امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

برای مقابله با قاچاق انسان، با متقاضیان فحشا برخورد کنید

برای مقابله با قاچاق انسان، با متقاضیان فحشا برخورد کنیداهمیت مبارزه با مسئله قاجاق انسان در رابطه با کودکان و زنان با توجه به آسیب‌پذیری ایشان، غیرقابل انکار است و البته به رویه نهادهای بین‌المللی در این زمینه نیز انتقاداتی وارد می‌ شود. به عنوان مثال وقتی قانونی کردن فحشاء طی سال‌های اخیر در دستور کار برخی نهادهای حقوق بشری قرار گرفته، آیا به نحوی زمینه برای استثمار جنسی زنان و دختران و گسترش تقاضا در این زمینه فراهم نمی‌شود؟…
**************

گزارشگر ویژه ملل متحد در خصوص قاچاق انسان در گزارش سالانه خود به شورای حقوق بشر تصریح کرد: تقاضا در امور مختلفی چون استثمار جنسی، کار ارزان و کارگران خانگی برای فروش و نقل و انتقال اعضای بدن، فرزندخواندگی غیرقانونی و ازدواج اجباری برای انجام اقدامات مجرمانه یا تکدی‌گری، و یا برای به‌کارگیری در گروه‌های نظامی، از جمله عوامل کلیدی قاچاق انسان به شمار می‌روند.

به گزارش مهرخانه، این گزارشگر افزود: متقاضی قاچاق انسانی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد؛ چراکه به عنوان مثال یک مصرف‌کننده به دنبال کالا و خدمات ارزان است و این امر تقاضا برای کار ارزان را دامن می‌زند که در مواردی منجر به قاچاق انسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه در امر مبارزه با قاچاق باید سطوح مختلف در نظر گرفته شود، گفت: این سطوح عبارتند از تقاضای کارفرما؛ تقاضای مصرف‌کننده(متقاضیان فحشاء، شرکت‌ها در امر تولید و متقاضیان کارگران خانگی)؛ و اشخاص ثالث درگیر در پروسه‌های مزبور؛ و در هر سه سطح باید اقدامات لازم توسط دولت‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و جامعه مدنی برای مقابله با قاچاق انسان انجام گیرد.

امروزه قاچاق انسانی در بخش‌های مختلف اقتصادی از کشاورزی تا نساجی و تولید و خدمات صورت می‌گیرد. با این وجود در اغلب موارد دولت‌ها فقط بر استثمار جنسی زنان و دختران تمرکز می‌کنند و اشکال دیگر قاچاق نظیر نیروی کار اجباری یا قاچاق به قصد فروش اعضا را نادیده می‌گیرند. در این زمینه دولت‌ها مسئولیت دارند از افراد در مقابل نقض‌های حقوق بشری از جمله قاچاق انسان حمایت کنند و در مورد برخورد با عوامل و تقاضاهای زمینه‌ساز آن مانند تقاضا برای استثمار جنسی و کار اجباری تمرکز کنند.

بر همین اساس باید از کلیه شرکت‌های تجاری، احترام و رعایت حقوق بشر را در کلیه اقداماتشان چه در کشور مقر و چه در خارج از آن مطالبه کرده و البته لازم است مکانیزم‌های نظارتی لازم را نیز بر عملکرد این مؤسسات و شرکت‌ها پیش‌بینی نمایند.

نکته دیگری که گزارشگر ویژه بر آن تأکید کرد این است که اقدامات ضد قاچاق نباید خود ناقض حقوق بشر و کرامت انسانی باشد؛ خصوصاً در مورد حقوق افراد قربانی قاچاق، مهاجرین، افراد بی‌خانمان، پناهندگان و کسانی که تقاضای پناهندگی دارند.

چنانچه از اظهارات صریح گزارشگر ویژه قاچاق انسان سازمان ملل متحد بر می‌آید، مبارزه با قاچاق انسان موضوع پیچیده‌ایست که ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد. لذا مبارزه با آن در گرو مقابله با تقاضا در عرصه داخلی و بین‌المللی و عوامل ریشه‌ای آن خواهد بود.

اهمیت مبارزه با مسئله قاجاق انسان در رابطه با کودکان و زنان با توجه به آسیب‌پذیری ایشان، غیرقابل انکار است و البته به رویه نهادهای بین‌المللی در این زمینه نیز انتقاداتی وارد می‌ شود. به عنوان مثال وقتی قانونی کردن فحشاء طی سال‌های اخیر در دستور کار برخی نهادهای حقوق بشری قرار گرفته، آیا به نحوی زمینه برای استثمار جنسی زنان و دختران و گسترش تقاضا در این زمینه فراهم نمی‌شود؟ به هرحال به نظر می‌رسد هنگامی مقابله با این پدیده ضدبشری مؤثر خواهد بود که رویکردی جامع و سیستماتیک جوانب مختلف امر را لحاظ نماید.
مهرخانه/۲۱تیر ۱۳۹۲

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی