امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

آیا درپاندومی کرونا، زنان بیشتر در معرض خطراند؟

با افزایش همه گیری ویروس covid 19 در سراسر جهان ، دولتها قوانین محدود کننده ی بی سابقه ای برای کنترل شیوع آن اعمال کرده اند. نمونه هایی از این اقدامات شامل برنامه هایی برای افزایش سیستم ایمنی و سلامت عمومی و اعلام محدودیت های جابه جایی بر میلیون ها نفر و اقدامات حمایتی برای کسانی که کسب و کارشان تحت تاثیر این اپیدمی دچار ضرر و زیان شده، است. در میان این تلاش ها باعث آسیب پذیرتر شدن زنان و دختران در برخی نقاط جهان است

 

 

 

***

 

 

 

با افزایش همه گیری ویروس covid 19 در سراسر جهان ، دولتها قوانین محدود کننده ی بی سابقه ای برای کنترل شیوع آن اعمال کرده اند. نمونه هایی از این اقدامات شامل برنامه هایی برای افزایش سیستم ایمنی و سلامت عمومی و اعلام محدودیت های جابه جایی بر میلیون ها نفر و اقدامات حمایتی برای کسانی که کسب و کارشان تحت تاثیر این اپیدمی دچار ضرر و زیان شده، است. اما در میان این تلاش ها ، سیاست گذاران نباید چشم بر شرایطی که باعث آسیب پذیرتر شدن زنان و دختران در برخی نقاط جهان امی شود، ببندند.

Covid 19 یکی از ویروسهای خانواده کرونا است که اواخر سال گذشته میلادی کشف شد و طی ماههای گذشته هزاران تن را در سراسر جهان مبتلا کرد. هنوز پژوهش قابل اتکایی برای اینکه مطمئن شویم covi19 زنان را بیشتر و بدتر مبتلا می کند یا مردان ،نداریم.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در مقاله ای عنوان کرد الگوی ابتلای زنان و مردان در ابتلا به covi19 شبیه به هم نیست. تفاوت این الگوها از دو جنبه است یکی میزان و نحوه در معرض ویروس قرار گرفتن و دیگری نحوه رفتار بدن در مقابله با ویروس.

زنان در خط مقدم

به دلیل فعالیتهای اجتماعی و شغلی و نوع شغلهایی که زنان در آن مشغول اند، زنان ممکن است با خطر بیشتری در مواجهه با COVID-19 روبرو شوند. در سراسر جهان ، حدود ۷۰ درصد از کارکنان خدمات بهداشتی و اجتماعی زنان هستند. بسیاری از ماماها، پرستارها یا کارکنان شبکه بهداشت و کادر درمانی جامعه زنان هستند ، نقش هایی که آنها را در خط مقدم شیوع بیماری قرار می دهد. همچنین زنان همواره به خاطر چند شغله بودن در جامعه و خانواده همیشه مسئولیتهای سنگین تری بر عهده دارند. مسئولیت نگهداری از فرزندان و بارداری در یک شرایط ویژه و اضطراری کار را به مراتب سخت تر خواهد کرد. زنان باید همیشه دسترسی سریع و آسان به اطلاعات در مورد بیماری های نوظهور و سیستم بهداشت و درمان مناسب و با کیفیت داشته باشند. دکتر «ناتالیا کنِم» ، مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل گفت: «تا به امروز ، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه زنان باردار در معرض خطر بیشتری برای بیماری COVID-19 هستند یا علائم متفاوتی دارند ، وجود ندارد. اما همچنان باید مطمئن شویم که زنان باردار در سراسر جهان دسترسی راحتتری به شبکه بهداشت و درمان دارند.»

این بیماری همه گیرتهدیداتی ایجاد کرده است که فراتر از خطر عفونت است. شواهد ناشی از شیوع بیماری های قبلی نشان می دهد که زنان و دختران با آسیب پذیری خاصی روبرو هستند. در شیوع بیماری Zika 2015-2016 ، زنان به دلیل عدم استقلال نسبت به سلامت جنسی و تولید مثلی خود ، دسترسی ناکافی به خدمات بهداشتی و منابع مالی کافی ، موانع قابل توجهی برای مراقبت های بهداشتی داشتند. در طول شیوع بیماری ابولا در آفریقای غربی بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، زنان به دلیل نقش غالب آنها به عنوان سرپرستان و کارمندان بهداشت ، بیشتر به این ویروس مبتلا شدند.

همچنین همه گیری کورونا ویروس می تواند عوارض قابل توجهی را برای معیشت زنان به وجود آورد ، زیرا تعطیلی مدارس بار مراقبت از خانه را که معمولاً به زنان تعلق می گیرد ، افزایش می دهد ، و محدودیت های مسافرتی بر صنایع خدماتی و کار غیررسمی کارگران زن تأثیر می گذارد.

بیماری های اپیدمی و اضطرابهای ناشی از آن می تواند خطر سوء استفاده خانگی و سایر اشکال خشونت مبتنی بر جنسیت را افزایش دهد. به عنوان مثال ، اثرات اقتصادی شیوع ابولا منجر به تشدید خطرات استثمار جنسی برای زنان و کودکان شد. همانطور که می دانیم همواره بالا گرفتن تنش در خانواده و شرایط ناپایدار اقتصادی و فشارهای دیگر ، زنان و دختران بیش از مردان آسیب پذیر نی کند..

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از سیاست گذاران می خواهد که زنان را در برنامه ریزی و تصمیم گیری های خود مد نظر قرار دهند. از سیستمهای بهداشتی نیز خواسته می شود که برای حمایت از بازماندگان همه پتانسیل خود را به کار گیرند. می توانیم نتیجه بگیریم که بدن زنان در مقابله با کرونا پس از ابتلا شاید تفاوتی با مردان نداشته باشد اما ریسک آلودگی و مسائل حاشیه ای ناشی از درگیری با ویروس و ابتلای زنان یا خانواده آنان برای زنان هزینه بیشتری دارد.

همکاری های بین المللی

راهنمای صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می گوید: « بعد از ظهور این ویروس برای تقریباً ۴۴ میلیون زن و دختر ، از جمله ۴ میلیون زن باردار ، که توسط این سازمان عنوان نیازمند به کمک و حمایت بشردوستانه در سال ۲۰۲۰ شناسایی شده اند ، که در صورت نرسیدن خدمات به این زنان مخاطرات بیش از شیوع COVID-19 و بیماری خواهد بود و ابعاد این را فاجعه تا مدتها نمیتوان تحت کنترل قرار داد ».

برای مثال در چین ، صندوق جمعیت سازمان ملل دستمال کاغذی، پوشک کودک و بزرگسال برای اقشار آسیب پذیر از جمله افراد سالخورده در معرض خطر و همچنین تجهیزات محافظ شخصی برای کارمندان بهداشت توزیع کرده است. در ایران ، نیز برای بیش از ۴۰۰ مرکز نگهداری از افراد مسن و معلولان تجهیزاتی مانند ماسک ،مواد ضد عفونی کننده و دستکش تهیه کرده است.

در فیلیپین ، به تازگی تجهیزات محافظت شخصی – شامل روپوش ، لباس آستین بلند ، سپر صورت ، عینک چشم ، پیش بند ، روکش سر و روکش کفش – را برای کارمندان بهداشت در خط مقدم فراهم کرده است.

دکتر جوزف مایکل سینک متخصص بهداشت صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فیلیپین در این موردگفت: «ضروری است که امروز از وزارت بهداشت و همه قهرمانان این کشور حمایت کنیم – همه افرادی که در بخش بهداشت و درمان فعالیت می کنند ، بویژه مرزبانانی که سلامت و ایمنی خود را برای پاسخگویی به این وضعیت اضطراری به خطر می اندازند. آنها باید از عفونت محافظت شوند».

منبع:
https://www.unfpa.org/news/pandemic-rages-women-and-girls-face-intensified-risks
برگردان : نفیسه محمد پور- دیگری
۱۱ فروردین ۹۹

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی