امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت به دستگاه‌های اجرایی


در این نامه ها که به ۵ وزارتخانه و دو معاونت رئیس جمهور ابلاغ شده، ضمن اشاره به سیاست های مرتبط با هر دستگاه از آنان خواست در صورت نیاز ضمن جلب همکاری و مشارکت دستگاه های دیگر، برنامه ها، اقدامات و پیشنهادات خود را به صورت دقیق، شفاف، با زمانبندی و شاخص های ارزیابی برای اجرایی نمودن سیاست ها تهیه و احصاء نمایند./

*****

معاون اول رئیس جمهور در نامه هایی جداگانه، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری را به ۷ دستگاه اجرایی مرتبط ابلاغ کرد.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری در این نامه ها که به ۵ وزارتخانه و دو معاونت رئیس جمهور ابلاغ شده، ضمن اشاره به سیاست های مرتبط با هر دستگاه از آنان خواست در صورت نیاز ضمن جلب همکاری و مشارکت دستگاه های دیگر، برنامه ها، اقدامات و پیشنهادات خود را به صورت دقیق، شفاف، با زمانبندی و شاخص های ارزیابی برای اجرایی نمودن سیاست ها تهیه و احصاء نمایند.

در نامه های معاون اول رئیس جمهور به وزرای کشور، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و معاون اجرایی رئیس جمهور، بر لزوم ارسال برنامه تدوین شده به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور جهت تلفیق و نیز بهره برداری در تدوین برنامه ششم توسعه ظرف مدت حداکثر ۲ ماه تاکید شده است.

جهانگیری همچنین در این ابلاغیه ها از این ۷ دستگاه اجرایی خواست چنانچه در تهیه برنامه ها و یا انجام اقدامات، هر دستگاه نیاز به وضع بخشنامه‌، مقررات و یا قوانین داشته باشد، پیشنهاد لازم تهیه و ارائه شود.

بر اساس ابلاغیه های معاون اول رئیس جمهور، سیاست های مرتبط با هر دستگاه اجرایی بدین شرح است:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
الف- ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی.
دستگاه‌های همکار: وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت وسازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
ب- فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز وکار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب.
دستگاه‌های همکار: وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
الف- ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.
دستگاه های همکار: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
ب- اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه ای هزینه های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و موسسات حمایتی ذی ربط.
دستگاه های همکار: وزارتخانه های ورزش و جوانان، تعاون، وزارت کار و رفاه اجتماعی،آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
ج- ارتقاء امید به زندگی ، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به ویژه اعتیاد ، سوانح ، آلودگی های زیست محیطی و بیماریها.
دستگاه های همکار: وزارت خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، سازمان حفاظت
محیط زیست و معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری

وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی:
توانمندسازی جمعیت در سن کار با فرهنگ سازی و اصلاح، تقویت و سازگار کردن نظامات تربیتی و آموزش‌های عمومی،کارآفرینی، فنی – حرفه‌ای و تخصصی با نیازهای جامعه و استعدادها و علایق آنان در جهت ایجاد اشتغال موثر و مولد
دستگاه های همکار: وزارتخانه های تعاون،کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت

وزارت کشور:
الف- حفظ و جذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی وکم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیتی بویژه در جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از طریق توسعه شبکه‌های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای کسب وکار با درآمد کافی.
دستگاه های همکار: وزارتخانه های راه و شهر سازی ، جهاد کشاورزی و نیرو
ب- مدیرت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ با سیاستهای کلی جمعیت با تدوین و اجرای ساز و کارهای مناسب.
دستگاه های همکار:وزارتخانه های امور خارجه و تعاون ،کار و رفاه اجتماعی
ج- تقویت مولفه های هویت بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی) و ارتقاء وفاق وهمگرایی اجتماعی در پهنه سرزمینی بویژه درمیان مرزنشینان، و ایرانیان خارج از کشور.
دستگاه های همکار: وزارتخانه های کشور و فرهنگ وارشاد اسلامی، معاونت اجرایی رییس جمهور و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

وزارت آموزش و پرورش:
«تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری»
دستگاه‌های همکار: وزارتخانه‌های علوم،تحقیقات وفناوری، تعاون،کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور:
الف- رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند،کاهش سن ازدواج و حمایت از زوجهای جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد.
دستگاه‌های همکار: وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
ب- باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت، متناسب با ظرفیت زیستی با تأکید بر تأمین آب با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیتی.
ج- رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی با ایجاد ساز وکار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیتی و توسعه انسانی.
دستگاه های همکار: وزارتخانه‌های کشور، راه و شهر سازی، جهاد کشاورزی، نیرو و صنعت، معدن و تجارت

معاونت اجرایی رئیس جمهور:
«تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان »
دستگاه همکار: وزارت امور اقتصادی و دارایی
گفتنی است معاون اول رییس جمهور همچنین در ابلاغیه های ارسالی از دستگاههای اجرایی خواست برای تحقق سیاستهای کلی جمعیت به شرح ذیل عمل نمایند:
۱- حسب تشخیص دستگاه مسئول، سایر دستگاه ها جهت همکاری دعوت شوند.
۲- برنامه ها، اقدامات و پیشنهادات مرتبط در قالب سیاستهای کلی جمعیت از سوی دستگاه مسئول با همکاری سایر دستگاهها به صورت دقیق، شفاف، با زمانبندی و شاخص های ارزیابی برای اجرایی نمودن سیاست ها تهیه و احصاء گردد.
۳- حداکثر ظرف مدت ۲ ماه نسبت به ارسال برنامه تدوین شده به معاونت محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور جهت تلفیق و نیز بهره برداری در تدوین برنامه ششم توسعه و یک نسخه به دفتر اینجانب اقدام گردد.
۴- چنانچه درتهیه برنامه ها ویا انجام اقدامات، هر دستگاه نیاز به وضع بخشنامه‌، مقررات و یا قوانین داشته باشد، پیشنهاد لازم تهیه و ارائه شود.
۵- لازم است گزارش اقدامات آن دستگاه در راستای اجرایی نمودن سیاستهای کلی جمعیت را مطابق برنامه‌های مصوب در مقاطع شش ماهه به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و اینجانب ارسال فرمایید.

مهرخانه- ۲ مرداد / ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی