امروز:   آذر ۲۱, ۱۳۹۸    
فيسبوک
دسامبر 2019
د س چ پ ج ش ی
« نوامبر    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
آخرین نوشته ها

هنرمندان فمینیست جنسیت را به چالش می کشند

بسیاری از هنرمندان از آثار هنری خود برای بررسی و نقد روابط بین جنسیت و جامعه استفاده کرده اند. از آنجایی که جنبش فمینیستی در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی اوج گرفت ، هنرمندان نیز نقش سنتی زنان را به چالش کشیدند و به موضوعاتی از جمله زنان در فضاهای خانگی و عمومی و استانداردهای مرسوم زیبایی توجه داشتند

 

 

***

 

 

شیوه هایی که ما براساس آن ها رفتار می کنیم و خودمان را بروز می دهیم به وسیله ی فرهنگی که ما در آن سهیم هستیم،شکل می گیرند. از نیمه قرن بیستم، فلاسفه، دانشمندان علوم اجتماعی و مورخان استدلال کردند که جنسیت ، به معنای نقش ها ، صفات شخصیتی و کنش ها که باعث تمایز مردان از زنان می شوند، ذاتی نیستند بلکه به طور اجتماعی برساخت می شوند. رفتارهایی که مردانه یا زنانه تلقی می شوند از فرهنگی به فرهنگ دیگر و همچنین در دوره های زمانی مختلف ، متفاوت هستند .

بسیاری از هنرمندان از آثار هنری خود برای بررسی و نقد روابط بین جنسیت و جامعه استفاده کرده اند. از آنجایی که جنبش فمینیستی در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی اوج گرفت ، هنرمندان نیز نقش سنتی زنان را به چالش کشیدند و به موضوعاتی از جمله زنان در فضاهای خانگی و عمومی و استانداردهای مرسوم زیبایی توجه داشتند. هنرمندان همچنین به [مسأله] مردانگی پرداخته اند، از این منظر که چگونه فشارهای اجتماعی و رسانه های جمعی ما را در مورد مردانگی نگاه خاصی را القا می کنند و انتظارات ما را شکل داده اند. با اینکه بسیاری از هنرمندان در طول پنجاه سال گذشته با برساخت اجتماعی جنسیت به مقابله پرداخته اند، اولین کسانی نبودند که در این راستا فعالیت کردند: در نیمه اول قرن بیستم ، هنرمندانی نظیر «کلود کوهن» و «فریدا کالو» خودانگاره هایی به تصویر کشیدند که بر سیالیت جنسیت تأکید دارند، و از پایبندی به ویژگی های [ کلیشه ای ] مردانه و زنانه خودداری می کنند (١).

زنی با کت و شلوار مردانه

فریدا کالو

( مکزیک ، ۱۹۵۴ – ۱۹۰۷ )

کالو مدتی کوتاه پس از جدایی از همسر هنرمندش «دیه گو ریورا» ، این خودنگاره را کشید . در اینجا خود را با کت و شلواری مردانه و با سایزی بزرگتر و پیراهن زرشکی رنگی ( احتمالا متعلق به ریورا ) نقاشی کرده است. این لباس درواقع جایگزین همان پیراهن های سنتی مکزیکی است که اغلب در تصاویر مختلف ان ها را به تن دارد . مدل مو و لباس مردانه اش با گوشواره های ظریف آویزان و کفش های کوچک پاشنه بلندش درتضاد است. کالو در یک دستش قیچی و در دست دیگرش طره ای مو را نگه داشته است و به نظر می رسد گیسوان کوتاه شده اش به طور پراکنده در پیچ و تابند.

در بالای تصویر نت های موسیقی نوشته شده است ، درواقع ترانه از یک آهنگ فولک مکزیکی است : « ببین ، اگر من تو را دوست داشتم بخاطر موهایت بود . اکنون بدون موهایت هرگز دوستت ندارم » .

در اینجا باید به این نکته اشاره شود که فریدا کالو اغلب به عنوان هنرمندی سورئالیست شناخته می شد . اما او این برچسب را نمی پذیرفت : «من نمی دانم که آثارم سورئالیستی هستند یا نه اما به خوبی می دانم که آن ها بیان و ابراز صادقانه ای از خودم هستند» .

به عقیده برخی، کالو این اثر را در سوگواریِ جدایی از همسر سابق خود – آن ها دوباره در پایان سال ۱۹۴۰ میلادی ازدواج کردند – که بی تعهد و بی وفا بود به تصویر کشیده و برخی دیگر اعتقاد دارند این اثر بیان اعتماد به نفس و استقلال او است (٢).

زنی با سری تراشیده

کلاود کوهن ( لوسی شوُب، فرانسه ، ۱۹۵۴ – ۱۸۹۴ )

عکس از مارسل مور ( سوزان مالبی )

در این تصویر ، کوهن سرش را تراشیده و لباس مردان را به تن کرده است . او درباره این تصویر توضیح می دهد : «در زیر این نقاب ، نقابی دیگر [ وجود دارد ] که من هرگز این چهره ها را از بین نخواهم برد . »

کهن با هنرمندان و نویسندگان سورئالیست بسیاری دوست بود ؛ آندره برتون او را « یکی از کنجکاوترین اشخاص زمان ما » نامید . درحالی که بسیاری از مردان سورئالیست زنان را به عنوان ابژه های باب میل مرد به تصویر می کشیدند، کوهن تصاویر مردانه ای از خود به تصویر کشید که ایده جنسیت ایستا را به چالش می کشد.

کهن در جنگ جهانی دوم در نهضت مقاومت علیه اشغال آلمان فعال بود. در سال ۱۹۴۴ ، او و شریک زندگی اش مارسل مور توسط گشتاپو دستگیر و به اعدام محکوم شدند ، سرنوشتی که با پایان جنگ سال از ان رهایی یافتند(٣).

هم اکنون نیز هنرمندان فمینیست تلاش می کنند با اثار هنری خود هرچه بدیهی دانسته می شود را به چالش می کشند.

آیدا جودکی – ۲۶ آبان ۹۸

١-https://www.moma.org/learn/moma_learning/themes/investigating-identity/constructing-gender/

٢-

https://www.moma.org/learn/moma_learning/frida-kahlo-self-portrait-with-cropped-hair-1940/

٣-

https://www.moma.org/learn/moma_learning/claude-cahun-untitled-c-1921/

این مطلب را ارسال کنید: بالاترین Twitter
Print Friendly, PDF & Email

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
آرشیو مطالب قدیمی