امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

تلاش ها برای نجات ریحانه جباری از اعدام

1.نامه اصغر فرهادی برای نجات ریحانه جباری از اعدام…تلاش هنرمندان برای نجات جان ریحانه جباری… ناگفته های پرونده ریحانه جباری…درخواست خانواده ناصر حجازی برای بخشش “ریحانه جباری” از اعدام…تشکیل فیس بوک نجات ریخانه جباری …

 

***

 


asgharfahadiـ نامه اصغر فرهادی برای نجات ریحانه جباری از اعدام

ندای سبز آزادی ـ «من خانم «ریحانه جباری» را نمی‌شناسم. اما شنیده‌ام که او در خردسالی‌اش در یکی از سریال‌های من نقش کوتاهی بازی کرده است. ذهنم را می‌کاوم و چهره یک یک خردسالانی را که روزی در ساخته‌های من نقشی داشته‌اند از پیش چشم می‌گذرانم تا شاید بتوانم حدس بزنم کدامشان ممکن است «ریحانه» باشد. در چشم و چهره کدامشان اندک نشانه‌ای از آینده‌ای این چنین غمبار و حزن‌انگیز می توان یافت. در لحن و زبان کودکانه کدامشان ردی از کسی می‌توان جست که فردایی نه چندان دور، هم نوعی را به قتل برساند. اما من در آن چهره‌ها که هنوز نمی‌دانم کدامشان «ریحانه» است، جز معصومیت هیچ نیافتم.»

«چگونه ممکن است یکی از آن کودکان دوست داشتنی در آینده‌ای نه چندان دور، ثانیه‌های زندگی‌اش در کابوس نزدیک شدن به لحظه آویختنش از طناب دار به شماره بیفتد.اگرچه هیچکدام از آن دخترکان معصوم در خیال‌بافی‌های کودکانه از آینده‌شان هرگز خود را در هیبت یک قاتل و اعدامی تخیل نکرده بودند، اما به سادگی شاید، هر کدام از آنان با یک اتفاق ساده و بیرون از اختیار و اراده‌شان می توانستند امروز جای «ریحانه» باشند …»
«من دلگیریتان را از کسانی که نابخردانه شما را آزردند و شاید خشمی را سبب شدند که بر سرنوشت ریحانه در روزهای پیش رو تاثیر دارد، درک می‌کنم و با تمام وجودم از شما تقاضا دارم در روزگاری که بخشندگی حتی در جزئی‌ترین امور زندگی روزمره مان گم و ناپیداست، او را ببخشائید. من در تقویمم روزی را که شما با وجود همه رنج‌ها و دردهایتان که تا ابد همراهتان است، این انسان را به زندگی بازگردانید، روز بخشایش نام خواهم داد و نام شما را همواره به خاطر خواهم سپرد.»
پیش از این نیز تعدادی از هنرمندان سینما، رئیس دانشکده‌ای که ریحانه جباری دانشجویش بوده و تعدادی از هم‌دانشکده‌ای‌های او برای جلب رضایت خانواده سربندی در دادسرای جنایی تهران حاضر شده بودند.


ـ تلاش هنرمندان برای نجات جان ریحانه جباری

به نقل از عصرایران بهاره رهنما بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر نیز که به همراه سایر هنرمندان برای گرفتن رضایت به اولیا دم مراجعه کرده بودند، گفت: متاسفانه در جلسه ای که با اولیا دم داشتیم، آنها رضایت ندادند.



mohamadmostafaieـ ناگفته های پرونده ریحانه جباری

جرس ـ محمد مصطفایی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر و اولین وکیل ریحانه جباری:«من یقین دارم و قسم یاد می کنم که ریحانه مستحق اعدام نیست و درخواست توقف اجرای حکم را هم از جانب رییس قوه قضاییه و هم از سوی خانواده محترم مقتول می نمایم چرا که هیچ بی گناهی نباید، به ناروا مجازات گردد و اگر هزار مجرم آزاد باشند بهتر از آن است که بی گناهی مجازات گردد، آن هم مجازاتی که برگشت ناپذیر است…»

 

 

naserـ درخواست خانواده ناصر حجازی برای بخشش “ریحانه جباری” از اعدام
به نقل از عصر ایران و به گزارش ایسنا و به نقل از سایت شخصی ناصر حجازی،‌ متن فوق ارسال شده توسط مادر ریحانه جباری است، دختری که به جرم قتل مرتضی سربندی در آستانه اعدام است. قتلی که شش سال قبل رخ داد و در صورت عدم رضایت خانواده مقتول، حکم اعدام بزودی اجرا می‌شود.

در ادامه خواسته خانواده و دوستداران ناصر حجازی را از خانواده محترم سربندی می‌خوانیم:

طی یک عکس و متن منتشر شده از سوی مادر ریحانه جباری که البته شناختی نیز از آنها نداریم، با خبر شدیم که فرزندتان در حدود ۶ سال قبل توسط ریحانه به قتل رسیده است تا این‌چنین داغدار فرزندتان باشید و تابدین لحظه به رغم درخواستهای مکرر از سوی خانواده ریحانه و دیگر هموطنانمان تمایلی نسبت به عفو قاتل نداشته باشید.

بی گمان در این روزها در کنار کلمه “بخشش” که بارها برایتان تکرار شده است، قضاوت‌های بسیاری چه بسا ناعادلانه شنیده‌اید که داغ عزیز از دست رفته را برایتان صد چندان کرده است.

خانواده محترم سربندی‌، قصد نداریم تا طلب بخشایش ریحانه را از شما داشته باشیم، بلکه می‌خواهیم کاری را انجام دهید که برایتان آرامش ایجاد می کند. بی‌شک، آرامش حداقل چیزی است که می‌تواند اندکی داغ مرگ عزیزتان را خنک نماید اما اینکه کسب چنین آرامشی با مرگ ریحانه همراه باشد یا زندگی دوباره به او، اختیاری است در دستان و اراده شما

 

raihane1ـ فیس بوک نجات جان ریحانه

 

 

فروردین ۱۳۹۲

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی