امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

« بهره‌گیری از نظرات کارشناسی نخبگان در طرح نهاد فراقوه‌ای زنان »


یک فعال حوزه زنان : خوب است که این پیش نویس‌ها قبل از آنکه تصویب شوند، به دست مردم، فعالان و نخبگان حوزه زنان برسند تا آنها نیز نظرات کار‌شناسی خود را در این زمینه ارائه کنند./

*****

یک فعال حوزه زنان در واکنش به تدوین پیش نویس طرح نهاد فراقوه‌ای زنان ار سوی مجلس و نهادهای رسمی اظهار کرد: تدوین طرح نهاد فراقوه‌ای زنان از سوی خود قوا نوعی نقض غرض است.

«توران ولی مراد» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد تشکیل نهاد فراقوه‌ای زنان گفت: به نظر می‌آید که علاوه بر مجلس شورای اسلامی، شورای فرهنگی – اجتماعی زنان نیز پیش نویسی را در این زمینه آماده کرده‌اند.

وی ادامه داد: خوب است که این پیش نویس‌ها قبل از آنکه تصویب شوند، به دست مردم، فعالان و نخبگان حوزه زنان برسند تا آنها نیز نظرات کار‌شناسی خود را در این زمینه ارائه کنند.

این فعال حوزه زنان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این حوزه را عدم ارتباط نهادهای رسمی زنان با فعالان مدنی و دانشگاهیان خواند و افزود: ما در حوزه زنان چهار نهاد اصلی معاونت امور زنان دولت، فراکسیون زنان، کمیته زنان مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای فرهنگی و اجتماعی زنان را دارا هستیم، بنابراین نهاد فراقوه‌ای باید نهادی متفاوت باشد در چنین شرایطی تدوین طرح نهاد فراقوه‌ای توسط خود قوا، نوعی نقض غرض است.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان گفت: نهاد فراقوه‌ای باید بتواند خلا‌ءها و نواقص موجود در عملکرد نهاد‌های رسمی را پیدا کرده و به این نهاد‌ها گوشزد کند، همچنین می‌تواند بر اساس مطالبات زنان اهداف حرکت نهادهای اجرایی را مشخص و بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد.

ولی مراد اظهار کرد: اگر خود قوا بخواهند این نهاد را شکل دهند، در بهترین حالت به نهادی بی‌‌اثر که به موازات خود قوا عمل می‌کند تبدیل می‌شود، بنابراین بهتراست که در این نهاد از دانشگاهیان، حوزوی‌ها و مدیران با سابقه گذشته استفاده شود و فعالیت خود را بر محور علم و تجربه بنا نهد.

وی ادامه داد: نهاد فراقوه‌ای باید استانداردی از شاخص‌ها و الگوهای زنان بر اساس علم و تعریف انقلاب اسلامی از زن را که انسانی مستقل، فعال و تصمیم ساز می‌داند، تعریف کند، تا تمامی نهاد‌ها بر اساس آن عمل کنند.

ولی مراد با تاکید بر ضرورت دور نگهداشتن نهاد فراقوه‌ای زنان از سیاسی کاری و سهم بخشی از این نهاد به جریان‌های سیاسی افزود: رسانه‌ها وظیفه دارند که این مساله را پیگیری کنند و صدای نخبگان و فعالان حوزه زنان را به جامعه و مسئولان برسانند.

۹ مهر / ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی