امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

گرامی داشت یاد سیمین بهبهانی در برلین

Simin-Behbahani-Yadman-Posterمنصوره شجاعی، فعال حقوق زنان ساکن آلمان با تاکید بر نقش تاریخی و پرقدرت سیمین بهبهانی در جنبش زنان و کانون نویسندگان و نیز تکیه بر شعرِ سیمین بهبهانی بعنوان تنها سلاح وی در مبارزه اجتماعی به نقل از خودِ او، گفت که جنبش زنان از به خاکسپاری سیمین بهبهانی و وداع با او، به عنوان یک فرصت برای طرح و تحکیم خودش مجددا استفاده کرد

***

به مناسبت گرامی داشت یاد سیمین بهبهانی بانوی غزل وادبیات معاصر ایران برنامه ای از سوی جامعه ایرانیان ساکن برلین روز جمعه ،۱۹ سپتامبر برگزار شد.

اولین سخنران برنامه جلال سرفراز شاعر و روزنامه نگار بود که در وصف خصوصیات انسانی سیمین بهبهانی طی ملاقات های حضوری که در برلین و ایران به مناسبت های مختلفی با وی داشته است، سخن گفت. وی از شاخص شعر و غزلیات وی که اساسا از دل مسائل اجتماعی برمی خیزد، بیاناتی کتبی اظهار داشت.

آنگاه منصوره شجاعی، فعال حقوق زنان ساکن آلمان با تاکید بر نقش تاریخی و پرقدرت سیمین بهبهانی در جنبش زنان و کانون نویسندگان و نیز تکیه بر شعرِ سیمین بهبهانی بعنوان تنها سلاح وی در مبارزه اجتماعی به نقل از خودِ او، گفت که جنبش زنان از به خاکسپاری سیمین بهبهانی و وداع با او، به عنوان یک فرصت برای طرح و تحکیم خودش مجددا استفاده کرد، برغم اینکه با در خواست سیمین بهبهانی مبنی بر محل خاکسپاری اش، حکومت مخالفت کرد.
وی ادامه داد که جنبش زنان صحنه را ترک و قهر نکرد بلکه از ان برای حضور و قوت خودش بهره جست،اگرچه به هیج زنی هم اجازه سخنرانی داده نشد. زنانی که در جامعه مدنی و جنبش زنان نقش وزین و مطرحی دارند و در مراسم هم حضور داشتند و تمایل بسیاری هم به سخن در باره یار و یاور خود داشتند.
منصوره شجاعی افزود که مناسبت عزیز داشتّ یاد سیمین بهبهانی عاملی شد زنان در دفتر انتشارات و مطالعات روشنگری متعلق به خانم شهلا لاهیجی، باز گرد هم آیند و به بحث و گفت و گو بپردازند.

وی اساسا بر این اعتقاد بود که جنبش زنان از هر امکانی ولو کوچک برای گردآمدن و حرکت استفاده می کند.

سخنران آخر برنامه مسعود کریمخانی روزبهان شاعر و تحلیل گر ادبی بود که در مدخل هویت انسان وارد شد و گفت که همین امر انسان ها را از یکدیگر متمایز می سازد و موجب تفاوت آنها و منحصر بفرد بودنشان می شود. بنابراین هیچ شاعری با شاعر دیگر مقایسه پذیر نمی باشد.

در طول برنامه دو ویدئو، یکی کلیپی برگرفته از سخنان و سروده های سیمین بهبهانی همراه با تصاویری از مشایعت پیکر وی برای خاکسپاری و دیگری زندگینامه ی سیمین بهبهانی بزبان خود این شاعر، بعنوان یک زن از جامعه مردسالار بود که از دیدگان شرکت کنندگان گذشتند.

برنامه شامل دو بخش برنامه هنری و قطعه شعرخوانی هایی در قسمت های مختلف بود.

در این مجلس یادبود ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر شرکت داشتند.

 

آذین ـ اول مهر ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی