امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

نوروز در ایران با میزبانی ویروس کرونا و کارزار «در خانه می‌مانیم» آغاز شد

مقارن شدن نوروز امسال با گسترش شیوع ویروس کرونا و آمار روز افزون مرگ و میر ناشی از این بیماری در ایران، باعث شده است تا شمار قابل توجهی از شهروندان ایرانی، این جشن سنتی را در قرنطینۀ خانگی برگزار کنند و با راه اندازی کارزارهایی چون «در خانه می‌مانیم» و «نه به سفر نوروزی»، هموطنان خود را به ماندن در خانه و اجتناب از دید و بازدید و سفرهای نوروزی دعوت کنند…عکس : بیمارستان رازی در رشت کنار هفت سین برای تحویل سال/

******

تعطیلات نوروزی امسال، با بزرگترین بحران سلامت ایران و جهان یعنی همه گیری ویروس کرونا همراه شده است. ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا را دارد و بنا به گفتۀ سخنگوی وزارت بهداشت ایران، در هر ده دقیقه یک نفر در اثر ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست می‌دهد.

این در حالیست که نوروز برای بسیاری از ایرانیان، فرصتی است برای دید و بازدید و گذراندن اوقات با خانواده و دوستان، خارج شدن از چهاردیواری خانه و رفتن به سفرهای نوروزی؛ اما اکنون برگزاری جشن سنتی نوروز زیر سایۀ شیوع ویروس کرونا، در قرنطینۀ خانگی سپری می‌شود و اخبار مرگ و میر ناشی از این بیماری، از شور و نشاط آغاز سال نو در ایران به شدت کاسته است.

از سوی دیگر، به استثنای داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی و مواد اولیه، تمامی بازارها و مراکز تجاری در کشور بسته هستند و بیشتر خیابان‌هایی که هر سال به هنگام نوروز، مملو از حضور مردم برای خرید شیرینی، آجیل و وسایل سفرۀ هفت سین بود، اکنون خالی شده و میزبان سکوتی مرگبارند.

برخی از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که امسال نتوانسته‌اند به رسم هرسال، سفرۀ هفت سین بچینند و برخی دیگر با انتشار عکس‌هایی، نوشته‌اند که سفرۀ سنتی هفت سین آنها امسال تبدیل به چهار سین شده است.
عده ای از افراد فعال در کادر درمانی کشور نیز، عکس‌های خود را در بیمارستان با ماسک و پوشش ویژه برای مقابله با کرونا، منتشر کرده و با ابراز دلتنگی برای خانواده و فرزندان خود در ایام نوروز، نوشته‌اند: «ما برای شما در بیمارستان می‌مانیم، شما به خاطر ما در خانه بمانید».

این در حالیست که عدۀ دیگری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، در غم از دست دادن عزیزان خود بر اثر ویروس کرونا، عزادار هستند و شمار زیادی نیز نوروز را با ترس از ابتلا به بیماری و مرگ اطرافیان خود، در سکوت، تنهایی و دلتنگی آغاز کرده‌اند و با تماس‌های تصویری از راه دور، سال نو را به خانواده و دوستان خود تبریک گفته‌اند.

راه اندازی کارزار «در خانه می‌مانیم» در شبکه‌های اجتماعی
بسیاری از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و فیسبوک، با راه‌اندازی پویش‌ها و کارزارهایی نظیر «در خانه می‌مانیم» و «نه به سفر نوروزی»، خواستار ماندن هموطنان‌ خود در قرنطینۀ خانگی شده‌اند.
همچنین شمارزیادی از شخصیت‌های برجستۀ علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی نیز از شهروندان ایرانی خواسته‌اند امسال از هر گونه سفر نوروزی چشم‌پوشی کنند و پول آن را صرف امور خیریه نمایند.

کادر اورژانس بیمارستان جهرم

مردم با سفرهای نوروزی گردابی از چرخش ویروس ایجاد می‌کنند
با وجود اخطارها و توصیه‌های مسئولان بهداشت و درمان ایران، بخش قابل‌توجهی از شهروندان این کشور، راهی سفرهای نوروزی شده‌اند. عدم قرنطینه و محدودیت‌های جدی تردد در ایران،‌ بار سنگین پیامدهای عظیم چنین خطری را بر دوش بخش بهداشت کشور گذاشته است.
پلیس راهور ایران اعلام کرد که تردد در چهار روز آخر اسفندماه امسال نسبت به سال گذشته ۵٠ درصد کاهش داشته اما فقط در ۲۸ اسفند یک میلیون و ۱۱۲ هزار تردد صورت گرفته است. آخرین آمار نهاد رسمی هلال احمر ایران در روز شنبه دوم فروردین نیز حاکی از سفر نوروزی سه میلیون نفر از شهروندان کشور است.

بنا به گفته کریم همتی سرپرست جمعیت هلال احمر «از روز ۲۷ اسفند تا روز جمعه اول فروردین ماه ۹۷۰ هزار خودرو با ظرفیت حدود ۳ میلیون مسافر از استان‌های درگیر کرونا خارج شده‌اند که حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از این مسافران دارای علائم بیماری کرونا مثل تب و یا سرفه بوده‌اند».
علی‌رضا زالی فرماندهٔ عملیات مدیریت کرونا در تهران تأکید کرد که «رفتن به سفر نوروزی، رفتن به استقبال مرگ است و مردم با سفرهای نوروزی گردابی از چرخش ویروس ایجاد می‌کنند».

ممانعت از ورود مسافران نوروزی به بندرعباس
فرماندار شهرستان بندرعباس، روز شنبه دوم فروردین، گفت: «روزانه تعداد قابل توجهی خودرو برای جلوگیری از گسترش شیوع کرونا از ورودی‌های بندرعباس برگشت داده می‌شوند و از ورود ۴٣۶ خودرو به این استان جلوگیری شده است. وی افزود «از آنجایی که این خودروها به هشدارها توجه نمی‌کنند و قصد ورود به این شهرستان را دارند، از ورود آنها جلوگیری می‌شود».

منبع: رادیو فرانسه
۲ فروردین ۹۹

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی