امروز:   فروردین ۲۸, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

رشد نژاد پرستی علیه چین

شیوع ویروس کرونا در چین فرصتی برای کشورهای غربی و نژادپرستان شده است تا بر علیه چین به تبلیغات گسترده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دست بزند در حالی که به اعتراف سازمان بهداشت جهانی جمهوری خلق چین در برخورد با این ویروس به نحو احسن عمل کرده و اگر این شرایط که اگر این اتفاق در کشور دیگری می افتاد بدون شک به یک فاجعه ای عظیم بدل می‌شد

 

 

***

 

 

?تا کنون ابتلای شش نفر در فرانسه به ویروس «کرونا» ثبت شده است و با پروپاگاندای رسانه‌ای گسترده موجی از نگرانی را در میان مردم این کشور ایجاد کرده است. اما وجه دیگر ماجرا به رفتارهای توهین‌آمیز و نژادپرستانه فرانسوی‌ها با اتباع چینی باز می‌گردد.

لازم به یادآوری است که حال هیچ یک از شش نفر از بیماران ویروس کرونا در فرانسه وخیم نیست و احتمالاً به زودی از بیمارستان مرخص میشوند، یکی دیگر از مبتلایان به ویروس کرونا در کانادا نیز دیروز از بیمارستان مرخص شد و حال یک خانواده آلمانی که در جنوب آلمان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند کاملاً عادی است و به زودی آنها نیز از بیمارستان مرخص خواهند شد.

?در بین زمستان سال ۲۰۱۷ تا زمستان ۲۰۱۸ یعنی در عرض کمتر از چند ماه بیماری آنفولانزا فقط در آلمان نزدیک به ۲۵ هزار نفررا قربانی خود کرده است بیماری سرخک در سراسر دنیا حدودا بیش از ۹ میلیون نفر را در دنیا در سال ۲۰۱۸ مبتلا کرده که نزدیک به ۱۴۰هزار نفر از آنها قربانی این بیماری شده اند که البته بیشتر قربانیان به علت نبود امکانات در آفریقا درگذشته اند.

?شیوع ویروس کرونا در چین فرصتی برای کشورهای غربی و نژادپرستان شده است تا بر علیه چین به تبلیغات گسترده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دست بزند در حالی که به اعتراف سازمان بهداشت جهانی جمهوری خلق چین در برخورد با این ویروس به نحو احسن عمل کرده و اگر این شرایط که اگر این اتفاق در کشور دیگری می افتاد بدون شک به یک فاجعه ای عظیم بدل می‌شد، از شیوع ویروس کرونا برای آسیب زدن به وجه چین و صادرات چین و فعالیت های اقتصادی چین در خارج از کشور استفاده گسترده می‌شود.

رفتار بد با شهروندان چینی در اروپا و آمریکای شمالی، تحقیر و توهین آنها در شبکه های اجتماعی, انتشار فیلم های ساختگی از چین با هدف ایجاد ترس و واهمه عمومی، کاملا برنامه ریزی شده است .

«روی وانگ» مؤسس انجمن «جوانان چینی در فرانسه» در این باره می‌گوید که تعداد پیام‌های نژادپرستانه‌ای که آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی هدف قرار می‌دهد، بسیار افزایش یافته است

یکی از اتباع آسیایی در فرانسه نیز نوشته است: «امیدوارم به زودی این ویروس کنترل شود وگرنه شرایط علیه جامعه آسیای‌تبار وخیم خواهد شد. آن‌ها بسیار تحت فشار هستند و فرانسوی‌ها در معابر عمومی و مترو به محض رؤیت یک آسیایی‌تبار، بینی خود را گرفته و دور میشوند.
?دولت چین روز جمعه از اظهارات غیردوستانه آمریکا در بحبوحه مبارزه سخت این کشور در برابر ویروس کرونا شدیدا انتقاد کرد و آن را در این شرایط برخلاف حسن نیت این کشور خواند.

وزیر تجارت آمریکا اخیرا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در چین و خوابیدن کسب و
کارهای تجاری و اقتصادی در چین گفته بود که این شرایط باعث بازگشت شغل و سرمایه به آمریکا خواهد شد!

منبع سایت مجله هفته -اتحاد بازنشستگان

ــــــــــــــــ

??
«خطر زرد» برای ساکنین آسیای شرقی، دال بر یک تاریخ نژادپرستانه و ترومای جمعی است. خطر زرد نام یک ایدئولوژی فاشیستی ضد آسیایی از سوی دولت‌های غربی است که دامنه‌ی آن به اولین موج مهاجرت چینی‌ها به ایالات متحده آمریکا بازمی‌گردد. در آن زمان پروپگاندای دولتی آمریکا، ضمن بهره‌کشی از نیروی کار ارزان قیمت چین، آن‌ها را آلوده، غیر متمدن و خطری جدی برای جامعه معرفی می‌کرد.
طی هفته‌های گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا در شهرهای چین، حالا بار دیگر ژورنالیسم راست دولت‌های غربی از تیتر «خطر زرد» استفاده کردند که با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. تشدید سویه‌های نژادپرستانه علیه چینی‌ها تا بدان‌جا پیش‌رفته است که صرف ملیت چینْ مساوی با ویروس کرونا یاد می‌شود. این اپیدمی جهانیِ برآمده از بازار شهر ووهان به معنای بیمار بودن جمعیت چینی‌ها در جهان معنا شده است و در کنار معضلات حقیقی ناشی از اشاعه‌ی ویروس، سویه‌های فاشیستی نیز جای خود را در خوانش مسلط موجود باز کرده است. جایی که برخورد قهری و راسیستی ناشی از آن یادآور پوسترهای ضدچین طی ۱۰۰ سال گذشته است.

منبع سرخط -اتحاد بازنشستگان

۱۳ بهمن ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی