امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

ایران، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زن

27671153_18842112deddaسازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ای نوشته است: «با بازداشت سه روزنامه‌نگار آمریکایی و ایرانی در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۳، شمار روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران به ۶۵ تن افزایش یافته است.» ده‌ نفر از این روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران، زن هستند که سه تن از آنان نیز تابعیت دوگانه دارند و از شهروندان خارجی محسوب می شوند.

************

ایران، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زن

با وجود ده زن خبرنگار و وب‌نگار در زندان های ایران، این کشور بزرگترین زندان جهان برای زنان روزنامه‌نگار به شمار می‌رود.

سازمان گزارشگران بدون مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ای نوشته است: «با بازداشت سه روزنامه‌نگار آمریکایی و ایرانی در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۳، شمار روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران به ۶۵ تن افزایش یافته است.»

ده‌ نفر از  این روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران،  زن هستند که سه تن از آنان نیز تابعیت دوگانه هستند و از شهروندان خارجی محسوب می شوند.

هفت تن از این ده نفر، به شش ماه تا ٢٠ سال زندان محکوم شده‌اند.

در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۳ سه روزنامه‌نگار آمریکایی – ایرانی در تهران‌ بازداشت شدند: جیسون رضاییان (روزنامه‌نگار سی وهفت ساله ایرانی – آمریکایی که از سال ٢٠١٢/ ۱۳۹۱ همکار روزنامه‌‌ واشنگتن پست در ایران بوده است)، همسرش یگانه صالحی (دارای تابعیت ایرانی و  همکار نشریه انگلیسی زبان نشنال در امارات متحده عربی) و یک عکاس – خبرنگار مستقل (دارای ملیت آمریکایی که با بسیاری از رسانه‌ها همکاری داشته است و خانواده‌ وی خواهان انتشار نامش در رسانه ها نیست).

علل بازداشت، نهاد بازداشت کننده و همچنین محل بازداشت آن‌ها هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

علاوه بر این زندانیان، ساجده عرب سرخی، روزنامه‌نگار و وب‌نگار در پی احضار از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین،  ۲۷ تیرماه برای سپری کردن مدت محکومیت یک ساله خود روانه زندان اوین شد. وی پس از بازگشت به کشور در شهریورماه ١٣٩٢ بارها از سوی اطلاعات سپاه پاسدران احضار و بازجویی شده بود.

ساجده، فرزند فضل‌الله عرب سرخی یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است که پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و زندانی شده بود.

پیش از این زندانی، مرضیه رسولی در تاریخ ١٧ تیرماه برای پشت سر گذاشتن دو سال زندان و ۵٠ ضربه شلاق به زندان اوین فراخوانده شده بود.

در تاریخ ٢٩ خرداد، ریحانه طباطبایی، روزنامه‌نگار، برای سپری کردن شش ماه حبس و در تاریخ ١٧ خرداد، مهنازمحمدی خبرنگار و مستندساز برای سپری کردن پنج سال محکومیت قطعی روانه زندان اوین شدند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز، همچنین نگرانی خود را نسبت به وضعیت صبا آذرپیک اعلام کرده است. وی از تاریخ هفتم خرداد ١٣٩٣ در بازداشت به‌سر می‌برد و تا امروز محل بازداشت و نهاد بازداشت کننده‌ وی اعلام نشده است.

بر اساس اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارشگران بدون مرز، صبا آذرپیک در پیوند با تهیه گزارش تحقیقی درباره رسانه‌های حمایت شده از سوی سپاه پاسداران و ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

شهروندان خارجی زندانی

سه تن از ده روزنامه‌نگار و وب‌نگار زن زندانی، دارای تابعیت کشورهای غربی و در نتیجه شهروند خارجی هستند.

Iran journalist arrest 2014 July

یگانه صالحی و جیسون رضاییان

خبرنگار- عکاسی که به همراه یگانه صالحی و جیسون رضاییان در تاریخ ۳۰ تیرماه بازداشت شده، دارای تابعیت آمریکایی است.

رویا صابری‌نژاد نیکبخت، ملیت بریتانیایی و فریده شاهگلی، ملیت آلمانی دارد. این دو برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و نوشتن در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک، بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند. تا امروز دو دولت بریتانیا و آلمان درباره این دو به شکل رسمی ابراز نظر نکرده‌اند.

صابری‌نژاد نوبخت که برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، از مهرماه ١٣٩٢ در زندان به‌سر می‌برد. او در تاریخ ششم خرداد ١٣٩٣، از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به بیست سال زندان محکوم شده است.

این زندانی تنها به خاطر نوشتن جمله «همه چیز اینجا مذهبی است» در فیس‌بوک، به «اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات اسلامی» محکوم شده است.

در همان روز، از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران هفت وب‌نگار دیگر نیز به حبس‌های سنگین زندان محکوم شدند.

فریده شاهگلی در تاریخ ٣١ اردیبهشت ماه ١٣٩٣ برای سپری کردن سه سال حبس روانه زندان اوین شد. وی نیز به دلیل طرح  دیدگاه‌هایش در صفحه فیس‌بوک با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر نظام» روبه‌رو شده است.

شاهگلی پس از بیست و پنج سال اقامت در آلمان، در سال ١٣٩١ برای دیدار با خانواده‌اش به ایران می رود و در همان زمان بازداشت و ممنوع ‌الخروج می شود.

ایران با ۶۵ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار زندانی، یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای و بزرگترین زندان جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زن به شمار می‌رود.

این کشور همچنین در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١۴، از میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.

دویچه وله ـ ۶ امرداد ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی