امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

در اهمیت گرامی داشت روز جهانی زن

8.marc1«آزادی زن معیار آزادی در جامعه است» باور و نیز فعالیت های هر انسان برابر خواهی را تشکیل می دهد. به همین دلیل در آستانه ی روز زن، تب و تاب و تلاش کنشگران حقوق زن به فراخور امکاناتشان، برای برگزاری گردهمایی های اعتراضی، جشن و تجلیل ها، جلسات گفت و گو، سخنرانی ها و مقاله نویسی ها حول و حوش مشکلات و معضلات زنان و ارائه ی راهبردها و خواست ها بیش از هر زمان دیگر می شود

***

ما زنان ـ «آزادی زن معیار آزادی در جامعه است» باور و نیز فعالیت های هر انسان برابر خواهی را تشکیل می دهد. به همین دلیل در آستانه ی روز زن، تب و تاب و تلاش کنشگران حقوق زن به فراخور امکاناتشان، برای برگزاری گردهمایی های اعتراضی، جشن و تجلیل ها، جلسات گفت و گو، سخنرانی ها و مقاله نویسی ها حول و حوش مشکلات و معضلات زنان و ارائه ی راهبردها و خواست ها بیش از هر زمان دیگر می شود.
فعالان حقوق زنان، مناسبت هشت مارس، روز اتحاد و همبستگی جهانی زنان را که به همت و تلاش خود زنان و نیز مبارزی همچون کلارا تسکین در سال ۱۹۱۰ پایه گذاری شده است، به سادگی از دست نمی دهند. آنان مصمم اند با استفاده از این تریبون بزرگ بین المللی به تقویت صدایِ کم صدای زنان  که نیمی از انسانها هستند، بپردازند.
پیرامون روز هشت مارس مدافعان حقوق زنان، به صورت رسمی و رسا به گوش همه مردمان و متولیان امور کشورها می رسانند، مبارزه ی زنان کارگر برای دستمزد بیشتر، ساعات کار کمتر، داشتن حق رای و مبارزه برای صلح از سال ۱۸۵۷ چه تاریخ پر فراز و فرودی را پشت سرنهاده است  و امروزه نیز این مبارزه علیه سیاست فرودست شمردنِ زنان و برای داشتن یک زندگی انسانی ادامه دارد.
8marc2 در این روزهمچنین، بر ثبت و نشر این روز جهانی در سالنامه ها و تقویم روزهای مهم و حتی تعطیلی کشورهای جهان تاکید و یادآوری می شود که نشان از اهمیت آن دارد. شناساندن و طرح هرچه بیشتر این روز، موجب می شود عرف و هنجارهای اجتماعی حاکم که از نابرابری جنسیتی دفاع می کنند و آنرا قوام می دهند، به چالش کشیده شوند. ترس از آگاهی بیشتر و تشکل یابی زنان، عناد و خصومت دولت های عقب گرا را برمی انگیزد که از برسمیت شناختن این روز به دلیل نگاه غیرانسانی و پوسیده خود به زنان و با بهانه های شرعی سرباز بزنند.
پرداختن به این روز مهم در سطح جامعه، ما را برآن می دارد تا در وسعت ایران زمین بگوییم و بشنویم چه برسرزنانِ آن گذشته است که از حقوق اولیه ی انسانی و فردی خود، مثل داشتن حق طلاق و ازدواج، حق حضانت فرزندان، حق تحصیل، حق کار، حق انتخاب نوع پوشش، حق سقط جنین و باروری، حق مسافرت و تعیین محل زندگی خود محروم هستند. چرا زنان عمدتا در خانواده و در نقش مادر و همسر تعریف می شوند؟ نقشی که ایجاب می کند زنان همواره ساعت های زیادی بدون دستمزد، در خانه مشغول به کار باشند و مردان نان آوران درجه یک محسوب شوند. بدین شکل فرودستی آنان در خانواده به عرصه ی کار و تولید هم منتقل می شود. بطوریکه برای مثال به نقل از خبرگزاری ایلنا، دستمزد زنان کارگر از یک تا دوسوم دستمزد مردان کارگر تخمین زده می شود.
علاوه بر آن این سوال مطرح است که حقوق به سرقت رفته و مطالبات معوقه زنان در توانمند سازی و دسترسی آنان به قدرت چیست؟ چرا زنان با طرحی مثل «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» در زمینه های آموزش، اقتصاد، سیاست و همچنین اراده و اختیار در زندگی فردی خویش، به دلیل عدم استفاده ازامکانات و اختیارات باروری وحق سقط جنین، به عقب رانده و همچنان مشمول تبعیض وتفکیک جنسیتی درعرصه های مختلف زندگی می شوند. مگر نه این است که تبعیض و تفکیک جنسیتی و محدودیت زنان درهر کدام از این زمینه ها اعتماد به نفس زنان را هدف می گیرد و روند توانمندشدن آنان را در مشارکت بیشتر سیاسی و اقتصادی دشوار و حتی غیر ممکن می سازد. به تبع آن، تصویب قانون های کلان و فراهم سازی زیرساخت اجتماعی به نفع زنان، که نیمی از جمعیت کشور هستند و در نتیجه کل جامعه را از خود متاثر می کنند، تضعیف و غیر محتمل تر می شود.
zan=mardدر پاسداشت این روز هشدار داده می شود که از دست دادن فرصت ها و سوزاندن استعدادهای زنان چه لطمات معنوی و مادی فراوانی را بر سرمایه های انسانی و اقتصادی جهان وارد کرده و پیشرفت و توسعه اجتماعی کشورها را به تعویق انداخته و نیز به پس رفت سوق داده است. بطوریکه با اعمال سیاست فرادستی مردان و فرودستی زنان، براساس گزارش سال ۲۰۱۳ سازمان توسعه اقتصادی و سیاسی جهانی، زنان کشور ایران، رتبه ۱۳۰ ام را در میان ۱۳۶ کشور جهان ، به خود اختصاص دادند.
اما روز زن در آلمان …
در کشور صنعتی آلمان با توجه به مناسبات اجتماعی حاکم با شیوه های مختلفی با این روز روبرو می شوند. برای مثال سال گذشته، گروهی از حزب چپ این کشور، در جلسات خود به این مناسبت از نویسندگان زن دعوت بعمل آورند و برنامه کتاب خوانی را با دعوت از اعضا، دوستداران و خانواده ها به صرف نوشیدنی و شیرینی در بزرگداشت این روز برگزار کردند. از طرف دیگر نمایندگان پارلمان مرد حزب چپ آلمان در همان روز به مناصب شغلی مثل مربی کودک یا خانه داری یا رشته های علوم انسانی که زنان بیشتر از مردان در آن اشتغال دارند، مبادرت بکار کردند تا بطور عینی دریابند، زنان با چه مشکلات خاصی، مواجه هستند که مردان از آن بی اطلاع اند. بخش دیگری هم از مردم بزرگداشت این روز را با توجه به حقوق برابر ساختاری موجود درآلمان، بی مورد پنداشته و آن را صرفا برای کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه مثل افعانستان، ایران و غیره مناسب و لازم می دانند. درحالیکه درعمق فرهنگ آلمان، مردسالاری جان سختی می کند و در مناسبات اقتصادی حاکم این کشور هنوز بعنوان بازوی کمکی و مشابه عمل می کند. بنا به گزارش حزب چپ آلمان، زنان در بسیاری از مشاغل دارای دستمزد مساوی با مردان نیستند و از درآمد نسبی کمتری نسبت به مردان در این کشور صنعتی برخوردارند؛ در بخش های مدیریت و تصمیم گیری کشور، زنان درصد بسیار کمتری را به خود اختصاص داده اند. خانه های زنان از زنان خشونت دیده خالی نیستند. از سوی دیگر شرایط اقتصادی و اجتماعی کشوری مانند آلمان گواهی می دهد که تنها رفع نابرابری های جنسیتی و حقوقی به حل نابرابری های اقتصادی و طبقاتی که زنان و جامعه ی کشورهای صنعتی با آن روبرو هستند نمی انجامد، بلکه در این مسیر یاری بخش و شتاب دهنده است؛ چرا که نیروی کار زنان در جامعه سرمایه داری ارزان تر از مردان به کار گرفته می شوند و در نظام مرد سالار و سرمایه داری زنان بدون دستمزد در خانه کار می کنند.

 

خواست های عاجل زنان ایران
با توجه به مناسبات اجتماعی و سیاسی کشور ایران بویژه در خصوص حقوق زنان که فقط می توان گفت «سال به سال دریغ از پارسال»، در این روز مبارک، زنان ایران، بعنوان بزرگترین گروه اجتماعی این کشور، برای بسترسازی و تامین حقوق انسانی و اولیه خود و همچنین اعلام حمایت و پشتیبانی گروه های دیگراجتماعی، مدنی و سیاسی از خواستهای عمومی مانند
ـ آزادی کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی و لغو مجازات اعدام
ـ آزادی بیان، اجتماعات، اعتراضات و تشکل های صنفی و مدنی مختلف زنان، کارگران، دانشجویان، معلمان، کارمندان، پرستاران،  ملیت ها و مذهب ها
خواست های ویژه ی زیر را مبرم و تعویق ناپذیر می دانند.
8.marc2ـ لغو کلیه قوانین و آئین نامه های تبعیض آمیز جنسیتی، عقیدتی و ملیتی در همه ی عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی
ـ پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان
ـ حمایت قانونی و ایجاد خانه های امن در حفاظت از زنان خشونت دیده
ـ پایان بخشیدن به تبلیغ و ترویج فرهنگ فرودست بودن زنان از رادیو و تلویزیون و روزنامه ها و فیلم نامه ها، کتاب های آموزشی و مبارزه با خشونت جسمی، روانی، جنسی، مالی، اقتصادی، اجتماعی زنان در خانواده، محل کار و جامعه است.

 

۱۲ اسفند ۱۳۹۲

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی