امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

خانه نشینی در دوره کسادی و بی باری / کرونا نان کولبران را آجر کرد

یک کولبر : مشکل ما اینجاست که کسی کولبری را شغل رسمی حساب نمی کند. دولتی ها به ما می گویند قاچاقچی هستید ولی هیچوقت نپرسیده اند چرا این کار را می کنید؟ بنابراین حتی نمی توانیم به فرمانداری برویم و تقاضایی مطرح کنیم ..
کولبری با همه سختی و مخاطره اش، آب باریکه ای برای آنها می آورد تا حداقل های زندگی شان را تامین کند . کرونا یک ماه و نیم است راه این آب باریکه را قطع کرده. مسیرهای پاخور کولبران در کوهستان خلوت است و هیچ جنبنده ای رد نمی شود…/

*****

 

روزنامه ایران – زهره افشار : آنسوی مرز هم کسی منتظر آنها نیست. نه سفارشی دارند و نه کالایی برای حمل. بازارچه های مرزی داخل شهر هم مدت هاست که بسته اند. «کرونا بار درد های کولبران را سنگین تر کرده است» این صحبت «ژابیر» کولبر ۲۲ ساله ای است که در یکی از روستاهای نزدیک بانه به همراه خانواده ۹ نفره خود زندگی می کند و نان آنها را از کولبری در می آورد .

پدرش نیز کولبر بوده و ۲ سال پیش هنگامی که برای کولبری عازم کوهستان بوده به دلیل سقوط بهمن جانباخته و حالا او پا در جای پای پدرش گذاشته است. ژابیر به ما گفت : بله بیکار شده ایم و اینجا کار دیگری نیست که بخواهیم انجام دهیم ! قبلا لااقل از طریق بازارچه های مرزی می شد تا ۳ میلیون هم در بیاوریم ، کم بود ولی حالا این در هم به رویمان بسته شده، می گویند از ترس کرونا بازارچه ها را بسته اند. از طرفی دیگر بار هم نمی توانیم به آنطرف ببریم یا بیاوریم مرزها را بسته اند و خیلی سخت می گیرند تازه اگر گیر بیفتیم ممکن است مجبور شویم دو هفته به قرنطینه برویم آنوقت چه کسی می خواهد به داد خانواده ام برسد. از او پرسیدم مگر کمک هزینه های دولتی به دستشان نرسیده؟ گفت: به ما حتی یارانه ۷۰ هزار تومانی را هم نداده اند چه برسد به یارانه کرونا! «وارش» پسر عموی ژابیر هم درددل زیادی دارد.

او گفت : شنیده ام به بعضی شغل ها می خواهند کمک کنند و پولی بهشان بدهند مشکل ما اینجاست که کسی کولبری را شغل رسمی حساب نمی کند. دولتی ها به ما می گویند قاچاقچی هستید ولی هیچوقت نپرسیده اند چرا این کار را می کنید؟ بنابراین حتی نمی توانیم به فرمانداری برویم و تقاضایی مطرح کنیم .

وی تاکید کرد : قبلا حتی اگر هم کولبری کفاف زندگی را نمی داد می رفتیم داخل بانه در حمل و نقل وسایلی که مسافران می خریدند کمک می کردیم، باز هم بد نبود، چیزی ته جیبمان می ماند. ولی الان مسافری هم نمی آید. وی افزود : نگرانی این بیماری برای امثال ماست وگرنه کسی که حساب بانکی اش پراست برای چه نگران درخانه ماندن و نان زندگی باشد ولی ما با وجود همه خطرات که بیشترشان حتی از کرونا بزرگترند باید به فکر فردای خانواده خود باشیم .
بازارچه های مرزی تا اطلاع ثانوی تعطیل اند

«حسین خوش اقبال» معاون سیاسی استانداری کردستان در گفت و گو با «ایران» در خصوص مشکلات کولبران با توجه به محدودیت های تردد مرزی بخاطر کرونا گفت : ما چیزی به نام کولبر نداریم و کولبری شغلی نیست که به رسمیت شناخته شود ولی در مجموع دولت برای تمام کسانی که حقوق ثابت ندارند، در شرایط کرونایی حمایت هایی در نظر گرفته است.

وی افزود : متاسفانه بسیاری از اینها جوانانی هستند که به دلیل مسائل معیشتی مورد سوء استفاده قاچاقچیان قرار می گیرند و خود آنها انسان های پاک و شریفی هستند. در مواردی نیز خانواده این افراد زمین های کشاورزی خردی نیز دارند که کفاف زندگی شان را نمی دهد و ما پیشتر با ساماندهی بازارچه های مرزی شرایطی را فراهم کرده بودیم که هر خانواده با استفاده از تجارت چمدانی بتواند از راه رسمی و قانونی حدود ماهی ۲ میلیون و هشتصد هزار تومان درآمد کسب کند که در شرایط کنونی این بازارچه ها نیز تعطیل شده اند و باید ببینیم در آینده چه تصمیمی در مورد آنها گرفته می شود . به گفته وی خانواده های مرزنشین که هیچ درآمد ثابتی ندارند مورد حمایت یارانه کرونایی قرار می گیرند که امیدواریم بزودی به دستشان برسد .
کارگران بیکارشده کرمانشاهی حقوق می گیرند

استان کرمانشاه نیز استان دیگری است که کولبری در نقاط مرزی آن انجام می شود . «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه در گفت و گو با «ایران» تصریح کرد : کولبری در استان عمدتا در نقاط مرزی مریوان و پاوه صورت می گیرد ولی در حال حاضر با شرایط کرونایی که برایمان رقم خورده و بسته شدن مرزها از هر دو طرف و تشدید نظارت ها عملا کولبری در استان انجام نمی شود.

وی افزود: البته کولبری در استان کرمانشاه معمولا محدود بوده است. بازوند اما در خصوص رفع مشکلات کارگران روزمزد در استان کرمانشاه گفت: ما در گام نخست در حال شناسایی دستفروشان و کارگران روزمرد هستیم که بیشتر در معرض آسیب های اقتصادی و اجتماعی بیکاری قرار می گیرند. در مورد قشر نخست که دستفروشان هستند باید بگویم که این دسته از کارگران با توجه به ماهیت کاری شان از جمله اقشاری بودند که خیلی در مقابل تعطیلی مقاومت می کردند و من شخصا حق را به آنها می دهم، تصمیم گرفتیم به جای جلوگیری از فعالیت شان آنها را مدیریت کنیم. در این راستا فرمانداری ها اقدام به شناسایی دستفروشان کرده و آنها می توانند فعالیت رسمی خود را از روز شنبه آینده در محل هایی که برایشان تعریف شده ودر فاصله ۲۰ متری از یکدیگر کارشان را از سر بگیرند. استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: در مورد دیگر کارگران روزمزد که بخش اعظم آنها کارگران ساده ساختمانی هستند جدا از یارانه معیشتی که دولت برایشان در نظر گرفته ما نیز از منابع داخلی استان ماهانه به هر خانوار که نان آورشان بیکار شده بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان از طریق کمیته امداد وبهزیستی پرداخت خواهیم کرد، البته این کارگران لزوما تحت پوشش این نهادها نیستند ولی انجام این کار به آنها سپرده شده است. پولی که این دو نهاد به کارگران بیکار پرداخت به عنوان قرض استانداری به بهزیستی و کمیته امداد تلقی می شود که بعدا به آنها بازگردانده خواهد شد . به گفته بازوند کرمانشاه در رتبه ۲۶ استان ها به لحاظ شیوع کرونا قرار دارد .

۲۰ فروردین ۹۹

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی