امروز:   فروردین ۲۸, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

رأی دادگاه قانون اساسی آلمان در مورد ممنوعیت روسری برای یک کارآموز حقوق

دادگاه قانون اساسی آلمان اعلام کرد ممنوعیت پوشش روسری برای کارآموزان رشته حقوق را نقض قانون اساسی نمی‌داند. دادگاه با این رأی، شکایت یک شهروند مسلمان آلمانی-مراکشی را رد کرد. او می‌خواست در جایگاه قضات با روسری حاضر شود…/

*****

بنا به گزارش دویچه وله دادگاه قانون اساسی آلمان در کارلسروهه اعلام کرد که ممنوعیت پوشش روسری (حجاب) برای کارآموز رشته حقوق را منطبق با قانون اساسی این کشور می‌داند.

دادگاه قانون اساسی با صدور این رأی، شکایت مطرح شده از سوی یکی از کارآموزان پیشین حقوق را رد کرد که زنی مسلمان است و علیه مقررات‌ موجود در ایالت هسن در رابطه با ممنوعیت پوشش روسری در برخی فعالیت‌ها به دادگاه شکایت برده است.

در رأی دادگاه تاکید شده که کارآموز در چارچوب دوره آموزشی‌اش موظف به داشتن رفتاری بی‌طرفانه از نظر ایدئولوژیک یا مذهبی است.

سنای دوم دادگاه قانون اساسی آلمان در توضیحی، هرچند این “وظیفه” را “دخالت در آزادی عقیده و دیگر حقوق اساسی شاکی” می‌داند اما آن را “توجیه‌پذیر” دانسته است.

قضات دادگاه در این مورد شکایت، به خصوص آزادی عقیده‌ این زن کارآموز مسلمان را در تقابل با اصول دیگری چون بی‌طرفی ایدئولوژیک –‌مذهبی دولت دانسته‌اند.

تصمیم سنای دوم دادگاه قانون اساسی با یک رأی مخالف روبرو شده بود. یکی از قاضیان این سنا به نام اولریش مایدووسکی با تأکید بر در نظر گرفتن وضعیت آموزشی این کارآموز و پیش‌شرط گذراندن این پیش‌مرحله برای شرکت در امتحانات نهایی، ممنوعیت پوشش حجاب در مورد این شاکی را، “مداخله نامتناسب در آزادی‌ ادیان و آزادی تعلیم و تربیت” دانسته بود.

از دیگر مواردی که شاکی آلمانی- مراکشی مخالفت خود را با آن مطرح کرده بود، عدم اجازه‌ حضور با داشتن حجاب در جایگاه قاضی در جریان محاکمات بود.

در مقررات‌ها تصریح شده است که وکلای کارآموز باید از نظر دینی در برابر شهروندان رفتاری بی‌طرفانه داشته باشند. بر پایه همین مقررات به او یادآوری شده بود که در صورت داشتن حجاب، به او اجازه‌ فعالیت‌هایی داده نمی‌شود که حضور او در آنها به عنوان نماینده دادگستری یا دولت استنباط شود.

شاکی آلمانی – مراکشی که این موضوع را نقض حقوق اساسی خود می‌دانست، در سال ۲۰۱۷ شکایت خود را به دادگاه قانون اساسی کشاند.

در ژوئن سال ۲۰۱۷ شکایت او از سوی دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان در کارلسروهه رد شد.

این دادگاه در سال ۲۰۱۵ ممنوعیت عمومی حجاب برای آموزگاران (زنان مسلمان آموزگار) در آلمان را لغو کرد. با تغییر این قانون، به این دسته از آموزگاران اجازه داده می‌شود که در مدارس دولتی هم حجاب بر سر داشته باشند.

۸ اسفند ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی