امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

تردیدها و پرسش‌ها درباره مرگ “مشکوک” چهار دانشجو در اهواز

Iran Ahwaz Universität medizinische Fakultät (ISNA)

وزارت بهداشت، اطلاع‌رسانی درباره مرگ “مشکوک” چهار دانشجو طی فقط دو هفته را منوط به “محرمانه نبودن اطلاعات” درباره آنان دانست. رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اما می‌گوید دو دانشجو به مرگ طبیعی فوت کرده‌اند. از ابتدای آذر ماه ۹۸ جسد چهار دانشجوی دختر و پسر در دو دانشگاه شهید چمران و جندی شاپور شهر اهواز پیدا شد. این مرگ‌ها مشکوک اعلام شده است و با گذشت سه هفته از اولین مرگ، مسئولان هنوز درباره علت مرگ‌ها اطلاع‌رسانی شفاف نکرده‌اند. همین موضوع در نگاه کاربران شبکه‌های اجتماعی پرتردید به نظر می رسد. حادثه، خودکشی یا …؟
در تازه ترین اظهارنظر، فرهاد ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عصر روز ۲۵ آذر (۱۶ دسامبر) گفت که روز گذشته یک دانشجوی پسر در رشته داروسازی، در کلاس درس و بدون علائم تنفسی و قلبی به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شد و عملیات CPR (احیای قلبی، ریوی) روی او نتیجه‌ای نداشت و این دانشجو فوت شد.
ابول‌نژادیان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که همچنین یک دانشجوی دختر رشته پزشکی نیز فوت شده که خانواده او در هنگام بیدار کردنش از خواب، متوجه مرگ فرزندشان می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه علت فوت دانشجویان در دست بررسی است تصریح کرد که یک کمیته بحران با حضور جمعی از پزشکان در دانشگاه تشکیل شده و به گفته او، موضوع در حال بررسی و پیگیری است.

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیش از ۶ هزار دانشجو و ۶۴۶ استاد دارد. باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیمای دولتی ایران، در ادامه گزارش خود نوشت که دو هفته پیش نیز دو دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز، اقدام به “خودکشی” کردند.
همچنین گفته شده که یک تیم روانکاو از سوی وزارت علوم بلافاصله به خوابگاه‌های دانشگاه شهید چمران اعزام شدند تا موضوع را بررسی کنند.

روایت دیگر ماجرا چیست؟
به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولت،اوایل آذرماه شبکه‌های مجازی از پیدا شدن جسد دو دانشجوی پسر شاغل به تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز خبر دادند. ایرنا ابتدا به نقل از اطلاعیه روابط عمومی ‌دانشگاه شهید چمران اهواز نوشت که دو نفر از دانشجویان این دانشگاه در دو “حادثه”‌ تلخ جان خود را از دست دادند.
در این اطلاعیه بدون اشاره به جزئیات وقوع حادثه گفته شد که روز هشتم آذر ماه، یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه پسران (خوابگاه شهید علم الهدی)، از خوابگاه خارج شده و روز بعد، پیکر بی‌جان او در خیابانی در منطقه بوستان اهواز پیدا شد.

علیرضا قدردان، معاون دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز به ایرنا گفت که این دانشجوی رشته کامپیوتر که اهل شهرستان اندیمشک است، سه روز پیش و بعد از خروج از خوابگاه، به محل اقامت خود بازنگشت و هم‌اتاقی‌هایش موضوع را به خانواده وی اطلاع ‌دادند.

در همین حال ایلنا به نقل از قدردان، معاون دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، نام این دانشجوی ۱۹ ساله اندیمشکی را «ر. ش» اعلام کرد که روز ۹ آذر و پس از خروج از خوابگاه، هرگز به آنجا بازنگشته است. پیش از این گفته شده بود که این دانشجو روز هشتم آذر از خوابگاه خارج شد و بازنگشته است.
با گذشت دو هفته از مرگ این دانشجو، هنوز علت مرگ مشخص نشده و به گفته قدردان، پزشکی قانونی و مراجع ذیصلاح بررسی‌های خود را در این مورد آغاز کردند.به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
حادثه دوم مربوط به مرگ دانشجوی دیگری است که ساکن خوابگاه شهید علم الهدی متعلق به دانشگاه شهید چمران اهواز است. او اهل شهرستان باغملک و دانشجوی رشته زیست شناسی است و آن گونه که رسانه‌ها به نقل از روابط عمومی‌دانشگاه شهید چمران اهواز گزارش کردند، این دانشجو ساعت چهار بامداد روز ۱۲ آذرماه، خود را از درختان پشت خوابگاه حلق آویز کرد.

گفته شده با وجود تلاش ساکنان خوابگاه و انتقال وی به مراکز درمانی، این دانشجو نیز درگذشت. در این مورد هم پلیس تاکنون در مورد علت مرگ گزارشی منتشر نکرده است. نام این دانشجویان نیز رسما از سوی مسئولان دانشگاه و یا مراجع دیگر اعلام نشد و مسئولان دانشگاه فقط گفته‌اند دلایل وقوع این دو حادثه چه مرگ باشد یا “خودکشی” در دست بررسی است.
بسیاری از کاربران در شبکه‌های مختلف اجتماعی مرگ این دو دانشجو را مشکوک خواندند و خواستار ارائه اطلاعات شفاف درباره علت مرگ شدند.

جسد دو دانشجوی دختر در کلاس
در حالی که به نوشته برخی رسانه‌های محلی در خوزستان، مرگ دو دانشجوی پسر در اهواز، سئوال‌ها و ابهام‌های زیادی ایجاد کرده و خانواده‌ها نگران دانشجویان خود هستند، اعلام خبر مرگ مشکوک دو دانشجوی دختر در اهواز، آن هم به فاصله چند روز بعد از “حادثه یا خودکشی” دو دانشجوی پسر در همین شهر، به تردیدها و نگرانی‌ها بیشتر دامن زد.

وبسایت «عصر جنوب» روز ۲۵ آذر ۹۸ (۱۶ دسامبر) از مرگ دو دانشجوی دختر شاغل به تحصیل در دانشگاه جندی شاپور اهواز خبر داد و با استناد به اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نوشت: « شب گذشته یکی از دانشجویان دختر دانشگاه جندی شاپور اهواز که ورودی سال ۹۱ بوده‌ جان خود را از دست می‌دهد و صبح امروز، جسد بی جان م. سیاحی، دیگر دانشجوی این دانشگاه (ورودی سال ۹۵ رشته داروسازی) در یکی از کلاس‌های درس پیدا شده است.»
جزئیات بیشتری درباره نام این دانشجویان، علت و چگونگی مرگ آنها منتشر نشده است.

جهانپور، مدیر روابط عمومی‌وزارت بهداشت درباره مرگ دو دانشجوی دانشگاه جندی شاپور، با بیان اینکه کلیات این موضوع به وزارت بهداشت گزارش شده و جزییاتش در دست بررسی است، گفت که هنوز “اطلاع دقیقی” به وزارت بهداشت نرسیده ولی “قطعا” پیگیر ماجرا خواهند بود.
دو دانشجوی دختر درگذشته در رشته‌های پزشکی و داروسازی شاغل به تحصیل بودند.

اطلاع‌رسانی به شرط “محرمانه نبودن اطلاعات”
مدیر روابط عمومی‌ وزارت بهداشت در همین حال با اشاره به اینکه “سوابق پزشکی و وضعیت روحی و روانی و خانوادگی” این دانشجویان باید بررسی و بعدا جزییاتی درباره مرگ آنها اطلاع رسانی شود، تصریح کرد: « اگر اطلاعات محرمانه‌ای درباره این دانشجویان نباشد، قطعا این موضوع تا آخر هفته اطلاع‌رسانی و وجه عمومی‌آن به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.»
این مسئول در وزارت بهداشت مشخص نکرد منظور او از اطلاعات محرمانه چیست و آیا منظور او نتیجه بررسی سوابق پزشکی و وضعیت روحی این دانشجویان است که طبیعتا بر اساس موازین اخلاقی و رازداری حرفه‌ای، باید محرمانه بماند یا معذوریت‌های دیگری می‌تواند مانع از اطلاع‌رسانی شود.
با شروع اعتراضات آبان ماه ۹۸، شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز نیز کانون اعتراضات مردمی ‌بود. در این اعتراضات که با تجمعات کارگران شرکت‌ها و صنایع دیگر همچون نیشکر هفت تپه در یک مسیر قرار گرفت، بسیاری از شهروندان و دانشجویان نیز دستگیر و بازداشت شدند.
برخی شاهدان عینی تصاویر ویدئویی متعددی از برخورد نیروهای یونیفورم‌پوش و لباس شخصی‌ها با معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.
بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره مرگ این چهار دانشجو از زوایای متفاوتی اظهارنظر کردند.

کاربری با نام علیرضا در توئیتر نوشت :« دیروز هم یک مرگ دیگه اتفاق افتاد که دانشگاه به کانال های خبری گفت راجع به علت مرگ چیزی ننویسند. این یکی ورودی داروسازی ۹۵ نفر دوم خوارزمی برنده مسابقه برنده باش شبکه سه مسلط به طراحی سایت و اپلیکیشن و بیست زبان برنامه نویسی بوده».
مریم، کاربری دیگر از علیرضا پرسیده که «اینا واقعا خودکشی می کنند یا خودکشیشون می دن؟»

دویچه وله ـ ۲۵ آذر ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی