امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

نسرین ستوده: دادگاه انقلاب می‌گوید پروانه وکالت من اعتبار ندارد

Nasrin-Sotoudeh_01_jpg_815x390_q85_crop_upscale نسرین ستوده درحالی که پروانه وکالت و وکالتنامه رسمی و قانونی خود را به همراه داشته، دادگاه انقلاب مانع از ورود وی به جلسه رسیدگی پرونده ی موکلش کورش زعیم یکی از اعضای شورای مرکزی جبهه ملی شد.  اصرار موکلش هم برای شرکت وی در جلسه دادگاه به عنوان یکی از وکلای انتخابی‌ اش در شعبه ۱۵ دادگاه فایده نداشته و از ورود ستوده به دادگاه انقلاب جلوگیری به عمل آمده است.

**************

نسرین ستوده: دادگاه انقلاب می‌گوید پروانه وکالت من اعتبار ندارد

دادگاه انقلاب مانع ورود نسرین ستوده به جلسه رسیدگی پرونده موکلش شد. نسرین ستوده که وکالت کورش زعیم از اعضای شورای مرکزی جبهه ملی را برعهده گرفته در شرایطی از حضور در دادگاه منع شد که پروانه وکالت و وکالتنامه رسمی و قانونی را در دست داشت. اصرار موکل برای ورود ستوده به عنوان یکی از وکلای انتخابی‌اش، به شعبه ۱۵ دادگاه فایده نداشته و از ورود او به دادگاه انقلاب جلوگیری شده است. نسرین ستوده در گفت‌وگو با ایران وایر درباره برخورد صورت گرفته در دادگاه انقلاب توضیح می‌دهد.

گویا روز چهارشنبه جلسه دادگاه آقای زعیم موکل شما بوده و از ورود شما به دادگاه انقلاب جلوگیری شده …

بله. من به اتفاق خانم پورفاضل وکالت آقای کورش زعیم را در پرونده اتهامی که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مطرح است، توامان به عهده داریم. چهارشنبه چون جلسه رسیدگی به اتهام ایشان بود، به اتفاق به دادگاه انقلاب مراجعه کردیم تا از ایشان دفاع کنیم. در دادگاه انقلاب روال به این ترتیب است که وقتی وکلا یا مراجعه کنندگان قصد مراجعه به شعبه‌ای را دارند، از پاپین تلفنی هماهنگ می‌شود. اسامی خوانده می‌‌شود و پرسیده می‌شود که این افراد حق ورود به شعبه را دارند، یا خیر؟ اسم من را هم گفتند و شعبه اجازه نداد که وارد ساختمان دادگاه انقلاب شوم. بنابراین از ورود من به دادگاه جلوگیری به عمل امد. خوشبختانه جلسه رسیدگی به اتهام آقای زعیم تجدید شد و امیدوارم که در جلسات بعد امکان حضور در دادگاه ایشان را پیدا کنم.

دلیلی برای ممانعت از ورود شما به دادگاه عنوان نشد؟

به من هیچ دلیلی ارائه نشد اما در مقابل اصرار آقای زعیم برای حضور من به عنوان وکیل انتخابی ایشان، به ایشان گفته شد که از نظر دادگاه انقلاب پروانه وکالت من فاقد اعتبار است.

این حرف بر اساس حکم شما در دادگاه انقلاب عنوان شد؟

می‌دانید که در سال ۱۳۸۹ پس از اینکه شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب جزو احکام صادره من را به بیست سال محرومیت از وکالت محکوم کرد. این حکم بعدها در دادگاه تجدید نظر به ده سال محکومیت از وکالت تبدیل شد. معهذا طبق لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری که از میراث ماندگار دکتر محمد مصدق است. اصولا هیچ دادگاهی حق تعلیق یا ابطال پروانه وکلا و یا محرومیت انها را از شغل وکالت ندارد مگر دادگاه انتظامی وکلا، طی سی سال گذشته هم هرگاه که وکیلی پروانه وکالتش لغو شده، کانون بدون توجه به حکم صادره از دادگاه عمومی پروانه وکیل مربوطه را تمدید کرده و این تمدید مستند به قانون، نظریات حقوقی و آرای صادره از دیوان عالی کشور است که مکررا و به صراحت اعلام شده که هیچ دادگاهی به استثنای دادگاه انتظامی وکلا حق تعلیق پروانه وکیل را ندارد. به همین دلیل پروانه من در کانون وکلا تمدید شده بود و امیدوارم که در جلسات و مراجعات بعدی من به دادگاه انقلاب این مشکل برطرف بشه.

در واقع حکمی که برای شما تعیین شده، طبق قانون قابل اجرا نیست؟

بله. به دلیل این که این حکم غیر قانونی هست، قابلیت اجرا هم پیدا نمی‌کند.

آیا از شما به دادگاه انتظامی وکلا هم شکایت شده ؟

چون می‌دانستند که آن حکم قابلیت اجرا ندارد، بنابراین پس از صدور کیفر خواست در پرونده کیفری من در دادگاه انقلاب اسلامی، نماینده دادستان تهران شکایتی را علیه من در دادگاه انتظامی وکلا در کانون وکلا مطرح کرده. تا زمانی که در زندان به سر می‌بردم، اخطاریه‌هایی از دادگاه انتظامی وکلا برای من ارسال می‌شد، اما نماینده دادستان اعلام کرده بود که امکان اعزام من به دادگاه وجود ندارد و حالا پس از آزادی از زندان طبق احضاریه‌هایی که از دادگاه انتظامی برایم ارسال می‌شود در دادگاه حضور پیدا می‌کنم و از اتهامات خودم دفاع میکنم. یکشنبه دوم شهریور هم باید در دادگاه انتظامی حضور بیابم و درباره این شکایت از خودم دفاع کنم.

ایران وایر ـ ۲۴ امرداد ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی