امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

حمایت خامنه‌ای از تبعیض علیه زنان: تفکر برابری جنسی متحجر و غربی است

تصاویر حمید صادقی، عکاس خبرگزاری مهر ...سیدعلی خامنه‌ای، ولی فقیه رژیم، در سخنانی که روز شنبه، ۳۰ فروردین‌ماه،ضمن «غلط» دانستن «برابری جنسی زن و مرد» چنین اظهار نظر کرد که مسئله زنان را جدا از خانواده نمی‌توان بررسی کرد. وی با انتقاد از نگاه غرب به مسئله زن، تأکید کرد: اگر میخواهیم در مسئله زن دچار خطا نشویم باید ذهن را از حرفهای کلیشه ای غربی ها به کلی خالی کنیم، نمی گویم بی اطلاع باشیم اما آن افکار نباید مرجع باشد . خامنه ای افزود : در پرداختن به مسئله اصلی زنان نباید به مسائل درجه دو پرداخت، مسئله اشتغال زنان مسئله ای درجه دو است …
*****************

به گزارش خبرگزاری مهر، با جمعی از بانوان فرهیخته صبح امروز با رهبر انقلاب دیدار کردند.

رهبر رژیم ولی فقیه در این دیدار تاکید کردند: اگر میخواهیم در مسئله زن دچار خطا نشویم باید ذهن را از حرفهای کلیشه ای غربیها به کلی خالی کنیم، نمی گویم بی اطلاع باشیم اما آن افکار نباید مرجع باشد

خامنه ای افزود : در پرداختن به مسئله اصلی زنان نباید به مسائل درجه دو پرداخت، مسئله اشتغال زنان مسئله ای درجه دو است .

وی در ادامه تاکید کرد: باید ببینیم عوامل سلب آرامش زنان در خانه چیست، اگر زن آرامش نداشته باشد نمی تواند کدبانو و مدیر خانواده باشد، این مسئله اصلی است.

وی گفت: مسئله زن از مسئله خانواده قابل تفکیک نیست اگر کسی بخواهد مسئله زن را جدا از خانواده بحث کند دچار اختلال در فهم و تشخیص علاج خواهد شد.

***
«اشتغال مسئله اصلی زنان نیست»

در اسلام احکام تبعیض‌آمیز فراوانی علیه زنان، از جمله درباره ارث وجود دارد که در جمهوری اسلامی به قوانین مدنی و جزایی کشور راه یافته‌اند.

برخی دیگر از احکام که آقای خمینی و دیگر مراجع تقلید در دهه چهل خورشیدی برمبنای آنها با دادن حق رأی به زنان به سختی مخالفت می‌کردند بر اثر تلاش فعالان جامعه مدنی یا به خاطر مصلحت نادیده گرفته می‌شوند.

خامنه‌ای در دیدار سی‌ام فروردین خود با جمعی از زنان گفت: «برخلاف برخی دیدگاه‌ها، اشتغال از مسائل اصلی مربوط به زنان نیست البته اشتغال و مدیریت مادام که با مسئله اصلی یعنی خانواده منافاتی پیدا نکند، ایرادی ندارد.»

همزمان با این اظهارات، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار گفته است: «خانم‌ها در زمینه کارآفرینی و مدیریت بنگاه‌های اقتصادی بسیار فعال هستند، اما با این وجود از دغدغه مهم کشور بیکاری خانم‌ها به ویژه خانم‌های تحصیل کرده است.»

از مدت‌ها پیش تلاش گسترده‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آغاز شده که هدف آن حذف زنان از برخی از رشته‌ها و اعمال محدودیت برای دختران دانشجوست.

یکی از تازه‌ترین نمونه‌های تبعیض در مورد زنان، طرح تازه‌ی وزارت بهداشت برای اعمال سهمیه‌بندی جنسیتی برای رشته‌های پزشکی است.

حمایت خامنه‌ای از تبعیض علیه زنان

رهبر جمهوری اسلامی ضمن دفاع از محروم کردن زنان از تحصیل در برخی از رشته‌ها گفت: «اگر در این مسئله تفاوتی هم باشد ضدعدالت نیست چرا که نباید رشته‌های تحصیلی و مشاغلی که متناسب با طبیعت زنان نیست به آنان تحمیل شود.»

خامنه‌ای بر خلاف واقعیت امکان تحصیل دانشگاهی، حق زنان در انتخاب رشته تحصیلی و شغل مورد علاقه آنها را “تحمیل” توصیف می‌کند.

سیاست‌های جمهوری اسلامی در بیش از سه دهه گذشته به محرومیت بخشی عظیمی از دختران و زنان در دست یافتن به امکانات برابر آموزشی و کاری انجامیده که مقام‌های ارشد دولتی نیز گاهی مجبور به اعتراف به آن هستند.

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش روز شنبه، ۳۰ فروردین گفت: «اکنون در سطح کشور کمتر از ۵۰ درصد دختران تحت پوشش تحصیلی قرار دارند.»

وزیر آموزش و پرورش این وضعیت را که در اغلب موارد به سیاست‌های حکومت و باورهای مذهبی مربوط است به “تعصبات قومی” نسبت داده و می‌افزاید: «در برخی مناطق کشور به دلیل تعصبات قومی دختران را به مدرسه نمی‌فرستند و این مساله در قسمت متوسطه اول و دوم بیشتر مشاهده می‌شود.»

مطابق اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی “دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.”

صدای مردم/۳۱فروردین۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی