امروز:   فروردین ۲۸, ۱۴۰۳    

رییس پژوهشگاه ابن سینا اعلام کرد: نرخ بالای ناباروری در ایران نسبت به میانگین جهانی

نرخ ناباروری در جهان از ۷ تا ۲۷ درصد گزارش شده است و با توجه به میانگین جهانی نرخ ناباروری که ۱۵ درصد است، متاسفانه میانگین نرخ ناباروری در ایران با ۲۰٫۲ درصد، در سطح بالایی قرار دارد …
********************
رییس پژوهشگاه ابن سینا اعلام کرد: نرخ بالای ناباروری در ایران نسبت به میانگین جهانی
رییس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابن‌سینا) با اشاره به پایان مرحله اول طرح ملی بررسی وضعیت باروری در کشور که در میان زنان متاهل ۲۰ تا ۴۰ ساله انجام شده است اعلام کرد: نرخ شیوع ناباروری در کل کشور ۲۰٫۲ درصد است.

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران، دکتر محمد مهدی آخوندی روز یکشنبه در نشست خبری اعلام نتایج مرحله اول طرح ملی بررسی وضعیت باروری در کشور جامعه آماری این تحقیق را ۱۷ هزار زن متاهل ۲۰ تا ۴۰ ساله و نرخ ناباروری در میان آنها را ۲۰٫۲ درصد ( ۱۹٫۹ درصد در میان زنان شهری و ۲۲ درصد در میان زنان روستایی) اعلام کرد.

وی اظهار کرد: میانگین کشوری سن زنان تحت مطالعه در زمان ازدواج، ۲۰٫۱ ( ۲۰٫۲ در مناطق شهری ۱۹٫۴ در مناطق روستایی) بوده است.

رییس پژوهشگاه ابن سینا همچنین به میانگین سن زنان مورد بررسی در زمان نخستین حاملگی اشاره کرد و گفت: میانگین کشوری سن زنان در زمان نخستین حاملگی، ۲۱٫۱ (۲۱٫۲ در مناطق شهری و ۲۰٫۴ در مناطق روستایی) و میانگین کشوری سن دختران در زمان نخستین قاعدگی ۱۳٫۳ ( ۱۳٫۳ در مناطق شهری و ۱۳٫۲ در مناطق روستایی) بوده است.

آخوندی اضافه کرد: همچنین میانگین سن همسران زنان تحت مطالعه در زمان ازدواج، در کل کشور ۲۵٫۴ ، مناطق شهری ۲۵٫۶ و روستایی ۲۴٫۱ بوده است.

رییس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا در خصوص سن زنان نمونه‌ی آماری هنگام نخستین قاعدگی خاطرنشان کرد: در کل کشور، ۲۵ درصد زنان نمونه آماری تا سن ۱۲٫۳ ، ۵۰ درصد تا سن ۱۳٫۳ و ۷۵ درصد زنان نمونه‌ی آماری تا سن ۱۴٫۳ سالگی اولین قاعدگی خود را تجربه کرده‌اند که این میزان برای شهرها به همین ترتیب بوده و در روستاها ۲۵ درصد زنان نمونه آماری تا سن ۱۲٫۲ سالگی، ۵۰ درصد تا سن۱۳٫۲ سالگی و ۷۵ درصد تا سن ۱۴٫۲سالگی نخستین قاعدگی خود را تجربه کرده‌اند.

آخوندی درباره‌ی سن زنان نمونه‌ی آماری این طرح هنگام نخستین حاملگی عنوان کرد: در کل کشور ۲۵ درصد زنان نمونه آماری تا سن ۱۸ سالگی، ۵۰ درصد زنان نمونه آماری تا سن ۲۱ سالگی و ۷۵ درصد زنان نمونه آماری تا سن ۲۴ سالگی اولین حاملگی خود را تجربه کرده‌اند. این سنین برای زنان در شهرها به همین ترتیب بوده و در روستاها ۲۵ درصد زنان نمونه آماری تا سن ۱۷ سالگی، ۵۰ درصد زنان نمونه آماری تا سن ۲۰ سالگی و ۷۵ درصد زنان نمونه آماری تا سن ۲۲ سالگی نخستین آمادگی خود را تجربه کرده‌اند.

وی در ادامه به نرخ جهانی ناباروری اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد و گفت: نرخ ناباروری در جهان از ۷ تا ۲۷ درصد گزارش شده است و با توجه به میانگین جهانی نرخ ناباروری که ۱۵ درصد است، متاسفانه میانگین نرخ ناباروری در ایران با ۲۰٫۲ درصد، در سطح بالایی قرار دارد.

وی هزینه صرف شده برای اجرای این طرح ملی از سوی جهاد دانشگاهی را ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: علی‌رغم تلاشهای بسیار برای جلب حمایت دستگاه‌های متولی از جمله وزارت بهداشت، هیچ گونه کمکی به اجرای طرح صورت نگرفت.

به گزارش ایسنا طرح ملی بررسی وضعیت باروری در کشور با همکاری دکتر کاظم محمد، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دکتر کوروش کمالی عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی از سوی جهاد دانشگاهی در کشور به اجرا درآمده است.
ایسنا/۲ اردیبهشت ۱۳۹۱

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی