امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

گزارش میدانی از شهروندان درباره طرح شهردار

arton8184مردم در واکنش به تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران می گویند: این حرف ها برای این است که سر من و امثال شما را گرم کنند و پشت پرده به کارهایشان برسند. خوشحال بودیم که احمدی نژاد رفته اما حالا شهرداری پا جای پای او گذاشته است.قالیباف در حالی طرح تفکیک جنسیتی را بر سر زبانها انداخته که چند روز قبل از آن فاش شده بود او در حرکتی خزنده و به دور از چشم رسانه‌ها، پروژه‌های عمرانی پایتخت را یکجا به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کرده است

***

فرمانده نظامی سابق با تجربه گازانبری خود در آن ایام و تجربه ناکامی در دو انتخابات ریاست جمهوری، حالا سردمدار طرح تفکیک جنسیتی در محیط های کار شده است. طرحی که به واسطه آن پی در پی در حال دریافت کارت های تقدیر و تشکر از نهادهای نظامی و قضایی و مراکز تحت نظارت رهبری است.

او که روزگاری خود را پرچمدار دریافت مجوز برای ضرب و شتم دانشجویان معرفی می کرد، این روزها از غیرت دینی خود می گوید که باعث شده پس از ۹ سال تصدی شهرداری تهران، به فکر تفکیک جنسیتی بیفتد. ۲۷ تیر ماه بود که قالیباف در پیش خطبه نماز جمعه گذشته تهران در دفاع از تفکیک جنسیتی گفت: “ما غیرت دینی داریم، حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.” او با این سخنان، حجاب و عفاف را از اولویت‌های جدید شهرداری اعلام کرد.

قالیباف در حالی این روزها طرح تفکیک جنسیتی را بر سر زبانها انداخته که تنها چند روز قبل از آن فاش شده بود او در حرکتی خزنده و به دور از چشم رسانه‌ها، پروژه‌های عمرانی پایتخت را یکجا به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کرده است. قراردادی که برای شهرداری ۲۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه خواهد داشت و یکی از پرهزینه‌ترین و درعین حال پرسودترین پروژه‌های شهرداری تهران محسوب می‌شود. شاید قالیباف می‌خواست این بده‌بستان با نهادی که سالها با آن همکاری می‌کرد در جنجال خبری «تفکیک جنسیتی» گم شود اما با انتشار این خبر، روی دیگر بازی او نیز نمایان شد.

با این همه، تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران که حالا مورد استقبال نهادها و مجموعه های تحت اداره اصولگریان تندرو قرار گرفته، علاوه بر دولت به عنوان مخالف جدی این اقدام، در میان شهروندان به ویژه زنان نیز با واکنش منفی مواجه شده است. واکنشی که برخی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار کلمه دلایل مخالفت خود را اعلام کرده اند.

وقتی پای صحبت شهروندان در این خصوص می نشینیم، از بین سوال شونده ها تقریبا کسی نیست که از طرح تفکیک جنسیتی شهرداری تهران باخبر نباشد. نکته قابل توجه در اظهارنظر مردم آنکه بیش از آنکه تمایل به صحبت در مورد کلیت طرح داشته باشند به اظهارنظر در مورد قالیباف پرداخته و اجرای طرح هایی از این دست را ناشی از عصبانیت او از شکست در انتخابات ریاست جمهوری می دانند.

نظر برخی از مردم هم این است که بهتر است شهردار به جای اینکه به فکر جداسازی زن و مردها باشد، به مشکلات شهر رسیدگی کند. اصطلاح گازانبری دوران مناظره های انتخاباتی هم از کلماتی است که هنوز بعد از یک سال در ذهن مردم حک شده و در برخی صحبت ها شهردار را با همین صفت مورد خطاب قرار می دهند.

گزارش میدانی خبرنگار کلمه از سطح شهر تهران در زیر می آید:

از گازانبری چه انتظاری دارید؟

گرمای تابستانی امسال بسیاری از مردم را در عصرها و شب ها روانه پارک ها کرده است. پارک لاله از جمله پاتوق های مردمی است که برای گفت و گو با مردم سری به آنجا می زنم.

خانم و آقایی همراه با دو فرزند خود زیراندازی پهن کرده و نشسته اند. بعد از موافقت برای صحبت، من هم به آنها می پیوندم. نظرشان را در مورد تفکیک جنسیتی که می پرسم ابتدا مرد جوان شروع به اظهار نظر می کند. می گوید من و همسرم در یک شرکت مشغول کار هستیم و مشکلی هم وجود ندارد. او می گوید این روزها در هیچ شرکت و اداره و جمعی نیست که صحبت از این طرح نباشد. او معتقد است همه کشورها به فکر پیشرفت و ارتقاء کیفی و کمی و تکنولوژی های جدید هستند و در ایران ما هنوز دنبال ایده های قرون وسطایی هستیم.

می پرسم نگران نیستید با تفکیک جنسیتی شما هم منفک شوید؟ که این بار خانم وارد صحبت شده و می گوید: شرکت ما خصوصی است. اما به نظرم خانم ها باید در برابر این حرکتها مقاومت کنند.

بسیاری از میز و صندلی های پارک را مردان میانسال و مسن در اختیار دارند. دو پیرمرد سخت مشغول بازی هستند که برای گفت و گو منتظر اتمام بازی شان می مانم. وقتی اسم تفکیک جنسیتی شهرداری را می شنود. می گوید از آن .. گازانبری چه انتظاری دارید آخر؟ می گوید به اینها باشد خیابانها را هم دیوار می کشند. مردم هم که صدایشان در نمی آید. پیرمرد مقابل او هم اضافه می کند: طرحی هم دارند که می خواهند صندلی خانم ها و آقایان را در پارک ها و معابر و… جدا کنند. احتمالا دفعه بعد شما اجازه صحبت با ما نداری. می پرسم شما با این کار موافق هستید؟ می گوید من که پایم لب گور است. خدا به شما جوانها رحم کند با این… ها!

با دختر خانمی که در حال پیاده روی است وارد صحبت می شوم. نظر او این است که وقتی در سازمانها و ادارات دولتی و حتی غیردولتی نیروها را با گزینش های مختلف و حتی بعضی موارد دریافت عدم سوء پیشینه استخدام می کنند، دیگر نیاز به این کارها نیست. طوری بحث تفکیک ها را همه جا مطرح می کنند که انگار خانمها یک معضل هستند. بعد هم می گویند کرامت خانم ها! این رعایت کرامت نیست، توهین است. شغل او را که می پرسم، می گوید طراح و برنامه نویس کامپیوتر است و به شکل پروژه ای کار می کند. می گوید خانم ها مشکلی ندارند، مشکل از این آقایان است که فکر و ذهن خودشان خراب است و به فکر این طرح ها افتاده اند. به آنها می گوید: اگر نمی توانید خانم ها را تحمل کنید، خب شما در خانه بنشینید!

قالیباف عصبانی است که رای نیاورده

موقع انجام یک کار بانکی، این فرصت پیش می آید که نظر کارمندان بانک را هم در مورد تفکیک جنسیتی جویا شوم. خانم تحویلدار پشت گیشه در حال نهایی کردن فرم بانکی ام است که از او می پرسم در برخی بانکها هم تفکیک جنسیتی شده است که پاسخ منفی می دهد و ضمن آن توضیح می دهد: این همه تحویلدار آقا و خانم داریم، مگر می توانند تفکیک کنند؟ بعد هم اگر تفکیک کنند، بالاخره که آقایان با مراجعین خانم در ارتباط هستند. طرح مسخره ای است. شدنی نیست. خانم ها باید مقاومت کنند.

کار بانکی ام در این باجه تمام شده اما کارمند بانک همچنان در حال توضیح در مورد این طرح است. حالا آرام تر صحبت می کند و می گوید: تمام حرص قالیباف از این است که رای نیاورده و با این کارها می خواهد خودشیرینی کند.

باجه نهایی بعدی یک کارمند آقا پشت باجه است. از او می پرسم حضور کارمندهای خانم شما را معذب می کند؟ ابتدا با تعجب نگاه می کند و بعد که می گویم خبرنگار هستم و در مورد طرح تفکیک جنسیتی در حال نظرخواهی هستم، می گوید: به قدری کار سر کارمندها ریخته که وقتی برای فکر کردن به این موضوعات نیست. اما شنیدم برخی جاها اجرایی شده است. در مورد اجرای این طرح در بانکها می پرسم که می گوید: در بانکها نمی توانند تفکیک جنسیتی اعمال کنند. نظر شخصی او را در مورد این طرح می پرسم که می گوید: احمدی نژاد هم می خواست دیوار بکشد و آسانسورها را جدا کند. این کارها لااقل به شکل سراسری عملی نیست.

گازانبری ذخیره دوره بعد انتخابات را جمع می کند

ترافیک تهران سالهاست که زمان رسیدن به مقصد را برای شهروندان چند برابر کرده است. از این فرصت استفاده می کنم و در تاکسی نظر چند مسافر را در برابر تفکیک جنسیتی سوال می کنم. راننده تاکسی در پاسخگویی پیشقدم می شود و می گوید: گازانبری دارد ذخیره جمع می کند برای دوره بعد انتخابات. این آقای قالیباف شهردار پولدارهاست. از آن طرف اتوبان صدر رو دو طبقه می کند اما پروژه یافت آباد رو نیمه کاره رها کرده است. باز صد رحمت به کرباسچی. این آقا با این بحث های دیوارکشی بین زن و مرد می خواهد نظر ارباب هایش را جلب کند.

امام کمیته تشکیل داد اما تفکیک جنسیتی نکرد

مسافری که در صندلی کنار راننده نشسته هم وارد بحث می شود و می گوید: این حرف ها برای این است که سر من و امثال شما را گرم کنند و پشت پرده به کارهایشان برسند. او که خود را کارمند یکی از وزارتخانه های دولتی معرفی می کند، می گوید: احمدی نژاد بی سروصدا و بدون اینکه خبری بیرون درز کند، تفکیک جنسیتی را اجرا کرد. اما خب جز دردسر و بر هم زدن سیستم اداری تاثیری نداشت. الان هم وزرای تازه آقای روحانی دارند سیستم را اصلاح می کنند.

او می گوید: اینها همه از یک تفکر هستند. قالیباف، احمدی نژاد و…همه از یک سرشاخه و سرفصل اند. احمدی نژاد هم می گفت می خواهد در شهر دیوار بین خانم و آقایان بکشد. خاطرتان نیست؟ فرض که خانم ها تو محیط کار جدا باشند، بالاخره در بیرون از محیط کار که آقایان را می بینند. در تاکسی، خرید و …

می پرسم شهردار گفته است غیرت دینی دارد، که می گوید: یعنی امام غیرت دینی نداشت. حالا اینها غیرت پیدا کرده اند. امام کمیته را آن ایام تشکیل داد اما زن و مرد را جدا نکرد. این آقا شده دایه عزیزتر از مادر برای انقلاب…

راننده نیز حرف هایش را ادامه می دهد که هیچکس مثل ما راننده ها با مشکلات شهری دست و پنجه نرم نمی کند. ترافیک، آلودگی، خرج گران. جان مردم مهمتر هست یا توسری زدن به خانم ها. آقا جان وضعیت داغون شهر را درست کن… او در حال صحبت کردن است که به دلیل رسیدن به مقصد حرف هایش نیمه کاره می ماند.

در مسیر با خانمی هم صحبت می شوم که خود را حسابدار چند شرکت معرفی می کند. به محض شنیدن طرح تفکیک جنسیتی می گوید: چگونه است که همسر شهردار خود در این کادر قرار دارد و مشغول کار است؟ او ادامه می دهد: طرح این مسائل مثل آن حرف نماینده خانم مجلس است که خودش نماینده شده و مشغول کار است و بعد از این حرف می زند که زنها باید در خانه باشند و به زندگی برسند. خب اگر خانه نشینی خوب است، تو در مجلس چه کار می کنی! او که هدف از طرح این مسائل را حذف خانم ها از حضور در صحنه اجتماعی می داند، می گوید: می خواهند زنان خانه نشین کنند. او همچنین معتقد است قالیباف چون رای نیاورده این قبیل کارها از روی عصبانیت او ناشی می شود.

این شهروند با اعلام اینکه این طرح در شهرداری اجرایی شده، اشاره می کند: تلویزیون هم خانم های کارمند شهرداری را نشان داد که می گفتند راضی هستیم. اما خوب معلوم بود که بهشان دیکته شده بود که چه بگویند. چاره ای ندارند وگرنه اخراج می شوند.

نگاه شهروند خانمی هم اینگونه است که این طرز فکر در جداکردن زنان و مردان افراطی است. او می گوید حتی عرب ها هم در حال پیشرفت و در نظر گرفتن امتیازاتی برای زنان هسند. اما ما داریم جا پای عربستان می گذاریم و اینطور پیش برود کم کم حق رای و زندگی را هم از زنان می گیرند. او که از تبعیض جنسیتی گله مند است، می گوید: خوشحال بودیم که احمدی نژاد رفته اما حالا شهرداری پا جای پای او گذاشته است.

شلوغی مترو و حضور زنان از طبقات و قشرهای مختلف، بحث تفکیک جنسیتی را داغ می کند، وقتی آن را با مسافران حاضر در آن مطرح می کنم:

مدرس زبان انگلیسی است و می گوید یکی از بحث های اخیر کلاسش همین تفکیک جنسیتی در شهرداری است. او که خود از مخالفان این طرح است، می گوید: بعید می دانم خانمی با این طرح مواق باشد. او از تجربه دوران دانشگاهش می گوید: وقتی تصمیم به تفکیک جنسیتی در برخی رشته های تحصیلی کردند رشته ما تعداد خانم ها به اقایان ۵۰ به ۳ بود و امکان تشکیل کلاس برای سه نفر را نداشتند. این طرح در محیط های کاری هم پاسخگو نیست. در بین خانم ها بیشتر به جوک شبیه است.

خانم دیگری هم که خانه دار است، می گوید: ممکن هست از برخی جهات مثبت باشد و برای خانم ها احساس امنیت به وجود بیاورد، اما همه مخالف آن هستند.

مردم می گویند چه خوب که قالیباف رییس جمهور نشد

شهروند خانمی که در حال فروش مسواک و صلوات شمار و … است، اجناسش را زمین می گذارد و می گوید: تفکیک جنسیتی مهم تر است یا رسیدگی به وضع مردم؟ شما ببینید چند نفر مثل من در مترو مشغول کار هستند. هر روز هم در حال اضافه شدن هستیم. این وضع زندگی مردم است. اگر راست می گویند تعداد قطارها را زیاد کنند، امنیت قطارها را زیاد کنند.

او که در طول صحبتش دائم مراقب است که وسایلش کنارش باشد، ادامه می دهد: از خیلی ها می شنوم که بعد از این تفکیک می گویند چه خوب که قالیباف رییس جمهور نشد. روی زمین و زیر زمین جای نفس کشیدن نیست. شهر در حال انفجار است. وضع آلودگی، جمعیت، امکانات و … این همه اشکالات هست، اینها به فکر جدا کردن زنان و مردان افتاده اند.

با تفکیک جنسیتی اجازه کار پیدا می کنم

البته طرح تفکیک جنسیتی در محیط های کار، معدود موافقانی هم دارد. از جمله دختر خانمی که با وجود تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد، به دلیل مخالفت پدرش امکان شاغل شدن نداشته است. او می گوید: اقدام خوبی است. چون با آنکه تا مقطع فوق لیسانس تحصیلات خود را ادامه داده، اما پدرش با کار کردن او به خاطر فضای مختلط مردان و زنان مخالف است. این دختر می گوید: مردها در محیط کار حواسشان به کار نیست و با این تفکیک، دقتشان بالاتر می رود.

وقتی به او می گویم از این نگران نیستی که این مقدمه ای برای خانه نشین کردن زنان باشد، می گوید: بهتر! اگر کسی مشکل اقتصادی نداشته باشد، بهتر است کار نکند. او خواهرش را مثال می زند که به دلیل شاغل بودن از رسیدگی به تحصیلات فرزندش بازمانده است.

شهروند خانم دیگری هم که از موافقان این طرح است، در مورد دلیل موافقت خود توضیح می دهد: همسرم به خاطر مختلط بودن فضای کاری به من اجازه کار کردن در بیرون را نمی دهد. اگر تفکیک شود، می توانم شاغل باشم.مردم در واکنش به تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران می گویند: این حرف ها برای این است که سر من و امثال شما را گرم کنند و پشت پرده به کارهایشان برسند. خوشحال بودیم که احمدی نژاد رفته اما حالا شهرداری پا جای پای او گذاشته است.

جیران توسلی ـ کلمه
۳ شهریور ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی