امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

نگاهی به بخشی از مشکلات و اعتراضات پرستاران

اعتراضات پرستاران طی سال های ۹۳ تاکنون عموما حول دو محور عمده یکی طرح تحول سلامت و دیگری طرح قاصدک و به عقب افتادن کارانه، کمبود نیروی انسانی، سختی کار ، شکاف طبقاتی پزشکان و پرستاران وپایین بودن دستمزد آنان شکل گرفته است. در زیر این دو طرح توضیح داده شده است و در ادامه اعتراضات پرستاران طی سالهای اخیر ذکر شده است…/

*****

۱۱ دی ماه امسال روز پرستار در ایران بود. دیگری در این گزارش نگاهی به برخی از مشکلات و اعتراض های پرستاران در سالهای اخیر کرده است که در ادامه می آید.

تعداد پرستاران در ایران

براساس آمار منتشر شده در سال ۹۷، پرستاران فعال در بخش دولتی، در وزارت بهداشت، مجموعا ۱۲۵۳۶۹ کادر پرستاری شامل کارشناسان پرستاری و پرستاران دارای مدارک بالاتر ، فارغ التحصیلان رشته های اتاق عمل، هوشبری و دارندگان مدارک بهیاری، کمک پرستاری و کمک بهیاری هستند.

۹۰۰۶۱ نفر از این تعداد پرستاران دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند. ۷۸ درصد کادر پرستاری را زنان و ۲۲ درصد را مردان تشکیل می دهند. ۵۳ درصد کادر پرستاری به صورت استخدام رسمی و پیمانی، ۲۳ درصد در حال گذرندان دوره طرح و تعهدات و ۲۴ درصد دیگر هم عمدتا به صورت شرکتی و قرارداد خرید خدمت مشغول خدمت هستند.

بر اساس آمارها در ایران با کمبود شدید نیروهای پرستاری مواجهیم ونیروی کار ما یک چهارم متوسط دنیا است.

پرستاری در همه دنیا جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به شمار می‌رود. پرستار به دلیل مواجهه با بیمار در حال احتضار، همراهان مضطرب و والدین نگران در معرض آسیب قرار دارد و از طرفی انتقال بیماری‌های مختلف همچون ایدز، سل و هپاتیت و همچنین آنفلوانزا خطری برای آنها به شمار می‌رود، بنابراین باید حمایت‌های لازم از این قشر جامعه صورت گیرد.

در بسیاری از کشورهای دنیا پرستاران مجهز به وسایل ایمنی بوده و آزمایشات دوره‌ای به صورت کامل برای آنها صورت می‌گیرد اما این مسئله چندان در کشور ما چندان مورد توجه نیست، که نیروی کم و شرایط سخت کاری فشار بی‌امانی را بر روی پرستاران به همراه داشته است. با شکل گیری طرح تحول سلامت شاهد شکل گیری اعتراضات پرستاران هستیم.

اعتراضات پرستاران طی سال های ۹۳ تاکنون عموما حول دو محور عمده یکی طرح تحول سلامت و دیگری طرح قاصدک و به عقب افتادن کارانه، کمبود نیروی انسانی، سختی کار ، شکاف طبقاتی پزشکان و پرستاران وپایین بودن دستمزد آنان شکل گرفته است. در زیر این دو طرح توضیح داده شده است و در ادامه اعتراضات پرستاران طی سالهای اخیر ذکر شده است.

طرح تحول سلامت و اعتراض پرستاران

طرح «تحول نظام سلامت» در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ هم‌زمان درسراسر کشور اجرا شد. برنامه‌های این طرح در حوزه درمان شاملکاهش هزینه‌های پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی،حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان مقیم،ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی، ارتقای خدمات ویزیتدر بیمارستان‌های دولتی، ترویج زایمان طبیعی، حفاظت مالی ازبیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند و همچنین راه‌اندازی اورژانسهوایی است. پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، با توجه بهکاهش هزینه‌های درمان و مراجعه بی‌سابقه بیماران به بیمارستان‌ها وافزایش ضریب اشغال تخت‌ها، بدون توجه به بسترسازی مناسب(تأمین فضای بیمارستانی و نیروی انسانی)، فشار زیادی بر دوشتیم سلامت از جمله پرستاران تحمیل شده است. افزایش حجم کاریتیم سلامت بخشی از مشکلات اجرایی شدن طرح تحول در نظامسلامت است.

از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش مراجعه بیماران بهبخش پرستاری هیچ اقدامی برای افزایش کادر پرستاریبیمارستان‌ها صورت نگرفته است. بصورت مشخص اگر در یکبخشی پرستاری تا از قبل اجرای طرح تحول نظام سلامت دو نفرمشغول کار بودند با افزایش شمار بیماران مراجعه کننده هنوز هماندو نفر مشغول کارند و این در حالی است که با تغییرات ایجاد شدهدست کم می‌بایست تعداد آنها تا ۴ نفر افزایش یابد.

افزایش تعداد بیماران در این طرح فشار کاری زیادی را بر بیمارانتحمیل کرده است. به طوری که گاهی یک پرستار باید کار‌هایمراقبتی ۱۰ بیمار را همزمان انجام دهد. همچنین به گفته احمد حمزهعضو کمیسیون بهداشت مجلس این طرح فشار کار پرستاران را دوبرابر کرده است و بیمارستان‌ها با کمبود پرستار روبرو هستند.

حمیدرضا شریفی مقدم ( دبیرکل خانه پرستار) در سال ۹۶ گفت: تبعات اجرای طرح تحول سلامت به طور همزمان برای کادر پرستاری و دهک‌های فرودست، تولید زحمت کرده است و دولت و مجلس باید از طریق بودجه سال آینده برای اصلاح این مشکلات، اقدامات لازم را انجام دهند. سال ۹۲ که مسئولان وقت وزارت بهداشت برای نخستین بار از تصمیم برای اجرای طرح تحول سلامت خبردادند، جامعه پرستاری نخستین گروهی بود که این طرح را غیر کار‌شناسی دانست و با آن مخالفت کرد.

شریفی مقدم در توضیح این مخالفت گفت: اجرای طرح تحول سلامت شاید با افزایش تعرفه خدمات درمانی به افزایش درآمد کادر پرستاری کمک کرده باشد؛ اما در مقابل به اختلاف طبقاتی پزشکان و پرستاران دامن زده‌است

علی محمد آدابی رئیس سازمان نظام پرستاری نیز درباره فشار کار منجر به مرگ پرستاران گفت: در سال ۹۵ تعداد ۱۴ پرستار که بین ۲۵ تا ۴۵ سال سن داشته‌اند در اثر شدت کار جان داده‌اند.

به اعتقاد فعالان صنف پرستاری تشدید فشار کاری در سال‌های اخیر عمدتا نتیجه اجرای «طرح تحول سلامت» است که از اردیبهشت سال ۹۳ در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت به اجرا درآمد.

همچنین به گفته احمد حمزه عضو کمیسیون بهداشت مجلس این طرحفشار کار پرستاران را دو برابر کرده است و بیمارستان‌ها با کمبودپرستار روبرو هستند.

علی‌نسائی عضو شورایعالی نظام پرستاری در مورد کمبود نیرویپرستاری در کشور می گوید: این شورا سه سال پیش نسبت به «افتکیفیت خدمات پرستاری» در بیمارستان‌ها که ناشی از کمبود پرستاراست هشدار داده بود. اما وزارت بهداشت در سه سال گذشته برایاستخدام پرستار جدید اقدامی انجام نداده است. فشار کاری بالا دربین پرستاران در حالی است که به گفته عضو سازمان نظام پرستاریسالانه پانزده هزار فارغ التحصیل پرستاری در خواست جذب دارند.

به اعتقاد فعالان صنف پرستاری علی رغم افزایش فشار کاری رویپرستاران وضع درآمدی آن‌ها بهتر نشده است. دریافتی پرستار‌ها درقالب نیرو‌های شرکتی با نیروی خدمات و آشپزخانه یکساناست.همچنین وضعیت پرستاران مشمول قانون کار بدتر از پرستارانبیمارستان‌های دولتی است. در این بیمارستان‌ها به پرستاران جز مزدپایه و اضافه‌کاری چیز دیگری پرداخت نمی‌شود. این وضعیت دربیمارستان‌های خصوصی و برای نیرو‌های شرکتی بدتر به نظرمی‌رسد. حقوق یک پرستار بیمارستان خصوصی حدود نصفپرستاری با موقعیت و سابقه کار مشابه در بیمارستان دولتی است. پرستاران شرکتی به لحاظ سختی کار و کمی حقوق باز هم در ردهپائین‌تری قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه ۶۷ درصد اعتبارات طرح تحول به دست ۵درصد از جامعه پزشکی رسید، گفت: طرح تحول سلامت برای پرستاران آورده‌ای نداشت و این موضوع سبب نارضایتی پرستاران شده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: در ابتدای طرح تحول نظام سلامت، بودجه خوبی هم به این طرح اختصاص یافت اما نزدیک ۶۷ درصد این اعتبارات نصیب افرادی شد که قشر ۵ درصدی از جامعه پزشکی بودند و جامعه ۲۰۰ هزار نفری پرستاری حدود ۱۷ تا ۲۳ درصد از محل اعتبارات بهره‌مند شدند.

وی افزود: قرار بود با اجرای طرح تحول نظام سلامت خدماتی که به جامعه پرستاری و پزشکی ارائه می‌شود، یکسان دیده شود اما در برخی اوقات کادر اداری از پرستاران تسهیلات بیشتری دریافت می‌کنند. همچنین قرار بود طرح تحول نظام سلامت بر اساس بسته‌های خدمتی و مصوبه مجلس درباره تعرفه‌های خدمات پرستاری که در سال ۸۶ تصویب شد، اجرا شود اما مصوبه تعرفه‌های خدمات پرستاری به دلیل کمبود منابع، امکانات و نبود عزم سیاست‌گذاران اجرا نشد.

این مقام مسئول در سازمان نظام پرستاری گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، طرح قاصدک (پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان) در جهت افزایش رضایتمندی کارکنان درمان از جمله پرستاران در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت اجرا شد.

دالوندی در ادامه با انتقاد از تأخیر در پرداخت کارانه پرستاران در طرح تحول نظام سلامت گفت: اضافه کاری اجباری در این طرح باعث خستگی مفرط پرستاران شد و هم‌اکنون کارانه در خیلی از استان‌ها با تأخیر پرداخت می‌شود که این روند فقط خستگی را در جان پرستاران باقی می‌گذارد و علاوه بر این، مشکلات خانوادگی و جسمی برای پرستاران ایجاد می‌کند. معتقدیم که نسبت به کار ارزشمند و سنگین پرستاران، طرح تحول نظام سلامت آورده‌ای برای پرستاران نداشته است.

طرح مبتنی بر عملکرد در سطح کشور )طرح قاصدک)

اجرای طرح قاصدک و یکی بودن اضافه کاری با کارانه پرستارانسبب شد تا اضافه کاری پرستاران با تاخیرهای یک ساله و به همراهکارانه‌ آن ها پرداخت شود، مسئله ای که پرستاران را از نظر مسائلمالی با مشکل مواجهه کرده است.

به گفته محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستاری محیط سختکاری، نرخ پایین اضافه کاری ها و جدا نبودن اضافه کاری از کارانهپرستاران سبب شده است تا بسیاری از پرستاران حاضر به اضافهکاری در محیط کاری خود نباشند و همین مسئله باعث ایجاد کمبودنیرو در برخی از مراکز درمانی شده است.ادامه داد: امروزهپرستاران به ازای هر ساعت اضافه کاری بین ۴ تا ۶ هزار توماندریافت می‌کنند که دربرابر کار بسیار سخت‌آن ها مبلغ بسیارناچیزی است. پرستارانی که استخدام رسمی دولت هستند حقوقثابت ماهانه دولتی دریافت می‌کنند اما نیروهای شرکتی در برخی ازدانشگاه‌های علوم پزشکی کشور همین حقوق ماهیانه را با تاخیردریافت می‌کنند.

اعتراضات

سال ۹۳

سوم اسفند ۹۳ شماری از پرستاران در اعتراض به طرح تحولسلامت و «دستمزد ناکافی» مقابل مجلس تجمع کردند. پرستارانمعترض که از شهرهای مختلف ایران به تهران آمده بودند، خواستارکاهش اختلاف حقوق و مزایای پزشکان و پرستاران هستند. به گفتهمعترضان، با اجرای طرح تحول نظام سلامت، حقوق پزشکانبیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی «چند برابر شده است در حالیکه این افزایش حقوق شامل حال پرستاران نمی‌شود.»

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سال ۱۳۸۶ در مجلس ایرانتصویب شده اما به گفته پرستاران هنوز اجرایی نشده است.

شناخته شدن پرستاری به عنوان شغل «سخت و زیان‌آور» یکی دیگراز خواسته‌های پرستاران است که به آنان اجازه می‌دهد پیش از موعدمعمول بازنشسته شوند.

به گفته ایلنا در ساعت اولیه تجمع اعتراضی پرستاران ۱۰۰۰ نفرشرکت کرده بودند اما به تدریج تعداد معترضین که از شهرهایمختلف کشور خود را به تهران رسانده بودند به حدود ۲۰۰۰ نفررسید.

پرستاران از استان‌های تهران، یزد، خراسان، همدان، مازندران،گیلان، اصفهان و چند استان دیگر برای اعتراض مقابل مجلس بهتهران سفر کرده بودند.

پرستاران حاضر در تجمع امروز که از ساعت ۹ صبح در مقابل دربشمالی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بودند، نسبت بهاجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و افزایش اختلافپرداختی بین پزشکان و پرستاران پس از اجرای طرح تحول نظامسلامت معترض‌اند.

به گفته فعالین صنفی جامعه پرستاری، تجمع گسترده امروزپرستاران در واکنش به گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر کم بودن تعدادمعترضان در تجمعات قبلی صورت گرفته است. به گفته یکی ازپرستاران، تعداد پرستاران معترض بسیار بیشتر از افراد حاضر درتجمع امروز است اما به دلیل شرایط خاص شغلی بسیارینتوانسته‌اند بیایند.

این سومین بار است که در سال گذشته پرستاران در اعتراض بهاجرای طرح تحول سلامت تجمع کرده‌اند.

سوم اذر ماه نیز حدود ۷۰۰ نفر از پرستاران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تهران در اعتراض به اختلاف درآمد پرستاران و پزشکان و همچنین «تعلل دولت» در تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، همچنین ۲۳ آذرماه در مقابل ساختمان ریاست جمهوری تجمع کردند. همزمان گزارش هایی از تجمع پرستاران در چند شهر دیگر منتشر شده است.

تعیین تکلیف قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، عضویت سازماننظام پرستاری در شورای عالی بیمه و سلامت، صدور پروانه کارپرستاری توسط سازمان نظام پرستاری و ارائه آموزش‌های تخصصیتوسط سازمان نظام پرستاری مصوباتی است که در پایان دولت دهمتصویب شد ولی با گذشت بیش از دو سال از تصویب آن، هنوزاجرایی نشده است.

سال ۹۴

پرستاران بیمارستان کودکان تبریز، به اجرای ناعادلانه طرح پرداختمبتنی بر عملکرد و هم چنین عدم اجرای قانون تعرفه گذاری بعد ازگذشت هشت سال، ۳ تیر ۱۳۹۴ و نیز کارکنان درمانی بیمارستانهای قلب و عروق شهید مدنی و الزهرای تبریز تجمع اعتراضی کردند.

پرستاران این دو بیمارستان همچون پرستاران بیمارستان کودکانخواهان بررسی کارشناسی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و اجرایعدالت در این زمینه شدند.

جمعی از پرستاران بیمارستان کودکان تبریز نیز ۲ تیر با برگزاریتجمع اعتراض آمیز، خواهان اصلاح اصولی طرح مبتنی بر عملکردجهت رسیدگی و جلوگیری از کاهش درآمد پرستاران، پیرا پزشکان وکادرهای پیش بیمارستانی شدند.

مدت زیادی است که پرستاران به عدم اجرای قانون تعرفه گذاریخدمات اعتراض داشتند اما مورد توجه جدی مسئولان جهت رسیدگیبه این اعتراضاتی که با روش قانونی و بسیار محترمانه مطرح میشد، قرار نگرفت.

صبح روز ٨ تیر چند صد پرستار در بیمارستا‌ن‌های مدرس،‌ شهدایتجریش، رسول اکرم، بیمارستان خمینی و بیمارستان بهارلو وهمینطور در بیمارستان‌های سه استان بزرگ کشور به اجرای طرحپرداخت مبتنی بر عملکرد اعتراض کرده و با معلق کردن کار، مقابلبیمارستان‌های خود تجمع کردند.

به گزارش تیرآنا، یکی از پرستاران بیمارستان رسول اکرم که به همراهتعدادی از همکارانش مقابل بیمارستان تجمع کرده‌ بود گفت: متاسفانه این طرح بسیار ناعادلانه و غیر منصفانه است، زیرا به گفتهوزارت بهداشت پرداخت به پرستاران بر اساس میزان و نحوه عملکردصورت می‌گیرد در حالی که امروز شاهدیم بسیاری از افرادی کهفعالیت نسبتا کمتری داشته‌اند مبالغ هنگفت مثلا حدود ۴۰ میلیونیدریافت کرد‌ه‌اند و از سویی دیگر برخی از پرستاران حتی کارانه چندهزار تومانی خود را نیز دریافت نکردند.

همچنین دبیرکل خانه پرستار در خصوص تجمع امروز پرستارانبیمارستان‌های تهران گفت: امروز چند صد پرستار در بیمارستا‌ن‌هایمدرس،‌ شهدای تجریش، رسول اکرم ،خمینی و بهارلو به اجرای طرحپرداخت مبتنی بر عملکرد اعتراض داشتند.محمد شریفی مقدم درتشریح طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد گفت: این طرح از سال گذشتهپس از اجرای سه برابر شدن تعرفه‌های پزشکی از سوی وزارتبهداشت جایگزین طرح کارانه شد که البته اساس این طرح از ابتداتبعیض آمیز و غیر عادلانه بود.به گفته وی از حدود یک ماه پیشتاکنون پرداخت مابه‌التفاوت ۶ ماهه دوم سال ۹٣ پرستاران آغاز شدهاست که متاسفانه پس از آغاز این پرداخت‌ها در بیمارستان‌ها تجمع‌اعتراضی پرستاری را در پی داشته است.دبیر کل خانه پرستار ادامهداد: در روزهای اخیر در بیمارستان کامکار، بیمارستان نکویی وبیمارستان بهشتی شهر قم، بیمارستان رازی، امام حسین وبیمارستان شهدا تبریز نیز تجمعاتی نسبت به اجرای طرح پرداختمبتنی بر عملکرد صورت گرفته است. همچنین امروز نیز در تبریز،اهواز و بیمارستان الزهرا اصفهان پرستاران تجمع کردند.شریفیمقدم تصریح کرد: متاسفانه مدیران و روسای بیمارستان‌ها به جایحمایت و دل‌جویی از پرستاران تجمع کننده با زبان تحقیر و توهین وتهدید به اخراج با پرستاران صحبت کرده‌اند به طوری که حتی مدیریکی از همین بیمارستان‌ها به پرستاران خود اعلام کرده است: «نیروهای خدمات نیز می‌توانند کار شما پرستاران را انجامدهند».وی یادآور شد: متاسفانه مسئولان بیمارستان‌ها هیچ توجهی بهخواسته‌ها و مطالبات پرستاران خود ندارند و این بی‌توجهی‌هاوضعیت را بحرانی‌تر خواهد کرد و مسئولیت این اعتراضاتِ در حالگسترش پرستاران، با وزارت بهداشت است زیرا طرحی را اجرامی‌کند که مورد اعتراض جامعه پرستاری کشور است و این طرحبسیار غیرشفاف و پیچیده است و حتی فاصله طبقاتی بسیاری بینجامعه پزشکی و پرستاری ایجاد کرده است.دبیر کل خانه پرستارگفت: وقتی وزیر بهداشت به جای آرام کردن جو و فضای اعتراضآمیز پرستاران، تجمعات آنان را کف خیابانی اعلام می‌کند، دیگر ازمدیران و روسای بیمارستانی چه انتظاری داریم که به خواسته‌هایپرستاران توجه کنند. بنابراین این اعتراضات جامعه پرستاری نتیجهعملکرد دو ساله وزارت بهداشت است که فشارهای بسیاری را بهجامعه پرستاری وارد کرده است که امروز زخم پرستاران سر باز کردهاست.

در مورخ ۳۰ تیرماه ۹۴ تجمعی که به‌صورت خودجوش توسط عده ای از پرسنل پرستاری بیمارستان امیراعلم در جهت اعتراض به نحوه پرداخت مبالغی بر اساس طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و همچنین بی توجهی مسئولین بیمارستان و دانشگاه و توهین برخی مسئولان بیمارستان به پرسنل پرستاری این مرکز، صورت گرفته بود.

تمامی پرسنل پرستاری حاضر در تجمع با هماهنگی مسولان پرستاری بخش‌های درمانی در این جمع شرکت کرده بودند و در طی مدت تجمع با توجه به اینکه در تمامی بخش‌های درمانی همکاران پرستار حضور فعال داشتند، خدشه ای به امور درمانی بیماران وارد نشد. اما پرستاران حاضر در تجمع به عنوان خاطی معرفی شدند . این تجمع منجر به تعلیق ۴ نفر از پرسنل پرستاری این مرکز که از دلسوزترین و متعهدترین پرسنل بیمارستان بودند، شد و در بین این افراد نام دو تَن از نمایندگان صنفی جامعه پرستاری تهران گنجانده شد.

اعتصاب پرستاران بیمارستان مصطفی خمینی تهران تعداد زیادی ازپرستاران بیمارستان خمینی در اعتراض به عدم دریافت حقوق ومزایای خود دست به اعتصاب زدند.به گزارش خبرگزاری دانشجو،تعداد زیادی از پرستاران بیمارستان خمینی در اعتراض به عدمدریافت حقوق و مزایای خود از صبح امروز دست به اعتصابزدند.این افراد که تعدادشان به ۳۰۰ نفر می رسید در حیاط اینبیمارستان تجمع کرده و خواستار استیفای حقوق و مزایای خودشدند.

اعتصاب کارکنان درمان بیمارستان خمینی شهرستان نور، به خاطرعدم اجرای صحیح یک طرح دست تیرماه به اعتصاب زدند.به گزارشمازنی خبر، طرحی از مهر ماه سال ۹٣ در دستور کار مراکز درمانیو بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت درمان قرار گرفت.دراین طرح که از آن به عنوان “طرح مبتنی بر عملکرد” یاد می شود ،بخشی از سود حاصله در بیمارسان ها بین پرسنل درمانی و خدماتیتقسیم می شود تا از این طریق با ایجاد انگیزه بین پرسنل درمان وپرستاران ، خدمات بیشتری به بیماران ارائه شده و از حوادث ناگوارپزشکی کاسته شود.اما از شهرستان نور خبر رسیده است که پرسنلدرمان بیمارستان خمینی این شهرستان به دلیل عدم اجرای صحیحاین طرح و ایجاد تبعیض بین پرسنل درمانی با کارمندان دست بهاعتصاب زده اند.یکی از پرستاران بیمارستان خمینی نور با بیاناینکه پرستاران و پرسنل درمان این بیمارستان به نحوه اجرای طرحمبتنی بر عملکرد معترض هستند، افزود: ماهیت این طرح این بود تابرای پرستاران و پرسنلی که در شیفت های مختلف شب و روز کارمی کنند ایجاد انگیزه شود تا از اشتباهات پزشکی کاسته و رضایتبیشتر بیماران جلب شود.وی ادامه داد: ولی متاسفانه ما شاهدهستیم کارمندانی که در ساعات کار اداری در بیمارستان حضوردارند و در زیر کولر های اتاق شان می نشینند و کارهای اداری راانجام می دهند، دو برابر پرستاران و پرسنل خدماتی و درمانی کهباید در شیف شب هم خدمت کنند ،‌ پول دریافت می کنند.این پرستارشهرستان نور با اشاره به اعتصاب چند ساعته پرسنل درمانی وخدماتی این بیمارستان در روزهای اخیر، افزود: از فرماندار ونماینده مردم نور در مجلس خواستاریم به وضعیت ما رسیدگیکنند.شنیده ها حاکیست که با اجرای این طرح به حقوق یک پرستارشیفت شب حدود ۲۵۰ هزار تومان افزوده شده است ولی کارمندانیکه در ساعات اداری به فعالیت می پردازند و در روزهای تعطیل نیز درمحل کار حضور ندارند، ماهانه حدود ۵۰۰ هزار تومان از این طرحبهره مند می شوند در صورتی که این طرح برای ایجاد انگیزه بینپرستاران و پرسنل درمانی و خدماتی بیمارستان های تحت پوششوزارت بهداشت و درمان به اجرا در آمده است.لازم به ذکر است ،خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که میزان درآمد حاصله از این طرحدر ٣ ماه اول سال ۹۴ نیز تاکنون به حساب پرستاران بیمارستانخمینی نور واریز نشده است.

سال ۹۶

صبح روز ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ جامعه پرستاری اهواز در اعتراض به طرح تربیت پرستار بیمارستانی مقابل دانشگاه علوم پزشکی جُندی‌شاپور اهواز تجمع کردند و خواستار لغو طرح تربیت پرستار بیمارستانی شدند. پرستاران می‌گویند: «تربیت پرستار در بیمارستان‌ها، هم از اعتبار و تخصص پرستاری آکادمیک می‌کاهد و هم سلامت مردم را با «غیرفنی‌نگری» تهدید می‌کند.»

پرستاران بوشهر روز ۲ شهریور برای دریافت ۸ ماه حقوق دریافتنشده شان، دست به اعتراض زدند. زنان پرستار سمنان نیز درروزهای ۲۵ و ۲۶ تیر با برگزاری اعتراضی در مقابل استانداری اینشهر خواستار پرداخت حقوق ۱۱ ماه خود شدند. پرستاران و پرسنلیکی از بیمارستانهای یاسوج نیز روز ۹ خرداد در اعتراض به عدمدریافت ۶ماه حقوق خود دست به اعتراض زدند. مشابه این اعتراضاتدر بسیاری از شهرهای کشور برگزار شده است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری مجبور شد اعتراف کند که درحالیکهپرستاران به اجبار متحمل اضافه کار می شوند اما بین ۶ تا ۱۰ ماهاست که آنها دستمزد اضافه کاری خود را دریافت نکرده‌اند.

عدم پرداخت حقوق پرستاران در حالی است که بنابه اعتراف مقاماتحکومتی، طی یک سال و نیم اخیر حداقل ۱۶پرستار تحصیلکرده بین۲۵ تا ۴۵سال بر اثر فشار کار در شیفت های مختلف بر اثر ایستقلبی و یا موارد مشابه در محل کار جان باخته اند. ۵ماه قبل تر همینمقام آمار فوت پرستاران را ۱۰نفر اعلام کرده بود. یعنی ظرف تنهاپنج ماه، ۶ پرستار بر اثر فشار کار در محل کار فوت کرده اند. بایددر نظر گرفت که آمار اعلام شده از سوی مقامات رسمی حداقلهستند.

یکی از معاونان سازمان نظام پرستاری به کمبود پرستار دربیمارستانها اعتراف کرده و گفت «در ایران برای هر پرستار، ١۵بیمار است اما در استاندارد جهانی، هر یک یا چهار بیمار یکپرستار مراقب دارد.»

سال ۹۷

نمایندگان پرستاران چهارشنبه ۳۰ خرداد نامه سرگشاده‌ای حاویمطالبات صنفی و رفاهی پرستاران را برای پاسخگویی دولت به وزارتکشور ارائه دادند. این نامه به امضای ۱۷ هزار پرستار رسیده است.

پرستاران در سال‌های گذشته بارها در اعتراض به حقوق اندک،شرایط نامناسب کار و تبعیض، اعتصاب و تجمع کرده‌اند. برخی ازخواست‌های پرستاران در نامه سرگشاده‌شان به وزارت کشور عبارتاست از:

اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، سامان دادن بهاضافه‌کاری و کارانه، کاهش اختلاف در پرداخت‌ها بین گروه‌‌هایمختلف پزشکی و پرستاری، تبدیل قراردادهای موقت به قرارداد دائم،واگذاری صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری، به رسمیتشناختن کار پرستاران به عنوان کار زیان‌آور و منظور کردن آن دربازنشستگی، اجرای قانون همسان‌سازی، تأمین مطالبات دانشجویانپرستاری و ایجاد محیط امن برای خدمت پرستاران.پرستاران تأکیدکرده‌اند در صورت بی‌توجهی مسئولان به مطالباتشان، راهی جزاعتصاب برایشان باقی نمی‌ماند.

روز چهارشنبه۲۲ اسفند ۹۷ پرستاران دانشگاه علوم پزشکی بابل، دراعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه خود مقابل دفتر رئیس ایندانشگاه، تجمع اعتراضی برگزار کردند.پرستاران دانشگاه علومپزشکی بابل بنری را با خود حمل می‌کردند که بر روی آن نوشته شدهبود : «دانشگاه علوم پزشکی بابل ما پرستاران خواهان مطالبان بهحق خود می‌باشیم ».شایان ذکر است روز سه شنبه ۴ دی ماه ۹۷جمع کثیری از دانشجویان و فارغ التحصیلان و گروههای پرستاریدر مقابل مجلس نظام تجمع کرده و نسبت به عدم استخدام خوداعتراض کردند.

دانشجویان بنرهایی در دست داشتند که نوشته بود:این تجمع حرفهای و در دفاع از حق مسلم مردم است، بکارگیری تعداد مناسبپرستار سرمایه گذاری در سلامت مردم است.این تجمع صنفی نیست، فریاد دفاع از حق مردم و برخورداری از مراقبت مناسب است

هفتم بهمن ماه ۹۷ جمعی از کارکنان زیرمجموعه دانشگاه علومپزشکی جندی شاپور اهواز در خوزستان خواستار رسیدگی بهمطالبات خود از جمله پرداخت حق مناطق مرزی و به روز شدن کارانهها هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، یکی ازپرستاران معترض گفت:از مهمترین مشکلات کارکنان این دانشگاه ازجمله پرستاران و بهورزان این است که مصوبه دولت مبنی بر اعمال۲۵ درصد حق مناطق مرزی در حقوق کارکنان، در دانشگاه علومپزشکی اهواز اجرا نشده است.

وی افزود: بیشتر مزایای کارکنان قطع شده و اضافه کاری کاهشیافته و حق مسکن ما نسبت به استان های دیگر خیلی کم است.

این فرد معترض ادامه داد: نداشتن مزایا در خوزستان نسبت به سایراستان ها، باعث مهاجرت کارکنان به استان های دیگر می شود.

این کارمند شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکهبهورزان سالی یک بار کارانه دریافت می کنند گفت: به تعویق افتادنکارانه ها، کیفیت خدمات رسانی به مردم را کاهش می دهد.

سال ۹۸

رو ز شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۸،‌ پرستاران بیمارستان کرج در اعتراضبه وضعیت بلاتکلیف و پرداخت نشدن مطالبات و حقوق خود مقابل اینبیمارستان تجمع کردند.«حدود دوهزار نفر» از پرستاران ایران دراعتراض به شرایط خود، ‌برای سومین بار در سال جاری، دست بهتجمع اعتراض‌آمیز مقابل مجلس شورای اسلامی ایران زدند.بهگزارش ایلنا،‌ پرستاران حاضر در این تجمع که از ساعت ۹ صبح روزیکشنبه در مقابل مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بودند،نسبت به اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و افزایشاختلاف پرداختی بین پزشکان و پرستاران پس از اجرای طرح تحولنظام سلامت، اعتراض داشتند.

برای حضور در این تجمع که به نوشته ایلنا،‌ تعداد افراد حاضر در آنبه حدود ۲هزار نفر می‌رسید، پرستارانی از استان‌های تهران، یزد،خراسان، همدان، مازندران، گیلان، اصفهان و چند استان دیگر بهتهران سفر کرده بودند.گفته می شود این تجمع گسترده پرستاران درواکنش به گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر کم بودن تعداد معترضاندر تجمعات قبلی صورت گرفته است.

طبق گزارش ایلنا و به گفته یکی از پرستاران، تعداد پرستاران معترضبسیار بیشتر از افراد حاضر در تجمع امروز است اما به دلیل شرایطخاص شغلی بسیاری نتوانستند بیایند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از پرستاران رسمی و پیمانیبیمارستان امام رضا مشهد که اردیبهشت ۹۸کارانه بهمن ماه ۹۶ خودرا دریافت کرده‌اند، نسبت به پایین بودن کارانه‌ها انتقاد دارند. بیمارستان امام رضا همچون دیگر بیمارستان‌ها بر اساس سیستمقاصدک کارانه پرستاران را پرداخت می‌کند. از زمانی که سیستمقاصدک برای پرداخت کارانه اجرایی شده است، ما نسبت به عدمشفافیت در پرداخت‌ها معترض بودیم.

طبق اظهارات پرستاران بیمارستان امام رضا؛ وقتی بدون مشاوره باکارشناسان حوزه پرستاری، طرح قاصدک اجرایی شد، پرستارانبالین نسبت به پایین بودن کارانه‌ها انتقاد داشتند. همان زماناعتراضات پرستاران بالین سبب شد تا نظرسنجی در خصوص اجرایا عدم اجرای آن صورت بگیرد، اما در این نظرسنجی بدنه پرستارینقشی نداشتند.

طبق اظهارات این پرستاران؛ سیستم قاصدک کارانه پرستاران را براساس درآمدِ هر بخش حساب می‌کند و همین امر سبب می‌شود تاکارانه پرستار یک بخش پُر درآمد مثل جراحی بیشتر از کارانه بخشکم درآمدی مثل داخلی باشد.

به گفته آنان؛ با واریز کارانه بهمن ماه ۹۶ پرستاران، برخی از ما تنهاحدود ۷۰ هزار تومان کارانه گرفتیم. این در حالی است که معاونپرستاری وزارت بهداشت پیشتر مدعی شده بودند که متوسط کارانهپرداختی به پرستاران حدود ۸۰۰ هزار تومان است.

پرستاران بیمارستان امام رضا می‌گویند: این مشکل همه پرستارانبالین است و ما خواهان این هستیم که کارانه‌ها کاملاً شفاف و براساس کارِ پرستار یعنی شیفت، تعداد بیمار، اقدامات صورت گرفتهبرای بیمار باشد.

در این گزارش سعی کردیم به بخشی از مسائل پرستاران اشاره کنیم مسلما مشکلات این قشر بیش از این موارد است.

مریم رحمانی / دیگری

۱۴ دیماه ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی