امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

اقداماتی جهت میانجیگیری بین ایران و امریکا

مجلس نمایندگان آمریکا در پی محدودکردن اختیارات نظامی ترامپ است…ـــ درخواست نشست اضطراری وزیران خارجه اتحادیه اروپا از سوی وزیر خارجه آلمان..اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا  قصد وساطت میان ایران و آمریکا را دارد…هشدار گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد افزایش تنش‌ها در خاور میانه…نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مورد مصوبه مجلس عراق برای خروج نیروهای خارجی از این کشور است

 

 

***

 

 

ـ مجلس نمایندگان آمریکا در پی محدودکردن اختیارات نظامی ترامپ

روز دوشنبه، ۱۶ دی‌ماه (ششم ژانویه) خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گزارش داد که این مجلس در هفته جاری در باره طرحی در چهارچوب “قطعنامه مراجع تصمیم‌گیرنده برای جنگ” (War Powers Resolution) تصمیم‌ خواهد گرفت که اختیارات نظامی رئیس جمهور در رابطه با ایران را محدود می‌کند.

این قطعنامه در سال ۱۹۷۳ تصویب شد و از جمله تعیین می‌کند که رئیس جمهور آمریکا تحت چه شرایطی می‌تواند بدون مجوز کنگره، نیروهای نظامی را به ماموریت‌های مسلحانه بفرستد.
به گزارش آسوشیتدپرس طرح مشابهی به مجلس سنا هم ارائه شده است.

پلوسی در نامه‌ای به دموکرات‌های مجلس نمایندگان، حمله هوایی به قاسم سلیمانی و همراهانش را “تحریک آمیز و نامتناسب” خوانده و تاکید کرده است که این اقدام می‌تواند تنش با ایران را شدت بخشد و جان “خدمتگزاران، دیپلمات‌ها و دیگر افراد” آمریکایی را به خطر بیاندازد.
ـــ درخواست نشست اضطراری وزیران خارجه اتحادیه اروپا

افزایش تنش میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده و در پی آن اعلام کاهش وابستگی تهران به برجام، سیاستمداران اروپایی را به جنب و جوش انداخته است.

روز دوشنبه، ۱۶ دی‌ماه (ششم ژانویه) هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که با همتایان بریتانیایی و فرانسوی خود نشست‌های مشورتی برگزار می‌کند و از جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته است، نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه را که قرار بود روز ۲۰ ژانویه برگزار شود، جلو بیاندازد.

ساعاتی بعد خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بورل تاریخ این نشست را ۱۰ ژانویه اعلام کرده است.

ماس روز دوشنبه به رادیو سراسری آلمان (دویچلندفونک) گفت، این خبر را که ایران دیگر به تعهدات خود در برجام برای محدودیت سانتریفوژها پایبند نیست، نباید سرسری گرفت.

_________________________
کمیسیون اتحادیه اروپا قصد وساطت میان ایران و آمریکا را دارد

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از خواست این کمیسیون برای میانجیگری میان ایران و آمریکا خبر داد.

خانم فون در لاین گفت: «وظیفه من ارزشیابی نیست بلکه کاهش تنشها و پیدا کردن راه حلهاست.»

او از اهمیت استفاده از دیپلماسی و حمایت از آن در مناقشه‌ای سخن گفت که بعد از حمله به خودروی قاسم سلیمانی و همراهانش توسط آمریکا و کشته شدن آنها میان واشنگتن و تهران بالا گرفته است.

او همچنین تصمیم ایران به اجرای پنجمین گام کاهش تعهدات برجامی خود را نگران‌کننده خواند.

_________________________________

هشدار گوترش در مورد افزایش تنش‌ها در خاور میانه

همزمان با بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد “افزایش تنش‌های ژئوپولیتیک در بالاترین سطح در این قرن” هشدار داد.

به گزارش رویترز، آنتونیو گوترش از رهبران دنیا خواست، جلوی بیش‌تر شدن تنش‌ها را گرفته و طرف‌ها را به نهایت خویشتن‌داری و گفت‌وگو دعوت کنند.

گوترش بی ‌آن که نام کشوری خاص را ببرد به گزارشگران گفت، این سطح از تنش کشورها را هر چه بیش‌تر به تصمیم‌گیری‌های عجولانه بدون در نظر گرفتن پیامدهای آن سوق می‌دهد و خطر محاسبات نادرست را به شدت بالا می‌برد.

_______________________________

نخست‌وزیر عراق با مرکل درباره خروج نیروهای خارجی گفت‌وگو کرد

نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مورد مصوبه مجلس عراق برای خروج نیروهای خارجی از این کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش رویترز، مرکل در گفت‌وگو با عادل عبدالمهدی بر لزوم حمایت از “امنیت و ثبات عراق و اهمیت ادامه همکاری‌های عراق و اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم” تأکید کرد.

طبق خبرهای موجود ترامپ مایل به خارج کردن نیروهای خود نیست کما اینکه آنرا با اعمال تحریم های شدید نسبت به عراق پاسخ داد اگر مجبور به این کار شود.

برگرفته از دویچه وله – ۱۶ دی ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی