امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

سقط جنین قانونی، امن و آزاد حق زنان آرژانتینی

۲۸ سپتامبر روز لغو مجازات های کیفری برای سقط جنین در آمریکای لاتین و کارائیب (LAC) – کمپینی که چندین سال است در سطح منطقه ای تشکیل شده – است. هر کشوری در منطقه بسته به پیشرفت یا پس رفت در مورد حقوق جنسی و باروری در کشور اقدامات مختلفی در این روز

*****

از سال ۲۰۰۵ جنبش زنان و فمینیستی در آرژانتین تلاشی خستگی ناپذیر برای گسترش کمپین ملی حق سقط جنین قانونی، بی خطر و آزاد داشته اند. AWID گفتگویی با “کلودیا آنزورنا”، جامعه شناس و فعال، در مورد کمپین، اهداف و دستاوردهای آن داشته است.

۲۸ سپتامبر روز لغو مجازات های کیفری برای سقط جنین در آمریکای لاتین و کارائیب (LAC) – کمپینی که چندین سال است در سطح منطقه ای تشکیل شده – است. هر کشوری در منطقه بسته به پیشرفت یا پس رفت در مورد حقوق جنسی و باروری در کشور اقدامات مختلفی در این روز انجام می دهد. هدف، با تمام تفاوت های ظریف آن، این است که سقط جنین قانونی امن و قانونی در سراسر آمریکای لاتین و کارائیب به عنوان یکی ازبخش های حق تولید مثل شناخته شود.” جزئی اساسی،ذاتی و لاینفک از آن دسته ازحقوق بشر که باید در چهارچوب تائید دولت های سکولار اعمال به ترویج عدالت اجتماعی و برابری جنسیتی کند.”

AWID: ممکن است در مورد وضعیت فعلی حقوق جنسی و باروری در آرژانتین توضیح دهید؟

کلودیا آنزورنا (CA): آرژانتین دو قانون دارد که نتیجه ی فعالیت چندین ساله، تلاش و تصویب قوانین مختلف در استان های مختلف است. قانون ۲۵٫۶۷۳ برنامه ی بهداشت ملی جنسی و باروری در سال ۲۰۰۳، و قانون ۲۶٫۱۵۰ برنامه ی ملی برای آموزش جنسی جامع در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد.

با این وجود، این برنامه ها با توجه به فشارواپسگرایانه ی گروه های محافظه کار، با مشکلات زیادی در زمینه ی اجرای آن ها روبرو شدند. به طور مثال، پزشکانی که با استناد به دلائل اخلاقی از اطلاع رسانی در مورد پیشگیری از بارداری به زنان و یا تجویزآن امتناع می کنند، و یا معلمان و والدینی که مخالف آموزش های جنسی به کودکان در مدارس هستند. همچنین، با توجه به این که این مسئله یکی از اولویت های دولت نیست، فقدان اراده ی سیاسی و منابع مورد نیاز برای گسترش اجرای آن وجود دارد. در آرژانتین کلیسای کاتولیک به طور فعالانه به مخالفت با گسترش حقوق زنان و افراد غیر مطابق با فعالیت های جنسی پذیرفته شده، به ویژه آنهایی که مرتبط به تمایلات جنسی هستند، می پردازد.

AWID: آیا این قوانین شامل دسترسی به امکان سقط جنین می شوند؟

CA: نه، شامل آنها نمی شود. سقط جنین از سال ۱۹۲۱ جرم محسوب شده است (ماده ی ۸۶ از قانون مجازات) با سه مورد استثنا: زمانی که زندگی یا سلامت زن باردار در معرض خطر است، زمانی که بارداری ناشی از تجاوز و یا سوء استفاده از زن‌‌ای باشد که دچار عقب افتادگی روانی است.

اما حتا در مواردی که این عمل قانونی محسوب می شود زنان همچنان دارای مشکلاتی برای دسترسی به سقط جنین هستند. اغلب اوقات آنها به دادگاه های غیرضروری برده می شوند و یا با تفاسیر محدود کننده ای در مورد علل ظهور اتفاق- به وسیله ی یک متن پرابهام- مانع دسترسی به سقط جنین قانونی برای دختران و زنان دچار معلولیت های ذهنی می شوند. زنانی که برای یک مورد سقط جنین به یک بیمارستان می آیند- با میل شخصی یا ناخواسته- با گزارش به پلیس مورد تهدید و آزار قرار می گیرند. همین مسئله باعث این می شود که زنان برای مراجعت به بیمارستان و دریافت کمک تا زمانی که وضعیت آن ها به شرایط وخیمی نرسیده است صبر کنند. در این موارد، زنان جوان و فقیر منابع مورد نیاز برای دسترسی به سقط جنین در شرایط امن و مخفیانه ندارند.

پس از عمومی شدن چندین مورد ( از جمله LMR و آناماریا آکودو) و اجبار دولت به اتخاذ موضع، وزارت فدرال بهداشت یک راهنمای بشردوستانه در مورد مراقبت ها و راهنمایی های بعد از سقط جنین و همچنین راهنمای مراقبت در موارد سقط جنین غیر قابل تعقیب و مجازات و قانونی مهیا و ارائه کرد، اما آن ها به ندرت اجرا می شوند.

سالانه ۵۰۰,۰۰۰ مورد سقط جنین ناامن در آرژانتین تخمین زده می شود. آرژانتین در این زمینه داری یکی از بالاترین میزان مرگ و میر در آمریکای لاتین- دو برابر اروگوئه و شیلی- است. و علت اصلی این مرگ و میرها عوارض سقط جنین در شرایط ناامن است. از زمان بازگشت آرژانتین به دمکراسی در سال ۱۹۸۳، بیش از ۳۰۰۰ زن بر اثر سقط جنین مخفیانه درگذشته اند.نهادهای بین المللی حقوق بشر آرژانتین را در مورد این وضعیت به چالش کشیده و توصیه به اصلاح قوانین خود در این مورد کرده اند.

AWID: بافت اجتماعی و سیاسی در زمانی که کمپین ملی حق قانونی سقط جنین قانونی، بی خطر و آزاد شروع به کار کرد چگونه بود؟ اهداف کمپین چه ها هستند؟

CA: در دسامبر ۲۰۰۱، بحران در آرژانتین باعث تجدید بسیج اجتماعی و مردمی شد. در این شرایط، سازمان ها و گروه های فمنیستی قدیمی و جدید با شور و حرارت بیشتری یکی از خواسته های کلیدی خود – قانونی کردن سقط جنین و حقوق جنسی و باروری- را پیگیری کردند.

خاستگاه و منشا کمپین ملی حق قانونی سقط جنین قانونی، بی خطر و آزاد (Encuentros Nacionales de Mujeres (ENM) (تجمعات ملی زنان) است. یک تجمع سالیانه در نقاط مختلف کشور که در حدود ۲۵۰۰۰ زن با پیشینه های مختلف را گرد هم می آورد.

کمپین در طول فعالیت های ENM در روزاریو (۲۰۰۳) و مندوزا(۲۰۰۴) شکل گرفت و در حال حاضر یک اتحاد گسترده ی ائتلافی است که به بیان و بهبود تاریخ مبارزات کشور ما برای حق قانونی کردن سقط جنین در شرایط امن و آزاد می پردازد. کمپین در “کوردوبا” در تاریخ ۲۸ می ۲۰۰۵ راه اندازی شد و از آن زمان به بعد ظرفیت و قدرت هماهنگی اقدامات به طور همزمان در سراسر کشور تحت موضوع ” آموزش جنسی برای تصمیم گیری، پیش گیری از بارداری برای جلوگیری از سقط جنین، سقط جنین قانونی برای پیش گیری از مرگ” را داشته است.

کمپین در عمل به عنوان یک نوع “چتر” عمل میکند، سکویی ملی برای همبستگی و حمایت از فعالیت هایی که در سراسر کشور در حال وقوع هستند. ما در ۱۷ استان از ۲۴ استان کشور حضور داریم، و از زمانی که این کار توسط گروه های فمنیستی شروع شد در حال حاضر ۳۰۰ سازمان اجتماعی با کمپین مشغول به فعالیت هستند و از آن حمایت می کنند، از جمله سازمان های حقوق بشر، افراد تحصیل کرده و دانشگاهیان، اتحادیه ها و سازمان های دانشجویی.

به عنوان یکی از مصادیق سلامت عمومی، عدالت اجتماعی و حقوق بشر زنان، هدف اصلی ما قانونی کردن و لغو مجازات های کیفری برای سقط جنین است. ما دو سال را صرف بحث و پروراندن یک پیشنهاد قانونی کردیم که شامل خاتمه ی خودخواسته ی بارداری بر اساس تصمیم شخصی زنان در طول ۱۲ هفته ی اول بارداری، و سقط جنین بدون هیچ گونه محدودیت زمانی در موارد مربوط به تجاوز به عنف و یا مواردی که در آن سلامت زنان به خطر می افتد، می شد. این پیشنهاد مجازات های کیفری مرتبط به سقط جنین های خودخواسته ی انجام شده توسط کادر حرفه ای را لغو، و اختیار تضمین پذیرفته شدن این اعمال از طرف قانون را به سیستم سلامت می دهد. این پیشنهاد در سال ۲۰۱۰ به مجلس شورای ملی آرژانتین ارائه و توسط ۵۰ نفر از اعضای پارلمان (نمایندگان) از احزاب مختلف تائید شد. ما در حال حاضر در حال تبلیغ و سخنرانی در مجلس جهت تشویق در تسریع بحث و تصویب آن هستیم.

کمپین رنگ سبز را به عنوان رنگ نمادین جهت مبارزه برای قانونی کردن سقط جنین در آرژانتین معرفی کرده و از طریق فعالیت های مختلف ما موفق به بالا بردن آگاهی در مورد نیاز قانونی کردن سقط جنین در کشور شده ایم.

AWID: آیا شما فعالیت خاصی برای ۲۸ سپتامبر برنامه ریزی کرده اید؟ تصمیم دارید امسال از طریق کمپین چه دست آوردهایی داشته باشید؟

CA: ما در حال برنامه ریزی یک کنسرت توسط ” لیلیان فیلیپ” در بوینس آیرس در ۲۸ سپتامبر هستیم. لیلیان یک خواننده ی آرژانتینی مقیم مکزیک است که بسیار متعهد به حقوق بشر و حقوق زنان است. هدف فعالیت هایی که امسال در نقاط مختلف کشور برنامه ریزی و دنبال خواهند شد پی گیری تعهد نمایندگان مجلس برای آغاز بحث در مورد قانون پیشنهادی کمپین است. هدف ما حفظ فشار بر روی بحث های پارلمان و همچنین بسیج اجتماعی و گسترش حوزه و موسسات مان است.

ما فعالیت های مان را در سراسر کشور به صورت هماهنگ و حتی الامکان به صورت همزمان، با برپایی غرفه های اطلاعات به منظور جمع آوری امضا در نقاط مختلف، جشنواره ها، گردهمایی ها، تجمع ها و تظاهرات ها انجام خواهیم داد. ما قصد داریم به ترویج بحث ها بپردازیم، و همچنین در مجامع علمی، گردهمایی ها و جلسات هنری و مداخلات خلاق شهری، از جمله شرکت در ENM بعدی، حضور داشته و مشارکت فعال در رسانه های محلی، ملی و دیگر رسانه ها داشته باشیم.

AWID: دستاوردهای کمپین در طول این سال ها چه ها بوده است؟ آینده ی کمپین را چطور می بینید؟

CA: یکی از دستاوردها این است که کمپین از سال ۲۰۰۵ تا به حال به طول انجامیده و گسترش یافته است، مسئله ای که بسیار اهمیت دارد، چرا که ما معتقدیم سقط جنین مسئله ای است که کل جامعه، و نه تنها فعالان حقوق زن، با آن درگیر هستند. روابط با توجه به فضاهای بسیار ناهمگون، با موقعیت های مختلف سیاسی و ایدئولوژیک، همیشه آسان نبوده است. با این وجود هدف مشترک همیشه باعث غلبه بر اختلافات داخلی بوده است. دستاورد دیگر ما این بوده است که زنان شجاعت درخواست کمک را پیدا کرده اند و کم‌کم متوجه این موضوع شده اند که این جزئی از حقوق آنهاست. این امر در برخورد متفاوت دادگاه های مختلف و دولت با منع مجازات سقط جنین مشهود است. آنها مجبور به اتخاذ موضعی مثبت در قانون در حال اجرا شده اند.

کمیته ی حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای دولت آرژانتین در رسیدگی به پرونده ی “LMR” محکوم کرد. موردی که در آن دختری با نوعی معلولیت در یک مورد بارداری ناشی از تجاوز به عنف از سقط جنین منع شده بود.

کمیسیون قوانین کیفری دفتر ملی جلسات عمومی ، با “ماریان مولمان”( دیده بان سازمان حقوق بشر) در نوامبر ۲۰۱۰ و”لاز پاتریشیا مجیا”(گزارشگر ویژه ی کمیسیون حقوق بشر از آمریکا) در جولای ۲۰۱۱ قسمت رسیدگی عمومی به محاکمات را در این دفتر سازماندهی کرد. این دفتر متعهد به آغاز بحث در مورد قانون پیشنهاد شده در سال ۲۰۱۱ است. این نخستین بار است که لایحه ای در مورد اتمام خودخواسته ی بارداری در مجلس آرژانتین به بحث گذاشته می شود.

AWID: جذب کمپین در بخش های دیگر LAC چطور بوده است؟

CA: کمپین در ۲۸ سپتامبر شاهد فعالیت هایی در کشورهای مختلف در سراسر منطقه است. دوستان فعال ما در اروگوئه کمپین مشابهی را برپاکردند که درامر تصویب قانونی شدن سقط جنین توسط پارلمان موفق بوده است، اما رئیس جمهور ” تباره وازکوئز” آن را وتو کرد. حالا آنها مجددا مبارزه می کنند و رئیس جمهور فعلی متعهد شده است که آن را وتو نکند. قانونی شدن حق سقط جنین همچنین در مکزیکو سیتی نیز موفقیت آمیز بوده است.

تغییر برای برابری
۱۱ مهر ۱۳۹۰
منبع: AWID

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی