امروز:   فروردین ۲۸, ۱۴۰۳    

بستن کافه ها و ترویج روبنده

همزمان با این اقدامات، تلویزیون ایران نیز در یک برنامه تلویزیونی از سبک زندگی دو زن روبنده دار که در سن ۱۱ سالگی صاحب فرزند شده اند تجلیل کرده و رئیس بسیج زنان نیز بار دیگر مخالفت این گروه شبه نظامی با کار زنان در کافی شاپ ها را اعلام کرده است. موضع گیری هایی که برای بسیاری بی شباهت به اقدامات گروه افراط گرای داعش در شهرهای تحت اشغال این گروه نیست…
*********

در حالی که انتشار تصاویر زندگی مردم در شهرهای تحت کنترل داعش با بازتاب وسیعی در رسانه ها مواجه شده و محدودیت های اعمال شده توسط این گروه برای زنان و جوانان، خشم مخالفان افراط گری را برانگیخته، از روز گذشته در ایران نیز موج تازه ای از اعمال محدودیت برای مردم در دستور کار نهادهای نظامی و انتظامی قرار گرفته به طوری که طرح مجدد جمع آوری دیش های دریافت کننده ماهواره در چند شهر کشور توسط سپاه و بسیج آغاز شده و پلیس نیز کافه ها و کافی شاپ های لواسانات و برخی نقاط تهران را به طور فله ای پلمب کرده است.

همزمان با این اقدامات، تلویزیون ایران نیز در یک برنامه تلویزیونی از سبک زندگی دو زن روبنده دار که در سن ۱۱ سالگی صاحب فرزند شده اند تجلیل کرده و رئیس بسیج زنان نیز بار دیگر مخالفت این گروه شبه نظامی با کار زنان در کافی شاپ ها را اعلام کرده است. موضع گیری هایی که برای بسیاری بی شباهت به اقدامات گروه افراط گرای داعش در شهرهای تحت اشغال این گروه نیست.

روزنامه اعتماد در شماره دیروز خود در گزارشی به پلمب کافی شاپ ها در لواسانات پرداخته و نوشته است: “مدت دو هفته می‌شود که به گفته کسبه این شهر ون‌های پلیس هر شب اقدام به پلمب رستوران‌ها و کافه‌ها می‌کنند. بیشتر این اخطار‌ها یا پلمب‌ها به کافه‌های این شهر است و با دلایلی از جمله بدحجابی، سد معبر و فساد این مغازه‌ها بسته می‌شوند. وارد لواسان که شوید از ابتدا تا انتهای آن شبیه بلواری است که در دو طرف این بلوار مغازه‌های مختلفی وجود دارد اما بیشتر این اتفاق‌‌ها در انتهای لواسان رخ می‌دهد، البته مغازه‌هایی که برای افراد مشهوری از قشر ورزشکار یا هنرمند است از خطر پلمب در امان است و به گفته خودشان تا امروز برای آنها مشکلی به وجود نیامده است. «اعتماد» در گفت‌وگو با معاونت اجتماعی ناجا ماجرا را از آنها جویا شد که آنها تاکنون پاسخی به ما ندادند”.

یکی از کافه داران نیز می گوید: “مدتی می‌شود که ما هرشب از این خبرها می‌شنویم که مثلا اماکن فلان رستوران یا کافه را تعطیل کرده است اما حکم‌هایی که برای آنها صادر می‌شود با یکدیگر تفاوت دارد، برای خود ما چند وقت پیش یک شب آمدند گفتند که کافه شما سد معبر کرده و باید پلمب کنیم اما اصلا این طوری نبود و پس از چند روز دوباره ما مجوز کار گرفتیم. اصلا دلایل اصلی پلمب کردن این مغازه‌ها مشخص نیست و ما هم نمی‌دانیم چرا چند وقتی است اینگونه با رستوران‌ها و کافه‌ها برخورد می‌کنند، ببینید ما هم موافقیم که اگر جایی مجوز کار ندارد جلوی فعالیتش را بگیرند اما وقتی جوان‌ها در این مغازه مشغول به کار هستند و با این برخوردها مواجه می‌شوند دچار مشکلات سنگین مالی می‌شوند”.

روزنامه اعتماد در پایان نوشته است: ” هم‌اکنون بیش از ۱۰ مغازه که کافه یا رستوران و یا… بودند به دلایل مختلف پلمب شده‌اند و در انتظار بازگشایی مجدد هستند برخی از آنها باید چند روز صبر کنند و جریمه پرداخت کنند و بعضی دیگر منتظر رای دادگاه هستند که بالاخره چه کاری می‌توانند برای بازگشایی مغازه شان انجام دهند. درآمد بسیاری از بومیان این شهر از طریق همین رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها می‌گذرد و تعطیلی این واحد‌های صنفی می‌تواند زندگی‌شان را با مشکلات جدی رو‌به‌رو کند. تاکنون اظهارنظری درباره این اتفاقات از سوی مسوولان نشده و دلیل این اتفاقات در لواسان مشخص نیست”.(لینک)

بر اساس این گزارش، پلمپ کافی شاپ ها در طی روزهای اخیر تنها به منطقه لواسانات محدود نبوده و در تهران نیز نیروهای انتظامی اقدام به توقیف جواز کسب برخی از کافه ها و کافی شاپ ها به بهانه “اعمال منافی عفت عمومی” کرده اند.

از جمله این اماکن در تهران، پلمب فله ای کافی شاپ ها در برج های آ.اس.پ بوده است که اداره اماکن نیروی انتظامی ادعا کرده این اقدام را به خواست ساکنین انجام داده است. این درحالیست که کافه داران این مجتمع معتقدند تنها دلیلی که برای توقیف جواز کسب شان به آنها داده شده، کار کردن زنان و دختران و البته چیدن میزها در فضای آزاد بوده است.
مشابه این رفتار از سوی نیروی انتظامی هر از گاهی تکرار می شود به طوری که در سال ۹۱ نیز این نیرو در یک اقدام ضربتی ۵۳ کافه و کافی شاپ را در سطح شهر تهران پلمپ کرد.(لینک)

همزمان با هجوم نیروی انتظامی به کافی شاپ ها، مینو اصلانی رئیس بسیج زنان هم به اشتغال دختران و زنان در کافه ها اعتراض کرده و گفته است: “این شغل شخصیت و هویت زنان را زیر پا له کرده و به کرامت و جایگاه آنان لطمه می زند. جامعه اسلامی ایران برای زن و قداست او ارزش بسیاری قائل است و به خاطر همین کرامت و ارزش، اجازه نمی دهد که از زن به عنوان نیروی کار ارزان در هر جایی بهره برداری شود. اگر قرار است زن در جامعه حضور فعال و اقتصادی داشته باشد، باید در مراکزی بکار گرفته شود که به فکر و اندیشه او نیاز است، برای این کار هم باید ساز و کارها فراهم شود. باید از بکارگیری زنان در مشاغلی که در شان آنها نیست، از جمله کار در کافی شاپ ها که محل تردد و حضور افراد مختلف است، جلوگیری شود. شایسته زن مسلمان نیست که به عنوان خدمتکار در مکانی که همه نوع آدم در آن حضور می یابد، خدمت رسانی کند، این احترام به شخصیت زن و ایجاد شغل برای زنان نیست، بلکه له کردن شخصیت و هویت زنان در زیرپاست”.(لینک)

اما علاوه بر اعمال محدودیت بر کافی شاپ ها، طرح برخورد با ماهواره نیز روز گذشته با اقدام سپاه در جمع آوری دیش ها در چند شهر پیگیری شد.

در همین باره، سایت فرارو در گزارشی نوشته است: “طرح جمع آوری داوطلبانه گیرنده های ماهواره که از یکماه پیش آغاز شده همچنان به طور مستمر ادامه دارد. این طرح که به همت سپاه پاسداران در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود در راستای پرهیز از برخورد قهری با دارندگان تجهیزات ماهواره و به منظور مقابله با تبعات منفی آن در خانواده ها به صورت داوطلبانه انجام می پذیرد. همچنین ۴۵ نفر از نصابان دیش های ماهواره توسط اطلاعات سپاه نسبت به اثرات مخرب شبکه های ماهواره ای توجیه شدند که این افراد نیز دست از این کار کشیدند”.(لینک)

در برنامه ای در تلویزیون جمهوری اسلامی که در شبکه های اجتماعی به طور گسترده ای پخش و منعکس شده است سعی شده الگویی از یک خانواده سالم مذهبی ارایه شود، به نوشته بیشتر کاربردان مقصود این است که این الگو مورد پسند نظام خواهد بود. دو زن که در نوجوانی ازدواج کرده اند که در بیشتر نقاط دنیا ازدواج در این سن با عقوبت های قانونی روبروست و بعد از آن دفاع جانانه زنان از روبنده شان که این بخش بیشتر مورد توجه و انتقاد خانم ها قرار گرفته است. بسیاری از کاربران رفتار جمهوری اسلامی را با داعش قابل مقایسه دانسته اند.

نازنین کامدار
روز/ ۶ مهر ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی