امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

روز جهانی کتاب کودک و پیام زنده یاد توران میرهادی در سال ۱۳۹۰ به مناسبت این روز

دوم آوریل برابر با ۱۳ فروردین، روز جهانی کتاب کودک است که در ایران مراسم این روز در ۱۴ فروردین برگزار می شود.
« نگاهی به فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، مطبوعات و بسیاری از کتاب‌ها، نشان می‌دهد که ادبیات و هنر روز به روز بیشتر و بیشتر در خدمت ثروت اندوزی، شهرت و تخریب اندیشه و احساس انسانی قرار گرفته‌اند..یک بار دیگر زمان آن رسیده است که با تمام وجود به این مسئله بیندیشیم که در کلام و تصویر به عمق وجود انسانی بپردازیم و راهی برای طرح عشق و محبت به همه موجوات زنده، به طبیعت و به انسان‌ها بیابیم. »(از متن پیام زنده یاددر سال ۹۰)…/

*****

دوم آوریل سال‌روز تولد هانس کریستین آندرسن، نویسنده و افسانه‌سرای نام‌دار است که ۲۱۰ سال پیش در شهر ادنسه دانمارک به دنیا آمد.
این روز از سال ۱۹۶۷ روز جهانی کتاب کودک نام‌گذاری شد و گرچه به تقویم رسمی جمهوری اسلامی وارد نشده از همان زمان در ایران نیز جشن گرفته می‌شود.

بنا به گزارش موسسه پژوهشی ادبیات کودکان « یلا لپمن، پایه گذار کتابخانه بین المللی مونیخ و دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، در سال ۱۹۶۷م. پیشنهاد کرد که روزی به نام روز جهانی کتاب کودک، تعیین شود و بدین وسیله فعالیت های دفتر بین المللی کتاب برای کودکان و نوجوانان در سراسر جهان افزایش یابد. این پیشنهاد مورد قبول واقع شد و روز دوم آوریل که مصادف با سالروز تولد هانس کریستیان اندرسن است به عنوان روز جهانی کتاب کودک انتخاب شد. شورای کتاب کودک که شعبه ملی این نهاد بین المللی در ایران است، همچون دیگر شعبه های ملی از آن تاریخ همواره برای هر چه بهتر برگزارشدن این روز تلاش می کند.»

زنده یاد توران میرهادی در سال ۱۳۹۰ پیامی به مناسبت این روز فرستاد . متن این پیام که امروز در کانال صنفی معلمان ایران آمده است به قرار زیر است:

پیام زنده یاد توران میرهادی به مناسبت روز جهانی کتاب کودک ( دوم آوریل ،چهاردهم فروردین ) در سال ۱۳۹۰:

هرگز فکر کرده‌اید دنیای معاصر چه محیطی برای رشد نسل جوان ساخته است؟

نگاهی به فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، مطبوعات و بسیاری از کتاب‌ها، نشان می‌دهد که ادبیات و هنر روز به روز بیشتر و بیشتر در خدمت ثروت اندوزی، شهرت و تخریب اندیشه و احساس انسانی قرار گرفته‌اند.

آیا باید تسلیم شویم؟

بزرگان سرزمین ما به ما آموخته‌اند که می‌توان در سخت‌ترین شرایط راه دیگری پیش گرفت و خصلت و صفات انسانی را در اندیشه‌ها و عواطف رشد داد و پیش برد.

یک بار دیگر زمان آن رسیده است که با تمام وجود به این مسئله بیندیشیم که در کلام و تصویر به عمق وجود انسانی بپردازیم و راهی برای طرح عشق و محبت به همه موجوات زنده، به طبیعت و به انسان‌ها بیابیم.

خودمان باشیم و همه گونه بندهای اسارت را از اندیشه و تخیل و کلام خود دور سازیم.

روز جهانی کتاب کودک فرصتی است برای نگاه مجدد به کودک و نوجوان، به دنیای هنر و ادبیات و به خودمان و همه آنچه می‌خواهیم با فرزندان این آب و خاک سهیم شویم.

مازنان – ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

 

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی