امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

تبعیض جنسی کشنده‌تر از بیماری


براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی هر ساله میلیون‌ها زن جان خود را بر اثر عواملی از دست می‌دهند که برای مردان قابل اجتناب است. مواردی که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی از عوامل اصلی‌ای هستند که سلامت زنان را به خطر انداخته است عبارتند از /

****
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در نوامبر سال ۲۰۱۱، هر ساله میلیون‌ها زن جان خود را بر اثر عواملی از دست می‌دهند که برای مردان قابل اجتناب است. علاوه بر مرگ و میر ناشی از زایمان و از میان بردن نوزادان دختر، زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به ایدز و افسردگی هستند، بیشتر قربانی خشونت‌های خانگی می‌شوند و کمتر به مراقبت‌های بهداشتی اولیه‌ای دسترسی دارند که که در بهبود وضع سلامتی آنان مؤثر است.

و اما مواردی که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی از عوامل اصلی‌ای هستند که سلامت زنان را به خطر انداخته است:

۱) خطرروابط جنسی بدون استفاده از کاندوم: “ایدز یکی از عوامل اصلی بیماری و مرگ و میر زنان در جهان است. تحقیقات نشان داده که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به ویروس اچ.آی.وی در اثر مقاربت جنسی با فرد آلوده‌ای هستند که از کاندوم استفاده نکرده است. زنان جوان بیشتر احتمال دارد که با مردان مسن‌تر رابطه جنسی برقرار کنند و مردان مسن‌تر معمولا بیشتر سابقه مناسبات جنسی داشته‌اند و در نتیجه احتمال آلوده بودن به ویروس ایدز بیشتر است.”

۲) درباره خشونت خانگی: “تحقیقات در استرالیا، کانادا، اسرائیل ، آفریقای جنوبی و آمریکا نشان داده که ۴۰ تا ۷۰ درصد از قتل‌های زنان به وسیله شریک زندگی آنها صورت می‌گیرد… در آسیای جنوب شرقی سوختگی سومین عامل اصلی مرگ و میر دختران نوجوان و زنان در سن باروری است. البته بسیاری از این سوختگی‌ها در اثر حوادث هنگام آشپزی رخ می‌دهد اما مواردی نیز شامل خودسوزی یا قتل‌هایی می‌شود که به سبب اعمال خشونت شوهر اتفاق افتاده است…. با وجود ابعاد گسترده خشونت خانگی، بسیاری از زنان در این باره سکوت می‌کنند. در نتیجه خشونت خانگی مشکلی پنهان است با عوارض انسانی گسترده و هزینه‌های سنگین برای سلامتی زنان.”

۳) چگونه نابرابری جنسیتی بر سلامت تاثیر می‌گذارد: “به دلیل اینکه تعداد کمتری از زنان می‌توانند وارد بازار رسمی کار شوند، بسیاری ازآنان از امنیت شغلی و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی محروم هستند. حتی زنان شاغل هم به دلیل جایگاه پایین‌تر در محیط کار با تبعیض و آزار جنسی روبه‌رو هستند. از طرف دیگر، زنان شاغل مدام در تلاشند که میان وظایف شغلی خود و وظایفشان در درون خانه توازن ایجاد کنند و این چالش به مشکلاتی مانند خستگی ناشی از کار زیاد، عفونت و مشکلات روانی منجر می شود.

۴) درباره سواستفاده از ارائه دهندگان خدمات درمانی به زنان: “اگرچه زنان رکن اصلی نظام خدمات درمانی به شمار می‌روند اما کمتر در سطوح مدیریتی و اجرایی بالا حضور دارند. آنان بیشتر مشاغل با دستمزد کمتر را بر عهده دارند و به همین دلیل بیشترعهده دار کارهایی هستند که سلامت را به خطر می اندازد.”

۵) درباره توجه به تبعیض جنسیتی در ارائه خدمات درمانی: “برخی ابتکارهایی که در بعضی کشورها در سطح ملی انجام شده نمونه‌های خوبی برای الگوبرداری در زمینه رفع تبعیض جنسیتی در ارائه خدمات درمانی هستند. این حرکت‌ها که برای مبارزه با نابرابری اجتماعی، جنسیتی و تبعیض ایجاد شده‌اند، به بهبود شرایط بهداشت و سلامت زنان نیز توجه دارند. برای مثال برنامه‌ای برای حمایت اجتماعی فقرا در شیلی با رهیافتی ضد تبعیض جنسیتی و طبقاتی اجرا شد که شامل یک برنامه فراگیر برای رشد کودکان در سنین پایین است. اسم برنامه “شیلی با شما رشد می‌کند” بود و هدف آن تامین سرپرستی، آموزش و خدمات درمانی برای کودکان در سنین پایین است تا آنان بتوانند از نظر جسمی، اجتماعی وعاطفی پرورش مناسبی پیدا کنند. در این برنامه، همچنین حق مادران شاغل برای شیر دادن به نوزادانشان به اجرا درآمده است و بر استخدام زنان تاکید شده است.

گزارش مقدماتی سازمان بهداشت جهانی درباره وضعیت سلامت زنان با عنوان “از گهواره تا گور” هنوز کار زیادی دارد تا تکمیل شود. البته این امر ناشی از کوتاهی سازمان بهداشت جهانی در ارائه گزارشی کامل نیست بلکه هما‌‌‌نطور که مارگارت چان مدیر این سازمان در بیانیه همراه این گزارش بیان کرده است: “داده‌ها و مدارک موجود درباره وضعیت سلامتی زنان بسیارغیردقیق و ناقص است.” آن اطلاعاتی هم که در دسترس است، فقط در مورد مسئله تولید مثل و سلامت جنسی زنان است. سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد که: “زنان فقط مادر نیستند” و آنها “باید در این تحقیقات به طور فعالی مشارکت داشته باشند.” در این شکی نیست که خود زنان بهتر می‌توانند مسایل مربوط به بهداشت و سلامتی زنان را بررسی و درک کنند.

سایت تغییر برای برابری به نقل از “زن نگار” – ۱۸ خرداد ۱۳۹۱

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی