امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

به ما یاد ندهید چگونه لباس بپوشیم، به آنها یاد بدهید چگونه به ما نگاه کنند

کنشگران یمنی برای مقابله با آزار جنسی اقدام به راه‌اندازی کمپین‌های متعدد کرده و خواستار تصویب قوانین حمایتگر توسط دولت و مجلس شده‌اند. قیده العبثی به همراه جمعی دیگر از فمینیست‌های یمنی اولین کمپین مقابله با آزار را با نام خیابان‌های امن در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی کرد

 

 

***

 

 

?کنشگران یمنی برای مقابله با آزار جنسی اقدام به راه‌اندازی کمپین‌های متعدد کرده و خواستار تصویب قوانین حمایتگر توسط دولت و مجلس شده‌اند. قیده العبثی به همراه جمعی دیگر از فمینیست‌های یمنی اولین کمپین مقابله با آزار را با نام خیابان‌های امن در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی کرد.

?وبسایت «خیابان‌های امن» به مردم این امکان را می‌داد که تجربه‌های خود را بر روی یک نقشه الکترونیکی گزارش و ثبت کنند. از دیگر فعالیت‌های این کمپین می‌توان به برگزاری کارگاه آموزشی، برگزاری سمینار، برگزاری نمایشگاه، انتشار طرح و پوستر، ساخت ویدئو، انتشار مجموعه روایت آزار جنسی و …. اشاره کرد. العبثی درباره اهداف این کمپین می‌گوید: «ما به دنبال یک تغییر جهت فرهنگی از طریق بسیج عمومی هستیم و از طرفی دیگر می‌خواهیم به مسئولین برای اصلاح قانون فشار بیاوریم. اطلاعاتی که از طریق نقشه گردآوری می‌کنیم سند و مدرکی اقناع‌کننده خواهد بود برای این اعمال فشار به دولت و نیروی انتظامی.»

?در یکی از این روایت‌های ثبت‌شده آمده: «در اتوبوس نشسته بودم و مردی به یک دختر دست‌درازی کرد. دختر در واکنش به او داد و بیداد راه انداخت. در دلم شجاعت او را تحسین کردم اما در کمال تاسف دیدم دیگران دختر را به خاطر بالا بردن صدایش محکوم می‌کنند و می‌گویند یک دختر متین و عفیف چنین رفتاری از خودش نشان نمی‌دهد. اینکه آن دختر مورد آزار جنسی قرار گرفته بود کلا به حاشیه رفت و دختر تبدیل به مقصر ماجرا شد.» این کمپین موفق شد آزار جنسی در یمن را به بحث عمومی بکشاند و عده زیادی را در شبکه‌های اجتماعی بسیج کند. افراد روایت‌های خود را در سایت و یا صفحه فیسبوک خیابان‌های امن به اشتراک گذاشتند و به گفت‌وگو پرداختند. عده‌ای هم پلاکارد به دست گرفتند و عکس خود را ارسال کردند. در یکی از این عکس‌ها روی پلاکارد نوشته شده: «به ما یاد ندهید چگونه لباس بپوشیم، به آنها یاد بدهید چگونه به ما نگاه کنند.»

?عده‌ای هم معترض شدند که این کمپین دختران یمنی را بی‌آبرو و حیثیت می‌کند. در سال ۲۰۱۲، شیخ جبری ابراهیم، مبلغ مذهبی گفت که جامعه یمن پیش از هر چیز باید نگاه خود را نسبت به زنان عوض کند. در غیر این صورت اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد. او بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم تاکید و آزاردیدگان را تشویق به شکستن سکوت و گزارش دادن موارد آزار جنسی کرد:« گزارش دادن به پلیس به نفع کل جامعه است و سکوت به افزایش آزار جنسی دامن می‌زند.»

?سازمان ملل تخمین زده در سال ۲۰۱۵، خشونت مبتنی بر جنسیت در یمن تا ۷۰ درصد افزایش داشته است. آغاز جنگ یمن مطالبه‌گری در زمینه امنیت در فضای عمومی را به حاشیه برد. البته زنان در دوران جنگ هم به گونه‌ای دیگر خود را سازماندهی کردند و به مبارزه پرداختند اما مطالبات برابری‌خواهانه پیشین در شرایطی که تقلا برای نیازهای اولیه زندگی در جریان است موضوعیت خود را از دست داد اگرچه به طور کامل خاموش نشد. برای مثال در سال ۲۰۱۶ گروهی از سازمان ‌های مردم‌نهاد یمنی به مناسبت هفته بین‌المللی مقابله با آزار خیابانی برنامه‌ای برگزار کردند و به اطلاع‌رسانی در این زمینه پرداختند.

#دیده‌بان_آزار- ۱۳ بهمن ۹۸

 

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی