امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

نگرانی شانزده کارشناس حقوق بشر سازمان ملل از سرنوشت بازداشت شدگان

شانزده کارشناس حقوق بشر سازمان ملل، از جمله جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، با صدور بیانیه ای نسبت به سرنوشت بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ابراز نگرانی کردند و از دستگاه قضایی ایران خواستند که موجبات یک دادرسی منصفانه بر اساس موازین حقوق بین‌الملل را فراهم کرده و اصل برائت در خصوص آنها را رعایت کنند. در بخشی از این بیانیه آمده است، گروهی از بازداشت‌شدگان که از سوی نیروهای امنیتی مجروح شدند از دریافت خدمات پزشکی محروم‌اند و این افراد در بازداشتگاه‌های شلوغ و پر ازدحام نگهداری می‌شوند…./

*****

شانزده کارشناس حقوق بشر سازمان ملل، در بیانیه‌ای با اشاره به سرکوب شدید و مسلحانه اعتراض‌های اخیر در ایران نسبت به سرنوشت هزاران تن از بازداشت‌شدگان ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته این کارشناسان، داده‌هایی در دست است که نشان می‌دهد بازداشت‌شدگان شکنجه شده‌اند و در معرض ناپدیدشدن اجباری قرار دارند.

در بخشی از بیانیه مشترک کارشناسان سازمان ملل که شامگاه جمعه ۲۹ آذرماه منتشر شد، اشاره شده است که گروهی از بازداشت‌شدگان که از سوی نیروهای امنیتی مجروح شدند از دریافت خدمات پزشکی محروم‌اند و این افراد در بازداشتگاه‌های شلوغ و پر ازدحام نگهداری می‌شوند.

شانزده کارشناس حقوق بشر سازمان ملل: «ما از گزارش‌های بدرفتاری با بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در ایران شوکه شده‌ایم.»

به گفته کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل، بسیاری از بازداشت‌شدگان از حق انتخاب وکیل محروم شده‌اند. این کارشناسان گفته‌اند «ما پیشتر شاهد پخش اعترافات اجباری متهمان از تلویزیون دولتی ایران بوده‌ایم.»

به گفته کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل، نیروهای امنیتی ایران نه تنها از اسلحه و تجهیزات جنگی استفاده کرده‌اند بلکه به سر و سایر اندام‌های حیاتی معترضان شلیک شده است. به گفته این کارشناسان بر اساس گزارش‌های تایید نشده، شمار کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه در ایران ممکن بیش از ۴۰۰ تن باشد.

سازمان عفو بین‌الملل هم در آخرین گزارش خود، ضمن اعلام ارزیابی مجدد خود از شمار کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر در ایران، به نقل از منابع خود نوشت شماری از بازداشت‌شدگان از سوی نیروهای امنیتی شکنجه شده‌اند و به آن‌ها شلاق زد‌ه‌اند.

این کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل در بخش دیگری از بیانیه مشترک خود از دستگاه قضایی ایران خواسته‌اند موجبات یک دادرسی منصفانه بر اساس موازین حقوق بین‌الملل را فراهم کنند و اصل برائت در خصوص آن‌ها رعایت شود.

شانزده کارشناس حقوق بشری سازمان ملل همچنین با اشاره به قطع شدن شبکه جهانی اینترنت در ایران نسبت به «سرکوب مستمر آزادی بیان در ایران» ابراز نگرانی کرده‌اند.

از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند در مجلس مدعی شد این اعتراضات در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور رخ داده و بیش از ۱۳۰ نفر طی آن کشته شده‌اند. اما محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه هرانا در رابطه با این اعتراضات نسخه دوم گزارش جمع بندی خود را منتشر کرد. تعداد ۷۱۳۳ بازداشت در جریان اعتراضات آبان از حاصل جمع بندی منابع دولتی و غیردولتی در این گزارش مستند شده است؛ هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها رقم واقعی دستگیر شدگان تا چند برابر این رقم قابل تصور باشد. در خصوص کشته شدگان این اعتراضات نیز مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه نوع آمار را در نظر گرفته است، آمار نخست که صرفا تخمین های کلی است و منابع آن نهادها یا رسانه های غیردولتی هستند که طی گزارشات مختلفی جمعا از حدود ۴۳۰ کشته در کشور روایت می کنند. روند شناسایی و راستی آزمایی جان باختگان توسط هرانا کماکان ادامه دارد. همچنین لیست اسامی ۲۲۷ نفر از کشته شدگان که هرانا تا زمان تنظیم این گزارش موفق به گردآوری آن شده است در نسخه دوم گزارش جمع بندی اعتراضات خونین آبان منتشر شده است. از سوی دیگر تعدادی که هرانا مستقلا قادر به تایید آنها تاکنون شده است ۸۸ تن را در بر می‌گیرد.

منبع : هرانا
۳۰ آذر ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی