امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

سازمان ملل برای پایان دادن به تنبیه بدنی کودکان تلاش می کند

در کشورهای معینی از اروپای شرقی و غربی و آسیای مرکزی، بیش از ۵۰ درصد دختران و پسران ۲ تا ۱۴ ساله توسط والدین یا دیگر اعضای بزرگتر خانواده خود، مورد تنبیه بدنی قرار گرفته اند. این آمار در رابطه با کودکان آسیب پذیر مانند کودکان معلول بیشتر نیز هست…
**************
با گذشت ۶ سال از زمان آغاز مطالعه جهانی ملل متحد درخصوص خشونت علیه کودکان(۱)، کارشناسان حقوق کودک، پیشرفت جهانی به دست آمده در ممنوعیت تنبیه بدنی کودکان و چالش های مطرح در زمینه احترام کامل به کرامت و تمامیت جسمانی آنها را مورد ارزیابی قرار دادند.

به گزارش مهرخانه، خشونت علیه کودکان که شامل تنیبه بدنی نیز می شود، نقض حقوق کودک و در تعارض با کرامت انسانی کودک و حق وی در تمامیت جسمانی است. همچنین حق سلامت، حیات و رشد کودک را تهدید می کند و منافع عالیه یا مصلحت کودک هرگز نمی تواند چنین رویه ای را توجیه نماید.

بنابر تصریح کارشناسان، برخی دولت ها با توجه به توصیه های مطرح، تنبیه بدنی را ممنوع نموده اند. با این وجود، اغلب دستاوردهای حاصله ناظر بر ترتیبات بیرون خانواده است؛ در حالی که فقط ۵ درصد کودکان جهان در کشورهایی زندگی می کنند که در مقابل خشونت و ضرب و جرح در خانواده و توسط اعضای خانواده از طریق ممنوعیت چنین اقداماتی مورد حمایت قرار گرفته اند.

بنابر تحقیقات انجام گرفته توسط یونیسف در کشورهای معینی از اروپای شرقی و غربی و آسیای مرکزی، بیش از ۵۰ درصد دختران و پسران ۲ تا ۱۴ ساله توسط والدین یا دیگر اعضای بزرگتر خانواده خود، مورد تنبیه بدنی قرار گرفته اند. این آمار در رابطه با کودکان آسیب پذیر مانند کودکان معلول بیشتر نیز هست.

ازجمله راهکارهای مطرح توسط کارشناسان، ممنوعیت تنبیه بدنی در قوانین داخلی کشورهاست.
بنابر اظهارات رئیس کمیته حقوق کودک، در حال حاضر فقط ۳۳ دولت هستند که تنبیه بدنی را ممنوع کرده اند و میلیون ها کودک در قبال خشونتی که به لحاظ اجتماعی پذیرفته شده است، مورد حمایت قرار نگرفته اند.

همچنین وی تأکید نموده است که تنبیه بدنی بدون شک نقض حقوق کودک طبق کنوانسیون حقوق کودک به شمار می رود، زیرا خشونتی است که منجر به صدمه یا رنج جسمی، روانی یا جنسی می گردد و ناقض کرامت انسانی و حقوق انکارناپذیر کودک می شود و بر بهره مندی دیگر حقوق و جنبه هایی از رشد کودک از جمله در زمینه های روانی، سلامت، آموزش و موقعیت اجتماعی کودک تأثیر می گذارد.(۲)

پی نوشت
۱٫ the UN Global Study on violence against children
۲٫ http://www2.ohchr.org/english/
مهرخانه/۲۱بهمن ۱۳۹۱

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی