امروز:   اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

تسلیت به دوستداران سیمین بهبهانی

siminbehbahaniبا هزاران درد و مویه به نقل از ایسنا  علی بهبهانی پسر ارشد سیمین بهبهانی گفت: با همه تلاش پزشکان، متأسفانه ساعت یک بامداد مادرم درگذشت. او افزود: حال مادر دیروز عصر اندکی بهتر شده بود و ما فکر می‌کردیم او متوجه اتفاقات اطرافش است اما متأسفانه مثل شعله شمع که بالا می‌گیرد و بعد خاموش می‌شود

***

با هزاران درد و مویه به نقل از ایسنا علی بهبهانی گفت: با همه تلاش پزشکان، متأسفانه ساعت یک بامداد مادرم درگذشت. او افزود: حال مادر دیروز عصر اندکی بهتر شده بود و ما فکر می‌کردیم او متوجه اتفاقات اطرافش است اما متأسفانه مثل شعله شمع که بالا می‌گیرد و بعد خاموش می‌شود، ساعت یک بامداد از بیمارستان خبر دادند که او درگذشته است. سیمین بهبهانی از ۱۵ مرداد ماه به کما رفت و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بود.

سیمین خلیلی معروف به سیمین بهبهانی نویسنده وغزلسرای معاصر ایران و یکی از پایه گذاران کمپین یک میلیون امضا و حامیان بزرگ جنبش زنان در ایران، ساعت یک بامداد امروز  بر اثر ایست قلبی و تنفسی چشم بر جهان فروبست. مرگ  این زن استثنایی . برای جامعه شعر و ادب و نویسندگان و به ویژه زنان  برابری خواه غم و ماتمی بزرگ است.
سیمین در ۲۸ تیر ۱۳۰۶ در خانواده‌ای که ادب پرور و نویسنده بودند، به دنیا آمد. مادر وی ، فخر عضما ارغون از زنان پیشرو و شاعر و پدرش عباس خلیلی شاعر و نویسنده سرپرستی وی را بعهده داشتند.
سیمین بهبهانی ( سیمین خلیلی) از بعد از ازدواج با حسن بهبهانی با نام خانوادگی همسر خود خوانده شد؛ اگرچه از همسر اول خود جدا شده ، و با منوچهر کوشیار که در دوران دانشجویی آشنا شده ، ازدواج نموده بود.
سیمین بهبهانی در سال ۱۳۳۷ وارد دانشکده حقوق شد و تحصیل کرد، ولی برغم آن ، به مدت ۳۰ سال از سال ۱۳۳۰ در آموزش و پرورش فقط به تدریس اشتغال داشت.
سیمین بهبهانی در ۱۳۴۸ به عضویت شورای شعر و موسیقی در آمد و از سال ۱۳۵۷ هم یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران بود . کانونی که نقض حقوق بشر را در هر شرایطی به ویژه بعد از انتخابات سال ۸۸ تاکنون محکوم کرده است و خواستار آزادی کلیه دستگیر شدگان بعد از انتخابات بوده است.
سیمین بهبهانی یکی از حامیان بزرگ جنبش زنان بود و با شرکت در تظاهرات اعتراضی و مطالباتی فعالان زنان در اجتماعات خیابانی، با وجود موقعیت ضعیف جسمانی اش ، بدون کوچک‌ترین ملاحظه‌ای مورد حمله و خشونت با باطوم ماموران حکومت قرار می‌گرفت. وی در ۱۷ اسفند سال، ۱۳۸۸ سال کودتای انتخاباتی احمدی نژاد به دعوت شهرداری پاریس قصد داشت برای سخنرانی به مناسبت روز زن به پاریس برود که از سوی ماموران جمهوری اسلامی بدون اطلاع قبلی ممنوع الخروج شد.
سیمین بهبهانی آثار ادبی زیادی را به جای گذاشته است که یکی از آن مهم‌ترین ها سروده های وی در سال ۵۹ بنام « دوباره میسازمت وطن» است.
سایت «ما زنان» با اندوه زیاد فقدان این غزلسرای بزرگ معاصرایران و این حامی جنبش زنان و جامعه ی انسانی را، ضایعه ای بزرگ و غیر قابل جایگزین می داند و برای همه ی بازماندگان ، زنان، جامعه ادبی ایران و دوستداران وی صبوری و شکیبایی آرزو می کند.

برگرفته از:

۱ـ ویکی پدیا
۲ـ ایسنا :سیمین بهبهانی در گذشت

 

۲۸ مرداد ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی