امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پروین ذبیحی برنده جایزه حقوق بشر رها

parvin_zabihپروین ذبیحى، فعال حقوق زنان و کودکان، به عنوان یکى از شش برنده از دوره اول جوایز حقوق بشرى رها، معرفى شد. فعالیتهای وی در زمینه های تحقیقی و پژوهشی، نوشتن مقاله، تهیه گزارش و همچنین ساختن فیلم در رابطه با خودسوزى زنان و برگزارى کارگاه‌ها و مراسم‌ مختلف در رابطه با زنان و کودکان می باشد. تمامی تلاشهای وی در راستاى ساختن دنیایى بهتر است.

*************

پروین ذبیحی برنده جایزه حقوق بشر رها شد

پروین ذبیحى، فعال حقوق زنان و کودکان، به عنوان یکى از شش برنده از دوره اول جوایز حقوق بشرى رها، معرفى شد.

شش برنده جایزه، توسط هیات داوران ویژه اى متشکل از شیرین عبادى، برنده جایزه نوبل و وکیل مدافع حقوق بشر به عنوان رییس هیئت ژورى، آرون رودز از بنیانگذاران و محقق اصلى پروژه حقوق آزادى و مدیر اجرایى سابق فدراسیون بین المللى هلسینکى براى حقوق بشر و کارولینا یانوزفسکى، وکیل حقوق بشر و عضو هیئت مدیره سودویند، انتخاب شدند.

پروین ذبیحى متولد بانه – کردستان، ساکن مریوان و دانش‌آموخته‌ مقطع فوق دیپلم رشته‌ علوم انسانى است.او عضو هیئت مدیره انجمن زنان آذرمهر، عضو کانون کودکان، اتحادیه کارگران بیکار و اخراجى، است و در انجمن ادبى مریوان نیز فعالیت دارد.

پروین ذبیحى در اوایل انقلاب و زمانى که دانشجوى تربیت معلم بوده، به علت همکارى با سازمان فداییان خلق دستگیر و به ۵ سال و نیم زندان محکوم مى شود ولى بعد از ۶ سال آزاد مى شود.

او در دوره اصلاحات فعالیتهاى خود را در زمینه حقوق مدنى و فرهنگى از سر مى گیرد. تحقیق و پژوهش، نوشتن مقاله و تهیه گزارش، ساختن فیلم در رابطه با خودسوزى زنان و همچنین برگزارى کارگاه‌ها و مراسم‌هاى مختلف در رابطه با زنان و کودکان و نیز حضور در تجمعاتى مثل ٢٢ خرداد در تهران و سنندج، از جمله فعالیتهاى پروین ذبیحى در راستاى تلاش وى براى ساختن دنیایى بهتر است.
او براى دنیایى که زنان و کودکان به مثابه قربانیان اصلى خشونت، حرمت و کرامت انسانی‌شان را به دست آورند، تلاش مى کند.

همکارى با جامعه حمایت از زنان کردستان، انجمن زنان آذرمهر، کمپین یک میلیون امضا، تشکیل کانون دفاع از کودکان مریوان، مبارزه با قتل هاى ناموسى، ختنه دختران، خودسوزى زنان، سنگسار و خون بس، اعدام بس، عمده فعالیت هاى وى در این دوران بوده و کمپین هاى زیادى توسط وى راه اندازى و مدیریت شده است.

پروین ذبیحى کتاب “ختنه دختران” اثر “روناک فرج” را از کردى به فارسى ترجمه کرده و کتاب “فریادهاى آتش” را که تحقیقى در زمینه خودسوزى زنان در مناطق کردنشین است، در دست انتشار دارد.

او همچنین فیلم “فریادى پر از حسرت” را تهیه کرده که در تلویزیون هاى کردى به نمایش گذاشته شده است و تئاتر خیابانى هزاران خورشید تابان را که مربوط به خشونت علیه زنان کارگر است در مریوان اجرا کرده است.

پروین ذبیحى همچنین از اعضاى “کمیته علیه خشونت هاى ناموسى” است. این کمیته درسالگرد سنگسار دعا خلیل اسود، دختر عراقى، تشکیل شد. از عمده فعالیتهاى پروین ذبیحى در این کمیته، تحقیق و کار فرهنگى براى بسترسازى علیه خشونت‌هاى ناموسى در کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام و حاشیه‌هاى این مناطق بوده است.

همسر پروین ذبیحی، على محمودى فعال سیاسى، است که اخیرا و پس از ۴ سال از زندان آزاد شده است.

جایزه حقوق بشرى رها، از جانب سودویند براى اداى احترام و ستودن مبارزات پروین ذبیحى، که سهمى در ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر در ایران داشته، در نظر گرفته شده است.

مراسم رسمى اهداى جوایز به برگزیدگان، در جریان بیست و پنجمین اجلاس شوراى حقوق بشر در ژنو، برگزار خواهد شد.

سازمان غیردولتى اتریشى سودویند، در سال ١۹۷۹ بنیانگذارى شده است و از سال ٢٠٠۹ داراى مقام مشورتى شوراى اقتصادى اجتماعى سازمان ملل متحد مى باشد. سودویند که به توسعه جهانى پایدار، حقوق بشر و شرایط کارى مناسب در جهان خود را متعهد مى داند، از سال ٢٠١٠ در شوراى حقوق بشر از طریق تنظیم موضع گیرى هاى خود و تدارک اجلاس هاى موازى در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران توسط نمایندگان خود در شوراى حقوق بشر، حسن نایب هاشم و شعله زمینى، شرکت داشته و در زمینه طرح موارد نقض حقوق بشر در ایران و جلب توجه بین المللى به آن، مى کوشد.

سایت ملیون ایران  ـ ۱۶ اسفند ۱۳۹۲

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی