امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

مرگ سالانه ۵۳۶ هزار زن هنگام زایمان

بنا بر گزارش یونیسف، هر دقیقه یک زن در اثر حاملگی یا به هنگام زایمان در سطح جهان، جان خود را از دست می‌دهد.

*****************

بنا بر گزارش یونیسف، هر دقیقه یک زن در اثر حاملگی یا به هنگام زایمان در سطح جهان، جان خود را از دست می‌دهد. این رقم روزانه به ۱۴۴۰ نفر می‌رسد که از دید سازمان امداد ملل متحد، بسیار زیاد است .مرگ مادر عوارض جانبی نامناسبی را نیز برای بازماندگان به همراه دارد. شانس زنده ماندن نوزادان و کودکان کوچک بعد از مرگ مادر بسیار کم می‌شود

بنا بر گزارش یونیسف، هر دقیقه یک زن در اثر حاملگی یا به هنگام زایمان در سطح جهان، جان خود را از دست می‌دهد. این رقم روزانه به ۱۴۴۰ نفر می‌رسد که از دید سازمان امداد ملل متحد، بسیار زیاد است و به این خاطر انتقاد شدیدی از سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی و صندوق بین‌المللی جمعیت جهانی برانگیخته کرده است.

در سال ۱۹۹۰ سازمان ملل طی مصوبه‌ای هدف خود را مبنی بر کاهش ۷۵ درصدی مرگ و میر مادران در حین حاملگی و زایمان به سازمان‌های نامبرده ابلاغ کرد و با تعیین بودجهء معینی خواستار شد که تا سال ۲۰۱۵ این مرگ‌های زودرس تا سه‌،چهارم کاهش یابد. تا به امروز این هدف سالانه فقط یک درصد پایین آمده و به این ترتیب محال است که تا هشت سال دیگر کاملا به اجرا برسد. این آماری است که سازمان بهداشت جهانی روز ۱۱ اکتبر در ژنو در اختیار مسوولان و خبرنگاران گذاشته است. در سال ۲۰۰۵ در سطح دنیا و در مقابل هر ۱۰۰ هزار تولد، ۴۵۰ مادر جان سالم به در نبرده‌اند. این تعداد تقریبا فقط مختص کشورهایی عقب افتاده بوده و درصد کشورهای صنعتی بسیار کم است. تعداد مادرانی که در آلمان و در سال ۲۰۰۵ جان خود را از دست داده‌اند در مقابل هر۱۰۰ هزار تولد، خوشبختانه فقط چهار زن است.بنا به گزارش یونیسف، در کشورهای در حال توسعه، بیش‌تر زایمان‌ها در خانه و بدون پزشک و قابله انجام شده و مرگ و میر مادران نیز بیش‌تر در اثر خونریزی، فشار خون، عفونت، _سوءتغذیه و کمبود آهن بوده است. اکثریت این زنان می‌توانستند هنوز زنده و سالم باشند، در صورتی که به پزشک و دارو دسترسی راحت‌تری می‌داشتند. کمبود راه و وسیلهء نقلیه و نبودن پول کافی برای استفاده از وسایل ممکن، همگی دستیابی به دارو و درمان را مشکل می‌کند.

مرگ مادر عوارض جانبی نامناسبی را نیز برای بازماندگان به همراه دارد. شانس زنده ماندن نوزادان و کودکان کوچک بعد از مرگ مادر بسیار کم می‌شود و معمولا این‌طور است که دختران بزرگ‌تر مجبور می‌شوند که برای بزرگ کردن خواهران و برادران کوچک‌تر، درس و مدرسه را رها کرده و شانس تحصیلات عالی را از دست بدهند. یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی این است که مادران و زنان جوان در مقابل حاملگی زودرس و ناخواسته حمایت شوند.

هفتهء آینده، لندن میزبان سازمان بهداشت جهانی است که در جلسه‌ای با عنوان سلامتی مادر تمام این مشکلات را مورد بحث قرار می‌دهد و در این باره راه‌حلی می‌اندیشد.

سرمایه

دوم آبان ۱۳۸۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی