امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

بیانیه ۷۰۰ فعال اجتماعی در باره توقف جمع آوری کودکان

در پی شرایط اضطراری( شیوع کرونا) طرح های شکست خورده را اجرایی نکنید
جمعی از فعالان اجتماعی و رسانه‌ای، پژوهشگران، دانشجویان و هنرمندان کشور طی بیانیه‌ای خطاب به وزیر کشور نسبت به طرح جمع‌آوری ضربتی کودکان کار و رد مرز کودکان افغانستانی که در پی شیوع کرونا مجدداً در دستور کار قرار گرفته، واکنش نشان دادند.طرح‌هایی که هدف اصلی آن رویت‌ناپذیر کردن کودکان در به وضعیت ناگوار این کودکان،

 

 

***

 

 

جمعی از فعالان اجتماعی و رسانه‌ای، پژوهشگران، دانشجویان و هنرمندان کشور طی بیانیه‌ای خطاب به وزیر کشور نسبت به طرح جمع‌آوری ضربتی کودکان کار و رد مرز کودکان افغانستانی که در پی شیوع کرونا مجدداً در دستور کار قرار گرفته، واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیش از ۷۰۰ نفر از فعالان اجتماعی و رسانه‌ای، پژوهشگران، دانشجویان و هنرمندان با امضای بیانیه‌ای خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی (وزیر کشور) خواستار توقف طرح جمع‌آوری ضربتی کودکان کار و رد مرز کودکان افغانستانی شدند.

عباس عبدی، سعید مدنی مدنی، پروانه سلحشوری، یوسف اباذری، فرشید یزدانی، طیبه سیاوشی، حسین ایمانی جاجرمی، عباس وریج کاظمی و لیلی ارشد ازجمله چهره‌های امضاکننده این بیانیه هستند.

اخیراً طی گزارش‌هایی از سوی مسئولان درباره جمع‌آوری کودکان کار در پی شیوع کرونا مباحثی مطرح شده که موجب نگرانی فعالان حقوق کودک و فعالان اجتماعی بوده است.

در ابتدای این بیانیه آمده است: شیوع بیماری کرونا در کشور، بر نگرانی عمومی از وضعیت زندگی کودکان کار افزوده است. بسیاری از پژوهشگران و فعالان مدنی همواره در سال‌های اخیر از دولت و نهادهای عمومی خواسته‌اند نسبت به بهبود شرایط زندگی این گروه در معرض خطر، اهتمام بیشتری داشته باشد. متاسفانه علیرغم حساسیت و پیگیری فعالان مدنی، استفاده از ابزارهای قهری در قالب طرح‌های موسوم به «جمع‌آوری» یا «ساماندهی» به عنوان تنها واکنش رسمی تکرار شده است؛ طرح‌هایی که هدف اصلی آن رویت‌ناپذیر کردن کودکان در به وضعیت ناگوار این کودکان، دائماً سطح شهر است و رنج کودکانی را که پنهان از دید عموم به کار گرفته شده و یا گروه‌هایی مانند کودکان زباله‌گرد را که در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند، نادیده می‌گیرد. در واقع هدف این طرح‌ها مبارزه با کودکان کار است و نه کار کودک.

در ادامه بیانیه فعالان اجتماعی، رسانه‌ای و فرهنگی می‌خوانیم: اکنون و در بحبوحه اپیدمی کرونا، دولت یک‌بار دیگر درصدد تکرار این اقدام ضدکودک و شکست‌خورده به بهانه پیشگیری از شیوع بیماری است. این طرح به دستگیری و اسکان اجباری کودکان منجر خواهد شد و کودکان افغانستانی را در معرض خطر اخراج از کشور قرار می‌دهد. در چنین شرایطی باید هشدار داد که رد مرز کودکان مغایر با اصول و روح حاکم بر کنوانسیون حقوق کودکان، کنوانسیون ژنو و پروتکل الحاقی آن، تعهدات بین‌المللی در مورد پناهجویان و عرف و رویه‌های بین‌المللی درخصوص کودکان پناهجو است. درخواست ما از شما و دیگر مسئولان دولتی این است که به‌جای اقدامات قهری و دستگیری کودکان به بهانه جلوگیری از شیوع بیماری، منافع عالیه کودکان را فارغ از تابعیت در اولویت قرار دهید و ترتیبی اتخاذ کنید تا از زیرساخت موجود دولتی و عمومی برای دریافت داوطلبانه خدمات پزشکی، بهداشتی و اسکان با کمک نهادهای مدنی متناسب با شرایط کودکان استفاده شود. بدیهی است هر اقدامی باید با رعایت مصالح و توجه به اصول کنوانسیون حقوق کودک انجام شود و طراحی آن با مشارکت و تایید نهادهای مدنی مستقل و اجرای آن با نظارت مستمر ایشان باشد و آنچه «شرایط اضطراری» خوانده می‌شود نباید دستمایه اجرای بی‌دردسر طرح‌های شکست‌خورده دستگیری و استرداد کودکان قرار گیرد.

گفتنی است این بیانیه به امضای برخی تشکل‌های فعال در حوزه کودک ازجمله انجمن پرنده کوچک خوشبختی، انجمن توسعه حقوق شهروندی، انجمن حامیان کودکان کار و خیابان، انجمن حمایت از حقوق کودکان، انجمن یاری کودکان در معرض خطر، سازمان مردم نهاد دستادست، مرکز توانمندسازی آوای ماندگار دروازه غار، موسسه رویش نهال جوان، موسسه شکوفایی استعدادهای کودکان مهر، موسسه مهر و ماه، یاریگران کودکان کار پویا، انجمن مردم نهاد نوید رستاک (جسمی حرکتی) و خانه حامیان سی پی (فلج مغزی) رسیده است.

۲۷ اسفند ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی