امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

♦️ این خانواده، معمولی نیست!/ پایتخت طرف مردم ایستاده است یا حاکمیت؟

?نگاهی به سریال پایتخت ۶
در سری ششم سریال پایتخت گویا معیارهای اخلاقی خانواده ایرانی فرسنگ ها جابجا شده است و جالب اینجاست که مخاطب ایرانی نه تنها این دوز و کلک ها را پس نمی زند که حتی از خود سوال هم نمی کند که چگونه رسانه ملی به این استحاله عجیب رسیده است؟ این معیارهای دوگانه زمانی خود را نشان می دهد که از زاویه نگاه یک مخاطب غیرایرانی سریال را تماشا کنیم؛

 

 

 

***

 

 

 

? نماینده ساده و بی آلایش یک شهر کوچک چگونه می تواند از یک لیموزین ایرانی ( پژوپارس شش در) استفاده کند و مورد اعتراض مردم قرار نگیرد؟ آن هم در شرایطی که طبق یک پروتکل نانوشته، نمایندگان مجلس آن هم در شهرهای کوچک می کوشند خود را ظاهرا هم سطح توده مردم و از جنس آنان نشان دهند؟

? نقی در پایتخت ۶ به عنوان نمادی از طبقه فرودست جامعه در قیاس با یک نماینده مجلس بعنوان نمادی از حاکمیت به لحاظ اخلاقی و انسانی در رتبه ای بسیار پایین تر قرار گرفته است و به نقض غرض خود در سری های گذشته سریال تبدیل شده است.
او مدام درحال استفاده شخصی از خودروی نماینده است. در یک شهر کوچک و با آن خودرو که طبیعتا چون گاوی پیشانی سفید جلوی چشم مردم رژه می رود، نقی خانواده اش را جابجا می کند، سنگ قبر در صندوق عقب می گذارد و به خانه می آورد، به خانه برادرش می رود و… بدون آنکه با عتاب و خطاب مردم مواجه شود یا از طرف نماینده مواخذه شود.
مگر آنکه فرض را بر آن بگیریم که مردم آن شهر بینایی شان را از دست داده اند یا نماینده آنقدر شوت و ولنگار است که حواسش به سوء استفاده راننده اش از خودرو و جایگاه و اعتبار او نیست.

? هما که در سری های پیشین سریال نقش وجدان بیدار خانواده را بازی می کرد در این سری به کلی در حقه بازی های اعضای خانواده ذوب شده است. به عنوان مثال او نه تنها بابت استفاده شخصی نقی از خودروی نماینده تذکری به او نمی دهد بلکه خودش هم شریک جرم نقی است و ماشین نماینده را ماشین شخصی خودشان می داند.

? در پایتخت ۶ به جز “مالکی” نماینده مجلس، یک آدم نرمال و درستکار وجود ندارد. همه در حال بالا رفتن از سر و کول همدیگرند. نقی با اهدای کلیه باباپنجعلی به نماینده مجلس، شغل نان و آبداری به دست آورده و به قول خودش “مجلسی” شده است. مهربانی و فداکاری های نقی برای باباپنجعلی در گذشته حالا انگار به پول و خانه و امتیاز سفر حج و شغلی انجامیده که از فوت او و فروش و اهدای اعضای بدنش به نیازمندان به دست آمده تا بدانجا که حتی حاضر نشده اعضای بلااستفاده جسد پدرش را جایی دفن کند و سنگ قبری برای او بگذارد. او مرزهای بی اخلاقی و دریوزگی و فرصت طلبی را فرسنگ ها جابجا کرده است.

?بقیه اعضای خانواده معمولی هم به نماینده مجلس به عنوان یک گاو شیرده نگاه می کنند. بهتاش او را تیغ می زند. رحمت التماس دعا دارد، ارسطو مواد مخدر زیر خودروی اش جاساز می کند، هما هم گویا در به دست آوردن شغل حساس خود در صداوسیما از توصیه نماینده استفاده کرده است.
سیروس مقدم کارگردان این سریال انگار تیشه به دست گرفته تا ریشه ارزش های اخلاقی و انسانی را در خانواده ایرانی قطع کند. او از هر مستمسکی برای خنده گرفتن از مخاطب استفاده می کند و کار ندارد به اینکه آن شوخی ها و دیالوگ ها تا چه حد می تواند رذیلانه و ویرانگر باشد!
به عنوان مثال فهیمه یک زن پا به سن گذاشته بادو فرزند ( پسری جوان و یک نوجوان) تنها پنج سال پس از فوت همسرش در شهری کوچک به چنان پلنگ افسارگسیخته ای تبدیل شده که نمونه اش در دنیای واقعی هم شرم آور است. او بدون آنکه به عقد رحمت درآمده باشد با او رفت و آمد می کند، او را به خانه اش راه می دهد و جلوی خانواده و پسر بزرگش با او لاو می ترکاند. اگر شما پیش از این زنی با این مشخصات در رسانه ملی دیده اید ما هم دیده ایم. اگر خروجی جامعه ایرانی پس از ۴۱ سال که از انقلاب اسلامی می گذرد زنی با خصوصیات فهیمه است باید به رسانه ملی بابت رونمایی از آن تبریک گفت!

? اگر خانواده معمولی را در یک کفه ترازو و نماینده مجلس را در کفه دیگر بگذاریم کدامیک انسان ترند؟ یک مشت آدم بیکار و دودوزه باز که یک نماینده ساده دل را دوره کرده اند و هر کدام جایی از پستان او را می دوشند یا نماینده رئوف و خیّری که همه را به یک چشم می بیند و با تساهل و تسامح با آنان برخورد می کند؟

?سازندگان این سریال اگرچه سعی دارند به مخاطب بفهمانند که در طراحی داستان، طرف مردم ایستاده اند و خط قرمزها را به نفع مردم دور زده اند اما با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که کلیت ساختار سریال متمایل به حاکمیت و در دفاع از آن کار می کند.

#اجتماعی

#کانال_صنفی معلمان✍️ احمدرضا مستوفی, (کارشناس سینما)ی_معلمان, عکس از پارس نو

۱۰ فروردین ۹۹

 

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی