امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

میترا حجازی پور: در بازیِ «ما عاشق حجاب هستیم و با آن مشکلی نداریم» شرکت نمی‌کنم

میترا حجازی‌پور، شطرنج‌باز ایرانی که به دلیل برداشتن حجاب در مسابقات بین‌المللی از تیم ملی اخراج شده است می‌گوید: «به عقیده من حجاب اجباری نماد بارز مسلکیست که در آن زن، جنس دوم محسوب می‌شود. انبوه محدودیت‌ها را برای یک زن ایجاد و او را از داشتن حقوق اولیه خود محروم می‌کند. آیا این مصونیت است؟ قاطع می‌گویم، خیر، این ‌تنها و تنها محدودیت است.»

*****

میترا حجازی‌پور، شطرنج‌باز ایرانی که به دلیل برداشتن حجاب در مسابقات بین‌المللی از تیم ملی اخراج شده است، می‌گوید دیگر در بازیِ «ما عاشق حجاب هستیم و با آن مشکلی نداریم» شرکت نمی‌کند.

میترا حجازی پور که اخیرا با روزنامه‌ای فرانسوی مصاحبه کرده، در اینستاگرام خود توضیحاتی درباره محتوای این مصاحبه که هنوز منتشر نشده داده است:
«در مصاحبه‌ام با روزنامه ای فرانسوی از مهاجرتم از ایران، دلایل برداشتن حجاب و محرومیت از تیم ملی صحبت کردم.»
حجازی پور با اشاره به اینکه زندگی او تحت سلطه حجاب اجباری در شش سالگی با جمله «عموجان بهتر نیست روسری بگذاری» آغاز شد و اینکه از آن پس همواره حتی در محیط خانواده ملزم به رعایت حجاب بوده نوشته است:
«آنقدر همرنگ جماعت شده بودم ،تا جایی که گاها مرا الگویی برای سایرین می ‌نداشتند.»
او به خاطره‌اش از سفر خارجی در قالب تیم ملی پرداخته که در آن زمان کودکی ۹ ساله بوده و عکس‌هایی با «مقنعه و مانتوهای بلند که به تنمان زار می‌زد و به سبب بی قوارگی توجه هر کسی را جلب می‌کرد» از آن دوران باقی مانده است.

این شطرنج‌باز ایرانی نوشته:
«در ادامه فعالیتم در سال‌های بعد از آن، روالی را که در اعماق ذهنم رخنه کرده بود ادامه می‌دادم. سال‌های سال نمی‌فهمیدم ،اما حال خوب می‌فهمم که چطور ما را از کودکی وارد بازی دلخواهشان می‌کنند و بی آنکه خود بدانیم از ما عروسک‌هایی می‌سازند برای توسعه افکار و آرمان‌هایشان.»

میترا حجازی پور نوشته است:
«تصمیم گرفته‌ام که دیگر در ساخت و پرداخت این جرثومه هولناک سهمی نداشته باشم و دیگر در بازیِ “ما عاشق حجاب هستیم و با آن مشکلی نداریم” شرکت نکنم.»

او توضیح داده:
«به عقیده من حجاب اجباری نماد بارز مسلکیست که در آن زن، جنس دوم محسوب می‌شود. انبوه محدودیت‌ها را برای یک زن ایجاد و او را از داشتن حقوق اولیه خود محروم می‌کند. آیا این مصونیت است؟ قاطع می‌گویم، خیر، این ‌تنها و تنها محدودیت است.»
میترا حجازی‌پور در مسابقات جهانی سریع و برق‌آسای جهان به میزبانی مسکو، بدون حجاب اسلامی به مصاف حریفانش رفت. رئیس فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران پس از آن اعلام کرد که این ورزشکار «دیگر جایی در تیم ملی نخواهد داشت.»

در ماه‌های اخیر چندین قهرمان ورزشی ایران در اعتراض به فشارهای سیاسی و کمبودها کشور را ترک کرده‌اند. کیمیا علیزاده تکواندوکار صاحب مدالی المپیک. سعید ملایی، جودوکار و شهره بیات داور شطرنج ایرانی و علیرضا فیروزجا، نخستین سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران از آن جمله‌اند.
زنان ورزشکاری که ایران را ترک کرده‌اند، به ویژه از محدودیت‌های ناشی از حجاب و فشار مسوولان برای حفظ و کنترل حجاب اجباری سخن گفته‌اند.

زمانه ـ ۸ بهمن ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی