امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

روحانی: حضور زنان در عرصه اجتماع تهدید نیست

روابط زن و مرد در محیط کار/ پوشش مردان ...روحانی در ادامه سخنان خود در جمع زنان  گفت: ما برای این‌که در مسیر راه به مقصد برسیم راه طولانی در پیش داریم. اقدامات ارزشمندی برای حضور زنان در زمینه علم، دانش، تحصیل، کار، اشتغال و تحقیق فراهم شده است. امروز زنان ما در تمام بخش‌های فرهنگی و اقتصادی حضور دارند. در کدام فیلمی است که شما شاهد حضور برجسته زنان به عنوان بازیگر یا کارگردان و یا حتی فیلمنامه‌نویس و محقق نباشید. در کدام دانشگاه، دبیرستان و مدرسه است که شما حضور فرهیخته زنان را نبینید و مشاهده نکنید. در کدام کارخانه و صحنه کاری است که این حضور مشاهده نشود…
****************

رییس‌جمهور با طرح این سوال که چرا عده‌ای حضور زن در جامعه را تهدید احساس می‌کنند؟ گفت: زن چه تهدیدی است؟ برخی فکر می‌کنند به محض اینکه زن از درب خانه خارج شد عرش اخلاق و عفت عمومی به لرزه در آمده است، چرا این‌چنین می‌اندیشند؟ زنان خود پاسدار عفت جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،  حسن روحانی در” همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ” با بیان این که حضور فعال زنان در عرصه اجتماع فرصت است، گفت: ما باید بدانیم حضور زنان در عرصه اجتماع فرصت است و تهدید نیست و اگر اشکالی در گوشه‌ای است به خود بانوان ما واگذار کنید و بگذارید خود آنها حل و فصل کنند. با خشونت و تکبر با زنان عزیز جامعه ما برخورد نکنید.

وی اضافه کرد: ما نه فرهنگ خشونت و نه خشونت فرهنگی، نه فرهنگ تبعیض و تبعیض فرهنگی، نه فرهنگ افراط و نه افراطی‌گری فرهنگی را برای جامعه به ویژه زنان نخواهیم پذیرفت.

رییس‌جمهور ادامه داد: امروز زنان ما در تمام صحنه‌ها با وقار، با کرامت، با شخصیت و با عفاف همانند مردان فعالیت می‌کنند.

روحانی با طرح این پرسش که مگر می‌توان نیمی از جامعه را فراموش کرد، ‌گفت: مگر می‌شود پنجاه درصد اعضای جامعه را به گوشه‌ای راند و یا در حاشیه گذاشت.

وی افزود: زنان باید دارای فرصت برابر، مصونیت برابر و حقوق اجتماعی برابر باشند.

روحانی در ادامه سخنان خود در جمع زنان گفت: ما برای این‌که در مسیر راه به مقصد برسیم راه طولانی در پیش داریم. اقدامات ارزشمندی برای حضور زنان در زمینه علم، دانش، تحصیل، کار، اشتغال و تحقیق فراهم شده است. امروز زنان ما در تمام بخش‌های فرهنگی و اقتصادی حضور دارند. در کدام فیلمی است که شما شاهد حضور برجسته زنان به عنوان بازیگر یا کارگردان و یا حتی فیلمنامه‌نویس و محقق نباشید. در کدام دانشگاه، دبیرستان و مدرسه است که شما حضور فرهیخته زنان را نبینید و مشاهده نکنید. در کدام کارخانه و صحنه کاری است که این حضور مشاهده نشود.

رییس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌های رخ داده در عرصه تکنولوژی، تصریح کرد: امروز شرایط کسب و کار الکترونیک برای خانم‌ها مهیاتر است تا دیروز که تجارت الکترونیک وجود نداشت. امروز با پیشرفت دانش، صحنه‌های فراوانی برای حضور زنان فراهم شده است.

وی گفت: ما نیازی نداریم برای بانوان و راه آینده آنها از غرب تبعیت کنیم و یا الگو بگیریم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که روز زن روز فاطمه اطهر است، تصریح کرد: زن یعنی انسانی که توان پیمودن راه فاطمه و فاطمه شدن را دارد و این بالاترین اسوه و الگو برای زنان است.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که زنان ما نه تنها در عرصه اقتصاد و فرهنگ، بلکه در تمام صحنه‌ها حضور داشته و خواهند داشت، یادآور شد:اما در عین حال ظلم و خشونت نسبت به زنان پایان نیافته است. از روستاها گرفته که زنانی زحمتکش در مزرعه در کنار کار مزرعه با انجام کارهایی چون قالیبافی و هنرهای دستی بار سنگین اقتصاد روستا را بر دوش می‌کشند تا زنان شهری و زنانی که در مرکز کشور هستند. هنوز زنانی هستند که از رفتار ناعادلانه مردان نه تنها در فغان ، بلکه در هراس هستند و این دوران باید پایان پیدا کند.

وی تاکید کرد: ما امروز زنانی در جامعه داریم که از بسیاری از حقوق برخوردارند اما هنوز کاستی‌های فراوانی وجود دارد. من به عنوان یک حقوقدان و به عنوان مسئول دستگاه اجرایی کشور اعتراف می‌کنم که هنوز کاستی‌های فراوانی در زمینه احقاق حقوق زنان و عدالت جنسیتی وجود دارد.

وی با بیان این‌که دولت تدبیر و امید و نظام جمهوری اسلامی ایران خود را مرهون حضور فعال زنان آگاه و مشارکت‌جو در صحنه اجتماع و پای صندوق آرا می‌داند، گفت دولت تدبیر و امید به عهدی که از روز اول با دختران و زنان جامعه داشته که فرصت‌های بیشتری برای حضور آنها فراهم کند همچنان وفادار است و وفادار خواهد بود.

رییس‌جمهور ادامه داد: البته در بسیاری از زمینه‌ها من دست یاری را به سوی ملت، خود بانوان و دیگر ارکان نظام دراز می‌کنم. برای این‌که ما به هدف نهایی برای احقاق حقوق زنان برسیم باید همه مشارکت و کمک کنند.

روحانی در ادامه افزود: برای تبیین و باور جایگاه و حقوق زنان باید اندیشمندان، فرهیختگان، اساتید، فقها و اندیشمندان با فقه پویا به صحنه بیایند و نیاز امروز جامعه را با منابع پویای فقه و منابع عظیم اسلامی منطبق سازند؛ چرا که اسلام برای هر زمان و هر دوره‌ای راه و مسیر تعالی و رستگاری را آماده کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از معاونت امور زنان می‌خواهم که با همکاری با مراکز تحقیقاتی، اندیشمندان، جامعه مدنی، سازمان‌های مردم‌نهاد، بخش خصوصی و عمومی و با همه دلسوزان در این عرصه راه برای فرصت بیشتر خدمت زنان در جامعه را فراهم کند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بدون شما مادران و زنان در این کشور اعتدال، امید و تدبیر استقرار نخواهد یافت. این شما هستید که باید نهال امید را در خانه بکارید و نشاط را نه تنها در خانه و در دل فرزندان‌تان، بلکه در دل همسر ، پدران و مادران خود روز به روز بیشتر کنید.

روحانی با بیان این‌که اگر پیشرفت و تعالی می‌خواهیم این موضوع از خانه و خانواده شروع می‌شود، ادامه داد: این سخن درست است که خانواده اساس و بنیان اصلی برای اجتماع و جامعه است و اصلاح از داخل خانه‌ها شروع می‌شود، اما اگر به نیمی از جمعیت یک کشور توجه نکنیم در آن کشور شاهد رشد و توسعه واقعی نخواهیم بود.

وی گفت: با حضور زنان، با نقش زنان و توان آنها ما شاهد جامعه‌ای بهتر و توسعه‌یافته‌تر خواهیم بود.

رییس‌جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنین سالروز ولادت امام راحل،‌ گفت: آیا با وجود شخصیتی چون حضرت زهرا (س) در میان زنان جهان نیاز است که از مقام، استعداد و شایستگی زنان سخن گفت. فاطمه‌ای که نه تنها الگو برای زنان که او الگو برای همه انسان‌هاست.

روحانی با بیان این‌که فاطمه یعنی شهامت، شجاعت، حق‌باوری، حق‌مداری و دفاع از حق، گفت: فاطمه (س) بانویی است که محبت، عشق و صفا را به خانه مولایمان برد و آن را الگویی برای تمام همسران جهان قرار داد.

وی ادامه داد: چه انتخاب زیبایی است که روز ولادت حضرت زهرا (س) و فرزند صالحش امام راحل به عنوان روز زن و روز مادر انتخاب شده است. البته این به این معنا نیست که احترام و تکریم زنان و سخن گفتن از حقوق بانوان فقط به این روز، به این هفته و ایام اختصاص یابد. روز زن و نام فاطمه همان علامتی است که ما راه را گم نکنیم و بدانیم مسیر راه تعالی بانوان و همه انسان‌ها در چه مسیری قرار دارد.

رییس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: ما طبق معیارهای اصیل اسلامی نه مرد را جنس اول می‌دانیم، نه زن را جنس دوم. زن و مرد را در برابر یکدیگر نمی‌بینیم. زنان در کنار مردان، هر دو مانند هم دارای مقام و کرامت انسانی هستند. نه زن برتر است نه مرد والاتر، نه این فرو دست است و نه آن فرادست، هر دو به نفس واحده هستند.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: در تاریخ ایران از قرن‌ها پیش زنان برای احقاق حقوق خود به پا خواستند، سخن گفتند، عمل کردند و مسیر تعالی را طی کردند، از مشروطه و قبل از آن، آن زمان که نهضت تنباکو بود آن کسی که توانست قلیان را از جلوی شاه بردارد و بر زمین بکوباند یک بانوی شجاع بود که وقتی شاه به او اعتراض کرد آن بانو در پاسخ گفت این فتوای مرجع تقلید میرزای شیرازی بزرگ است و این سخن شاه را به سکوت وا داشت.

وی با اشاره به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: زنان دوشادوش مردان پرچم انقلاب و نهضت اسلامی را بر دوش داشتند و به جلو بردند و انقلاب نیز فضای جدیدی را برای زنان با ایمان فراهم کرد. امام (ره) زن را از گوشه خانه با حجاب و عفت به صحنه جامعه آورد. آن مرجع تقلیدی که در برابر کسانی که در ارتباط با حضور زنان در تظاهرات شبهه می‌کردند، فتوای صریح داد، امام راحل بود. کسی که در برابر متحجرینی که می‌خواستند در دانشگاه بین دختران و پسران دیوار بکشند ایستاد، امام راحل بود. امام کسی بود که در برابر کسانی که در ارتباط با حضور زنان در جامعه شبهه می‌کردند ایستاد و راه را برای ارتقای زنان فراهم کرد.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که ما امروز راه و مسیر آن امام را طی می‌کنیم، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: زنان ایرانی در فراز و نشیب‌های تاریخ مشکلات فراوانی را داشته‌اند و هنوز نیز این مشکلات به اتمام نرسیده است. زنان در دوران حاکمیت سنت به یک گونه مشکل داشتند و گرفتار بودند و در زمان بروز و ظهور تجدد و مدرنیته از سوی دیگر. در دوره‌ای که زنان زندانی در پستوها بودند و این‌چنین مقام و موقعیت زنان را فرو می‌کاستند و در زمان تجدد که عده‌ای می‌خواستند زنان بازیچه و ابزار دست مردان شوند در هر دو دوره به زنان ظلم شد.

وی با بیان این‌که بعد از پیروزی انقلاب قدم‌های مهمی در ارتباط با زنان بر مبنای احکام خداوند برداشته شد، گفت: زن و مرد مسلمان، زن و مرد با ایمان و زن و مردی که استقامت می‌کنند همه را قرآن در کنار یکدیگر قرار داده است و آنهایی که از آزادی زن به معنای مشروع اسلامی و از حضور و تعالی زن می‌ترسند و یا اعتقادات دیگری دارند لطفا این اعتقادات غلط را پای دین، اسلام و قرآن ننویسند.

روحانی ادامه داد: مادری مقام شایسته و والایی است، اما مگر پدر وقتی به جامعه می‌آید وظیفه پدری، حق پدری یا مسئولیت پدری را فراموش می‌کند؟ مادر هم اگر به جامعه آمد مسئولیت مادری و وظیفه مادری را فراموش نخواهد کرد. درست است که هیچ رسالتی بالاتر از تربیت فرزندان و انسان‌ها نمی‌توانیم قرار دهیم، اما آیا تربیت فرزندان، رسیدگی به خانه و رییس خانه بودن با حضور زنان در جامعه در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در تضاد است؟ آیا تنها خانه مامن زنان است؟ ما باید این امنیت را به اداره، جامعه، خیابان و تمام کشور گسترش بدهیم.

رییس‌جمهور در ادامه به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و با بیان این‌که زنان ما در آغاز نهضت انقلاب اسلامی در صف مقدم بودند گفت: زنان یعنی انسان‌هایی هوشمند که با تلاش و استعداد خود در دانشگاه، مدرسه، بیمارستان، کارخانه و همه جا حضوری موثر و تاثیرگذار دارند. کدام صحنه است که ما حضور زنان را احساس نمی‌کنیم. ما اکنون شاهد حضور زنان در دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها هستیم و در واقع کجاست که زنان والا و شریف ما حضور نداشته باشند.

در این مراسم پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور، شهین‌دوخت مولاوردی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده به ارائه گزارشی پرداخت و همچنین پنج تن از زنان فعال در عرصه‌های مختلف از جمله خانم‌ها زهرا اخوان نسب کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، فرشته طائب‌پور فیلمساز، زهرا نعمتی قهرمان پارالمپیک، شمس‌السادات زاهدی استاد دانشگاه و عزت‌السادات میرخانی استاد فقه و اصول اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

همچنین در این مراسم کلیپ نوسفر پخش شد و گروه موسیقی گلبانگ به اجرای برنامه پرداختند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم افرادی چون صاحبه روحانی همسر رییس‌جمهور، همسر حسین فریدون دستیار رییس‌جمهور، همسر تعدادی از وزرای دولت از جمله وزیر بهداشت و ارشاد، همچنین زهرا شجاعی رییس مرکز امور زنان و خانواده در دولت اصلاحات، فاطمه راکعی، شهباز امانی و سهیلا جلودارزاده نمایندگان اسبق مجلس، حمیده مروج همسر محمدرضا عارف، زهرا مصطفوی دختر امام راحل، مرضیه دباغ، الهام امین‌زاده، فرشته طائب‌پور تهیه‌کننده سینما و تعدادی از فعالان زنان و اساتید دانشگاه همچون نرگس محمدی، و مرضیه مرتضایی لنگرودی حضور داشتند.

در این مراسم از نسرین سلطانخواه معاون علمی احمدی‌نژاد در دولت دهم و همچنین مریم مجتهدزاده مشاور رییس‌جمهور در امور زنان در دولت دهم نیز دعوت شده بود که حضور پیدا نکردند.

حسین فریدون استاندار تهران و نهاوندیان و سماوی رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری دولتمردانی بودند که رییس‌جمهور را در این برنامه همراهی می‌کردند.

 

ایسنا/۳۱فروردین۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی