امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

اضافه وزن عامل بستری شدن یک هشتم زنان بالای ۵۰ سال

Excess-weightطبق تحقیقاتی که روشن می‌کند سبک زندگی مدرن بر سیستم بیمه دولتی چه بودجه‌ای تحمیل می‌کند، اضافه وزن و چاقی عامل رجوع یک هشتم زنان بالای ۵۰ سال به بیمارستان‌هاست. این آمار را بزرگ‌ترین پروژه تحقیقی بهداشتی در بریتانیا اعلام کرده است. طبق این تحقیق، بیماری‌های ناشی از چاقی و عدم سلامت زنان عامل ۲ میلیون روز بستری بودن اضافی در بیمارستان‌ها طی هر سال می باشد.

************

اضافه وزن عامل بستری شدن یک هشتم زنان بالای ۵۰ سال
سارا بوسلی / ترجمه شهرزادنیوز

بنا به یافته‌های پژوهش، هر چه زنی اضافه وزن بیش‌تری داشته باشد، احتمال دارد زمان بیش‌تری در بیمارستان بستری شود. ریوس می‌گوید: “افزایش خطر امریست دائمی.” حتا زنانی که اضافه وزن کمی داشتند بیش از افراد دارای وزن معمولی در بیمارستان بستری می‌شدند.

Excess-weight
عکس: جان سوپر

طبق تحقیقاتی که روشن می‌کند سبک زندگی مدرن ما بر سیستم بیمه دولتی چه بودجه‌ای تحمیل می‌کند، اضافه وزن و چاقی عامل رجوع یک هشتم زنان بالای ۵۰ سال به بیمارستان‌هاست.

این آمار را بزرگ‌ترین پروژه تحقیقی بهداشتی در بریتانیا اعلام کرده است. طبق این تحقیق، بیماری‌های ناشی از چاقی و عدم سلامت زنان عامل ۲ میلیون روز بستری بودن اضافی در بیمارستان‌ها طی هر سال می باشد.

در حالی که پژوهشگران این پروژه موسوم به “پژوهش یک میلیون زن” از دانشگاه اکسفورد مخارج ناشی از آن را اعلام نکرده‌اند، اما طبق هزینه بیمارستان‌ها که ۲۵۰ پوند برای هر شب است، پولی که مالیات‌دهندگان باید بپردازند بالغ بر ۵۰۰ میلیون پوند می‌شود.

“جیلیان ریوس”، سرپرست مؤلفان این تحقیق، که در مجله پزشکی “بی ام سی” منتشر شده است، می‌گوید این یک بیماری قابل پیشگیری است. “بخش زیادی از کاری که من انجام می‌دهم، در رابطه با سرطان است. بسیاری از عوامل خطرزا به خصوص سرطان پستان را نمی‌توان تغییر داد.”

اما وزن یکی از عوامل سرطان پستان است که می‌تواند تغییر یابد. او می‌گوید: “از برخی جهات خیلی خوب است که می‌بینی این عامل خطرزا را می‌توان تغییر داد – عدم وجود اضافه وزن مزایای زیادی دارد.”

این پروژه به علت بزرگی خود، قادر شده است به تغییرات در وضعیت سلامتی کل جمعیت در طی زمان نگاهی بیندازد – بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ با دعوت از زنان بین ۵۰ تا ۶۴ سال که نخستین بار برای ماموگرافی مراجعه می‌کردند، رضایت یک چهارم آنان برای شرکت در این پروژه را کسب کرد. این گروه شامل ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار زن است.

اکثر تحقیقات در باره اثر چاقی بر یک یا چند بیماری مرتبط با آن متمرکز شده بودند، مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی. پژوهشگران آکسفورد قادر شدند با “بی ام آ” (شاخص توده بدنی) که شیوه معمول دسته‌بندی اضافه وزن است، در باره تمام بیماری‌های به وجود آمده در زنان تحقیق کنند.

آن‌ها از قد و وزن ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار زن شرکت کننده در تحقیق اطلاعات کامل داشتند. برخی دچار اضافه وزن بودند (۳۶ درصد)، برخی چاق بودند (۱۸ درصد) که در مجموع ۵۴ درصد می‌شود – که اندکی پایین‌تر از رقم ۵۸ درصد، یعنی آمار رسمی اعلام شده برای زنان در انگلیس است. افراد دچار اضافه وزن تمایل زیادی به تمرینات بدنی سخت نداشتند، بلکه بیش‌تر سیگار می‌کشیدند، هورمون تراپی می‌کردند یا مشروبات الکلی می‌نوشیدند.

رایج‌ترین دلیل بستری شدن زنان دارای اضافه وزن در بیمارستان برای انجام عمل جراحی آب مروارید (بیش از ۴۵ هزار نفر)، و سپس بیماری‌های کبد (یبش از ۳۵۰۰۰ مورد) بود. پس از این دو بیماری، که فورآ به اضافه وزن نسبت داده نمی‌شود، سرطان سینه (۳۴۳۰۷ مورد) و بیماری‌های قلبی (۳۲۴۸۳ مورد) بود.

بنا به مقاله: “همه موارد از ۲۵ عامل بستری شدن به جز سه مورد، ارتباط روشنی با شاخص توده بدنی داشتند، اگرچه دامنه و گاهی شکل این ارتباط تفاوت‌های بارزی داشتند.”

در میان افراد دارای اضافه وزن (با شاخص توده بدنی بالای ۲۵)، ۷۴ درصد از مراجعات مربوط به دیابت، ۶۶ درصد تعویض کشکک زانو، ۳۸ درصد بیماری کبد و یک پنجم از حملات قلبی به وزن نسبت داده می‌شوند. در گروه افراد چاق (با شاخص بدنی بالای ۳۰)، وزن علت ۵۹ درصد از موارد ابتلا به بیماری دیابت، ۵۱ درصد تعویق کشکک زانو، یک پنجم تعویض مفصل ران و ۱۰ درصد حملات قلبی بود. اضافه وزن هم‌چنین باعث بیماری‌های جزئی‌تری هم می‌شود، مانند سیندروم تونل کارپ (نشانگان مجرای مچ دست) (۳۱ درصد در صورت اضافه وزن و ۲۳ درصد در صورت چاقی)، که به علت رواج‌شان هزینه زیادی را به سیستم بیمه دولتی تحمیل می‌کند.

با نگاهی به بیماری‌هایی مانند حمله قلبی یا سرطان پستان، به گفته ریوس: “شاید در گزارشات قبلی تأثیر شاخص توده بدنی به اندازه کافی جدی گرفته نشده بودند.”

بنا به یافته‌های پژوهش، هر چه زنی اضافه وزن بیش‌تری داشته باشد، احتمال دارد زمان بیش‌تری در بیمارستان بستری شود. ریوس می‌گوید: “افزایش خطر امریست دائمی.” حتا زنانی که اضافه وزن کمی داشتند بیش از افراد دارای وزن معمولی در بیمارستان بستری می‌شدند.

این تیم هزینه بستری شدن در بیمارستان را بررسی نکرده است، اما تصمیم دارد در آینده در این باره نیز کار کند. برخی از بیماری‌ها هزینه بیش‌تری برای بیمه دولتی دارد تا برخی دیگر.

میزان بستری شدن مردان دقیقا منطبق با زنان نیست، زیرا برخی از بیماری‌ها در یک جنسیت بیشتر بروز می‌کنند تا در هر دو. اما دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم اضافه وزن مردان کمتر از زنان است – ۶۷ درصد در بریتانیا – اما اگر چه ۴۲ درصد از مردان در برابر ۳۲ درصد از زنان دارای اضافه وزن هستند، در مورد چاقی این آمار تقریبا مشابه و در حدود ۲۵ درصد است.

اضافه وزن و چاقی از علل نگرانی اداره‌ی “سلامت همگانی انگلیس” هستند که به مقامات محلی توصیه می‌کنند که در حال حاضر به اختصاص بودجه‌ی سلامتی کنترل بیش‌تری را اعمال کنند و راه‌حل‌هایی خاص شرایط هر منطقه بیابند. اما پروفسور کوین فنتون، مدیر کشوری بهداشت و رفاه این اداره، می‌گوید در همه جا باید اقداماتی در مورد چاقی بشود که “کاملا قابل پیشگیری” است.

او می‌گوید: “چاقی موضوع پیچیده‌ای است که نیاز به اقداماتی در سطح کشوری، محلی، خانوادگی و فردی دارد. همه باید در بهبود وضعیت سلامت و رفاه عمومی و به ویژه کودکان مشارکت داشته باشد.”

“بیش از نیمی از زنان دچار اضافه وزن یا چاقی هستند، که ۸ / ۵۷ درصد از جمعیت زنان را شامل می‌شود. ابتلا به چاقی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد؛ ۹ / ۲۰ درصد از زنان در گروه سنی ۳۴ – ۲۵ سال و ۷ / ۳۳ درصد زنان در گروه سنی ۷۴ – ۶۵ سال چاق هستند.

سیستم خدمات بیمه دولتی موظف است از طریق راهکارهای گوناگون و پشتیبان شرایط محلی، اقداماتی برای تسهیل خوردن کمتر و فعالیت بدنی بیشتر به رفع مشکل چاقی یاری رساند.”

برگرفته از سایت گاردین

زیرنویس شهرزادنیوز:

“بی ام آ” (شاخص توده بدنی) – شاخص توده بدنی یا شاخص کوتله یا بی‌ام‌آی ( سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است. در واقع این سنجش میزان چاقی را اندازه گیری نمی‌کند بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود. این شاخص در بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ توسط آدولف کوتله دانشمند بلژیکی ابداع شد. نحوه محاسبه آن بسیار ساده است و در بسیاری جاها برای مشخص کردن اضافه وزن و کسر وزن استفاده می‌شود. شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر مجذور قدش به متر بدست می آید.

BMI مناسب گروه‌های سنی

۱۹-۲۴ سال = ۲۲

۲۵-۳۴ سال = ۲۳

۳۵-۴۴ سال = ۲۴

۴۵-۵۴ سال = ۲۵

۵۵-۶۴ سال = ۲۶

۶۵ سال به بالا =

شهرزادنیوز ـ ۱۴ فروردین ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی