امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

گزارشی از جشن اومانیته

umanite

جشن اومانیته، روزنامه حزب کمونیست فرانسه هرساله در آخر هفته ی دوم ماه سپتامبر برگزار می شود. این جشن امسال از روز جمعه ۱۲ام به مدت سه روز در حومه ی شهر پاریس در « پارک کورنوو»، در خیابان هایی مثل روزا لوکزامبورگ، چه گوارا، هوشی مین، سالوادور آلنده، هوگو چاورز به اجرا در آمد

***

گزارش تصویری

جشن اومانیته، روزنامه حزب کمونیست فرانسه هرساله در آخر هفته ی دوم ماه سپتامبر برگزار می شود. این جشن امسال از روز جمعه ۱۲ام به مدت سه روز در حومه ی شهر پاریس در « پارک کورنوو»، در خیابان هایی مثل روزا لوکزامبورگ، چه گوارا، هوشی مین، سالوادور آلنده، هوگو چاورز به اجرا در آمد.

این جشنواره بزرگ چپِ سیاسی ـ مطبوعاتی و فرهنگی با داشتن هوایی مطبوع و آفتابی بیش از یک میلیون نفر از مردم فرانسه و جهان، بویژه جوانان که سرشاراز شور زندگی، تمایلات آزادیخواهانه و برابری جویانه بودند، به سوی خود کشاند و تا پاسی از نیمه شب ها، ادامه داشت.

برپاییِ غرفه های گوناگون نشریات، کتاب و بروشورهای سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی، نمایشگاه عکس، پانل های مختلف سیاسی، سخنرانی ها، نشست ها، پخش موزیک های بومی و سرودهای انقلابی، کنسرت ها، رقص های گروهی و فردی، تئاتر و نیز تهیه و فروش غذاهای گوناگون بومی از پنج قاره مختلف جهان، فضای متنوع و سرزنده ی «جشن اومانیته» را تشکیل می دادند.

جشنواره روزنامه اومانیته، امکانی نادر و در عین حال وسیع برای تشکل های مختلف سیاسی ـ اجتماعی و افراد شرکت کننده به منظور دست یابی به آگاهی بیشتر و قابل لمس تری از اوضاع سیاسی پیرامون خود و جهان، معضلات موجود، کسب و تبادل تجربه، و نیز گسترش روابط است که متعاقبا نیز می تواند به تشکیل جبهه ها و اتحادهای تاکتیکی در میان تشکل ها در عرصه ملی و بین المللی منتهی شود.

امسال بحث ها از سوی احزاب ساکن فرانسه بویژه حزب کمونیست فرانسه و رهبرانش در عرصه داخلی این بود که. فرانسوا اولاند منتخب ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ فرانسه به وعده های انتخاباتی خود مبنی بر محدودیت خصوصی سازی و معضلاتش وفا نکرده است به رغم اینکه وی هر ساله در جشن اومانیته شرکت دارد. بطور مثال حق اعتصاب کارکنان راه آهن در ماه یونی زیر پا گذاشته شد و حق رای خارجی ها در انتخابات محلی و شهرداری به رسمیت شناخته نشد. به عبارتی بر جدایی راه مردم فرانسه از سیاست دولت انگشت گذاشته می شد.
ـ زنان فمینیست فرانسه در اومانیته برپایین تر بودن دستمزد خود از مردان اعتراض داشتند و اینکه زنان مجبور به انجام کارهای ساده و بدون تخصص برای معیشت و گذران زندگی خود هستند.
ـ پرونده ی قتل های سیاسی سه نفر از فعالان زنان کرد در مرکز شهر پاریس فرانسه در ژانویه ۲۰۱۳، همچنان بسته است. دادخواهی در این باره از دغدغه های زنان کرد در اومانیته بود.
ـ آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی شعار سر درِ غرفه های مراکش، ایران، غزه فلسطین…بود.
ـ در بیشتر برنامه ها بر نقش کنشگری نیروهای کمونیست، چپ و برابری خواه، در نقد و نظارت سیاست حاکم در جهان و نیز ارائه پیشنهادات، راه حل ها و راهبردها تاکید می شد.

برگزاری چشن سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی نیروهای چپ و برابری خواهِ اومانیته که خصومت آشکار و بدیهی جهان سرمایه داری و نیروهایش، را مستمر نسبت به خود برمی انگیزاند، خالی از برخی نکات و اشکالات سازماندهی نیز نیست. کرایه ی بالای غرفه ها، امکانات محدود دستشویی و توالت عمومی و حفظ بهداشت این تجمع دو تا سه روزه نیاز به توجه بیشتری دارد. کم اهمیتی در این باره دامن احزاب و گروه های مستقلی را می گیرد که در اداره ی امور مالی خود فقط متکی به حق عضویت و کمک مالی اعضای خود هستند و ملزم به پردازش بیشتر در وجه انتفاعیِ برنامه می شوند. به تبعِ آن از شرکت پویا و اثرگذار نیروهای سیاسی ـ اجتماعی شرکت کننده، در مضمون جشنواره می کاهد و محتوای گردهمایی را کم تا بیش در طول زمان تحت الشعاع قرار می دهد. بعضا هم از شرکت در جشنواره ناچارا منصرف می شوند.
واقعیت اینست که تلاش نیروهای ضد منافع کارگران و زحمتکشان و مخالف پیشرفت اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی جهانی فقط معطوف به فراهم شرایط زایش و پرورش نیروهای داعش و عرصه ی تاخت و تاز آنها در کردستان، کشتار و قتل عام در غزه، جنگ در سوریه، تشتت و بلوا در خاورمیانه ، درگیری در اکراین و…. به خطر انداختن صلح جهانی نمی شود، بلکه  فشار بر این تجمع ها و حضور نیروهای کنشگر نمود پیدا می کند. بنابراین در این خصوص و دیگر معضلات موجود توجه و هم یاری نیروهای مختلف سیاسی شرکت کننده را می طلبد.

umanite 049umanite 052umanite 063umanite 061UMANITE14a 023UMANITE14a 028UMANITE14a 031UMANITE14a 036UMANITE14a 039UMANITE14a 042UMANITE14a 044UMANITE14a 062UMANITE14a 048UMANITE14a 049UMANITE14a 051UMANITE14a 053UMANITE14a 060UMANITE14a 065UMANITE14a 085UMANITE14a 088UMANITE14a 218UMANITE14a 162UMANITE14a 148UMANITE14a 140UMANITE14a 166UMANITE14a 171UMANITE14a 173UMANITE14a 175UMANITE14a 184UMANITE14a 188UMANITE14a 199UMANITE14a 227UMANITE14a 057

UMANITE14a 210UMANITE14a 090UMANITE14a 214

UMANITE14a 154

آذین ـ ۳۱  شهریور ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی