امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

آیا امکانات مقابله با کرونا و درمان آن با عدالت توزیع شده است؟

کرونای مسئولان، کرونای مردم!
این طور که معلوم است برای مسئولین همه چیز متفاوت است، حتی ویروس کرونا! طی چند روز اخیر شاهد بودیم که برخی مسئولین هم از شر ویروس دموکرات کرونا در امان نبوده و به این بیماری مبتلا و بعد هم قرنطینه شدند؛اما این طور که پیداست حتی بستر بیماری هم برای آن‌ها متفاوت است…/

*****

این طور که معلوم است برای مسئولین همه چیز متفاوت است، حتی ویروس کرونا! طی چند روز اخیر شاهد بودیم که برخی مسئولین هم از شر ویروس دموکرات کرونا در امان نبوده و به این بیماری مبتلا و بعد هم قرنطینه شدند؛اما این طور که پیداست حتی بستر بیماری هم برای آن‌ها متفاوت است؛ این مسئولین در محل قرنطینه خود که اکثرا خانه‌هایشان است ویدئو از خودشان منتشر می‌کنند و در آن خوشحال و خندان می‌گویند ما هم کرونایی شدیم؛ به زودی پیروز خواهیم شد! این در حالی است که کرونا برای مردم رنگ و بوی دیگری دارد، رنگی که خوشی در آن نیست و لبخند جایش را به غم داده و ترس و وحشت جامعه را فرا گرفته است. هر روز بر تعداد جانباختگان کروناویروس افزوده می‌شود، با این حال از زمان شیوع کرونا در کشور تا کنون، موارد تبعیض زیادی را در بین مردم و مسئولین شاهد بودیم که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تبعیض در انجام تست

همین که زمزمه‌های ابتلا چند تن از مسئولین به کرونا ویروس منتشر شد به یکباره همه مسئولان، حتی آن‌ها که علائم ابتلا به این بیماری را نداشتند در صف آزمایش کرونا ایستادند؛ وقتی این ویروس به مجلس راه یافت روابط عمومی مجلس از اعضا خواست به سرعت تست بدهند و اعلام کرد «بنا بر اعلام اداره کل سلامت، کارشناسان در بهداری پارلمان برای انجام تست ویروس کرونا مستقر هستند. لطفا جهت انجام تست مراجعه فرمایید.» بعد هم شاهد بودیم کارشناسان بهداری بلافاصله برای انجام تست ویروس کرونا به مجلس رفتند! پیش از آن هم خبر ابتلای اعضای شورای شهر به این بیماری منتشر شده بود که در پی آن اعضای شورای شهر تست کرونا دادند، نمونه آن محسن‌هاشمی، رئیس شورای شهر و الهام فخاری، عضو این شورا بود که در حالیکه هنوز علائمی از ابتلا به کرونا را نداشتند این آزمایش‌ها را پشت‌سر گذاشتند بعد هم اعلام شد که هیچ یک مبتلا به کرونا ویروس نبودند. ماجرای ابتلای علی ربیعی به ویروس کرونا نیز از دیگر مواردی بود که در روز‌های اخیر شاهد آن بودیم و در نهایت هم این مقام مسئول در حالی که هیچ علائمی از کرونا نداشت تست مربوطه را انجام داد و بعد هم اعلام کرد که جواب تست منفی است. سوال اینجاست که آیا دیگر اعضای جامعه نیز می‌توانند به همین راحتی تست کرونا بدهند؟

مسئولین وزارت بهداشت بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که هر نوع سرما خوردگی کروناویروس نیست، بنابر این مردم در صورتی که علائم این بیماری نظیر تب بالای ۳۷ درجه و سرفه‌های خشک داشتند باید به مراکز درمانی برای گرفتن تست کرونا اقدام کنند. دلیل این موضوع هم کمبود کیت آزمایشگاهی و گرانی آزمایش‌های مربوط به کرونا اعلام شد؛ بنابراین این طور که معلوم است خون مسئولان از خون مردم رنگین‌تر است که آن‌ها می‌توانند به راحتی تست کرونا بدهند اما مردم عادی توانایی و اجازه این کار را ندارند.

برای مسئولان کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده معنا ندارد

همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور، با اینکه ترس و وحشت جامعه را فرا گرفته بود، هیچ ماسک و مواد ضدعفونی کننده‌ای در بازار وجود نداشت و اگر هم بود قیمت‌ها به قدری بالا بود که مردم توانایی خرید آن را نداشتند. کم‌کم مسئولین تصمیم گرفتند که عرضه را افزایش دهند و در کنار آن ماسک و مواد ضدعفونی کننده را در مراکز مخصوص به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بدهند. این در حالی است که در همان روز‌های ابتدایی که مردم با قحطی این اقلام بهداشتی رو به رو شده بودند تصاویری از نمایندگان مجلس منتشر شد که پک‌های بهداشتی در مجلس شورای اسلامی به آن‌ها داده شده بود. پک بهداشتی که حاوی مواد ضد عفونی کننده دست و ماسک بود! در شرایطی که مردم هیچ یک از این اقلام را در دسترس نداشتند این اقلام به راحتی در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته بود تا از آن‌ها در برابر این ویروس دموکرات محافظت شود. هر چند که چنین تبعیض‌هایی هم کار ساز نبود و به گفته مسئولان ۴ تن از نمایندگان به کرونا ویروس مبتلا شدند.

گلایه مردم از تبعیض‌ها

ابتلای چند چهره مسئول به بیماری کرونا، از ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت گرفته تا محمود صادقی و ذوالنور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نشان می‌دهد که این ویروس اهل تبعیض نیست، اما عملکرد مسئولین طی هفته گذشته نشان داد که در روابط آن‌ها با مردم تبعیض موج میزند؛ اینکه اعضای شورای شهر و مسئولانی که هیچ علائمی از ابتلا به کرونا ویروس ندارند، تست می‌دهند کاملا غیراخلاقی است چرا که در شرایط خاص کنونی که با کمبود کیت مواجه هستیم ضرورت آن برای بیماران بیشتر حس می‌شود.

با این حال در روزهای اخیر خبرها و تصاویر مربوط به این نوع عملکر مسئولین در فضای مجازی با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است که اکثر این واکنش‌ها حاکی از گلایه مردم در برابر تبعیض میان آن‌ها و مسئولان در اصول مراقبت و بهداشت برای کرونا است؛ این موضوع زمانی دردناکتر به نظر می‌رسد که برخی مسئولین این نوع عملکردشان را نه تنها تبعیض نمی‌دانند بلکه آن را حق مسلم خود دانسته و از آن دفاع می‌کنند!

استفاده از تجربیات جامعه جهانی

لازم به ذکر است با شیوع ویروس کرونا در کشور بلافاصله بهای ماسک چندین برابر شد، پس از آن دولت برای مقابله با احتکار و کمبود ماسک دست به کار شده و خرید و توزیع آن را بر عهده گرفت. وزارت کشور برای سامان دادن وضعیت توزیع ماسک بین شهروندان تصمیم گرفت تمام ماسک تولیدی کشور را خریداری کند. اما فراموش نکنیم که چاره‌جویی‌هایی چون خرید ماسک از خارج و وارد کردن کیت‌های تشخیص ویروس کرونا با توجه به گسترش وسیع این ویروس جدید در کشور به تنهایی کافی نیست و مسئولین برای کنترل این بیماری باید در ابتدا، بحران را به صحیح ترین شکل ممکن مدیریت کنند؛ به نظر می‌رسد برای این کار علاوه بر رفع تبعیض‌های بین مردم و مسئولین، به تجربیات جامعه جهانی نیز نیازمندیم.

آفتاب یزد- ۱۰ اسفند ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی