امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

برخی از مهمترین ها

khabgah dokhtaran فقر و گرسنگی کودکانخانم تناردیه (شخصیت طماع در رمان بینوایان) در خوابگاه دختران دانشجو در تهران…؛ انتقام اسیدی و عوامل افزایش این جنایت…؛ از هر سه کودک، یکی دچار سوء تغذیه است…؛ زندگی یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون نفر با درآمدی کمتر از یک دلار و ۲۵ سنت در روز…؛ خاکسپاری زن مدافع کوبانی…

 

*************

خانم تناردیه در خوابگاه دختران!

khabgah dokhtaranفرارو ـ خانم تناردیه‌ها و آقای فاگین‌های عصر ما در تهران نه با بچه‌یتیم طرفند، نه با قشری که جامعه آنها را پس زده باشد؛ آنها با دانشجویانی طرفند که یک سر و گردن از افراد عادی بالاترند و استحقاق احترام و خدمت‌رسانی دارند. حالا دانشجویان دکترا و فوق‌لیسانس که از شهرستان‌های دور آمده‌اند در تهران درس بخوانند، زیر دست خانم تناردیه‌ها و فاگین‌هایی گرفتار می‌شوند که جز پول به چیز دیگری فکر نمی‌کنند.

تناردیه و فاگین، شخصیت‌های طماع و زورگوی دو رمان بینوایان و اولیور توئیست هستند که یکی صاحب مهمانخانه و رستوران و دیگری صاحب یتیم‌خانه و نوانخانه است.

داستان‌های نوشته شده در اروپای قرون گذشته که اوضاع اجتماعی قرون وسطایی اروپاییان را برای خواننده شرح می‌دهد مثل بینوایان ویکتور هوگو یا اولیورتوئیست چارلزدیکنز، پراست از ماجراهای شخصیت‌های صاحبخانه یا صاحب نوانخانه‌ای که به خاطر به‌دست آوردن چند سکه درآمد یا سود بیشتر به هر ظلم و ستم و حقه و ناروایی دست می‌زنند.

طرف حساب شخصیت‌های آن داستان‌ها، کودکان و نوجوانان یتیم‌و بی‌سرپرست ولگردی بودند که جامعه قرون وسطایی هم نگاه مثبتی به آنها نداشت و همین عامل، دست صاحب مهمانخانه یا نوانخانه را برای زورگویی بیشتر و سوءاستفاده از آنها باز می‌گذاشت.

فرزند دلبندتان را از شهرستان‌های دور راهی تهران می‌کنید که در دانشگاه درس بخواند. دانشجو، خوابگاه می‌خواهد. تهران شهر پیشرفته‌ای است.

خوابگاه‌های زیادی در تهران هست که توسط بخش خصوصی تأسیس شده است. برای اینکه بدانید این خوابگاه‌ها چگونه اداره می‌شود و امکاناتش چیست و فرزندان دانشجوی شما در این خوابگاه‌ها تا چه حد سعادتمندند، راهی ندارید جز اینکه شبی را در یکی از اتاق‌های این خوابگاه‌ها به صبح برسانید و از دیده‌ها و شنیده‌هایتان گزارش تهیه کنید و عکس و فیلم بگیرید. البته برای ما، این اطلاعات با تهیه گزارش و مصاحبه با دانشجویان به‌دست می آید.

در خوابگاه، آفتاب نخستین صبح که بدمد‌ شک نداریم از زندگی سیر شده‌اید چون در خوابگاه چیزهایی دیده و حرف‌هایی شنیده‌اید که باور کردنش سخت است اما چون به چشم دیده‌اید، باور می‌کنید.  ادامه: قفسی به‌اسم اتاق
۲۷ مهر ۱۳۹۳
***************
انتقام اسیدی

اسیدپاشیفرا رو: چند وقتی است که هیجان انتقام با اسید شدت گرفته است و تنها در شش ماهه اول امسال، سه مورد اسیدپاشی اتفاق افتاده است.  جنایتی به اسم اسیدپاشی؛ حادثه‌ای که هر چند وقت یکبار در گوشه‌ای از کشور اتفاق می‌افتد و مجرمش یعنی اسیدپاش جنایتکاری بالفطره قلمداد می‌شود. اما تحقیقات نشان داده‌اند که بیشتر اسیدپاش‌ها مردمانی عادی هستند و شاید هرگز به کسی آزار نمی‌رساندند، تنها اگر آموخته بودند بر احساساتشان غلبه کنند.

کارشناسان سرخوردگی عاطفی و خشم را مهم‌ترین دلایل زمینه‌ساز اسیدپاشی می‌دانند. دکتر سید محمد صادق مهدوی، جامعه شناسی است که در مورد این پدیده به عوامل روانشناختی و فردی توجه می‌کند. عواملی از قبیل سرخوردگی، شکست، ناکامی و ترس از دست دادن یک موجود گرانبها…. ادامه…

۲۴ مهر ۱۳۹۳

******************

از هر سه کودک، یکی دچار سوء تغذیه است

sue taghzieh kudakanایسنا: دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا (۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ برابر با ۲۴ مهر ماه جاری) گفت: با وجود اینکه ۶۳ کشور نسبت جمعیت دارای سوء تغذیه خود را به نصف کاهش داده‌اند هنوز ۸۰۰ میلیون نفر در جهان دسترسی به غذای مغذی و سالم برای زندگی فعال ندارند.

به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، متن کامل پیام بان کی مون بدین شرح است: «ما امروز و هر روز سپاس خود را به خانواده‌های کشاورز تقدیم می نماییم. آنان بخش وسیعی از مزارع جهان را اداره می کنند. منابع طبیعی و تنوع زیستی کشاورزی را حفظ می کنند و اساس نظام غذایی و کشاورزی پایدار هستند.

این تقارن بسیار مناسبی است که در”سال جهانی کشاورزی خانوادگی” ۱۰۰ میلیون گرسنه کمترنسبت به ۱۰ سال قبل وجود دارد. ۶۳ کشور نسبت جمعیت دارای سوء تغذیه خود را به نصف کاهش داده‌اند. تصور به صفر رساندن گرسنگی در دسترس است. ادامه…

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳

*************************

زندگی یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون نفر با درآمدی کمتر از یک دلار و ۲۵ سنت در روز

ایسنا: دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی امحای فقر( ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴، برابر با ۲۵ مهر ماه جاری) گفت: با وجود موفقیت بزرگ در نجات ۷۰۰ میلیون انسان از فقر مطلق بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰، هنوز از هر پنج نفر مردم کشورهای در حال توسعه، یک نفر یا به عبارت دیگر یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون نفر با درآمدی کمتر از یک دلار و ۲۵ سنت و دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر با درآمدی کمتر از دو دلار در روز زندگی می‌کنند.

به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، در پیام بان کی مون آمده است: از زمان آغاز بحران اقتصادی در جهان نابرابری حتی بیشتر از قبل نمایان شده است. وی می‌گوید: تبعیض علیه زنان و دختران، بی‌عدالتی آشکاری است که تمامی بنگاه‌های توسعه‌ای را از یکی از عوامل پیشرفت محروم کرده است.

بان کی مون می‌افزاید: همان گونه که برای دستور کار توسعه پایدار برای پس ۲۰۱۵ و حل تهدید تغییرات آب و هوایی آماده می‌شویم، نباید دیدگاه خود را نسبت به اساسی ترین تعهد خود یعنی امحای فقر در تمامی گونه‌های آن، فراموش کنیم.

وی می‌افزاید: ما باید به حاشیه راندن افراد فقیر را خاتمه دهیم. دبیرکل تمامی دولت‌های عضو ملل متحد و شرکا را فراخواند با اقدام راسخ فقر را نابود و آینده‌ای برابر، مرفه، صلح آمیز و پایدار برای همه مردم به وجود آورند. با کی مون در خاتمه می‌گوید: هدف ما باید راه برای همه و نه تنها برای تعدادی اندک باشد.

پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳

**************

خاکسپاری زن مدافع کوبانی

خاکسپاری زن مدافع کوبانیفرارو- آوارگان کوبانی که در مرز سوریه با ترکیه به سر می برند دیروز پیکر یکی از زنان کرد که در جبهه نبرد با داعش کشته شد را تشییع و به خاک سپردند.

به گزارش فرارو، پیکر “کوندی مونیز” مبارز کرد که در اثر بمب های داعش در جبهه کوبانی کشته شده بود دیروز به منطقه مرزی سوریه و ترکیه آورده و با حضور کردهای آواره تشییع و به خاک سپرده شد.
باشروع جنگ در کوبانی زنان کرد نیز دوشادوش مردان به دفاع از شهر پرداختند و اکنون بیش از ۵۰۰۰ زن درحال نبرد با داعش هستند که از این تعداد ۵۰۰ تن در خط مقدم نبردهای کوبانی حضور دارند.
گفته می‌شود طی ۲۵ روز اولیه آغاز نبرد کوبانی ۳۰ زن کشته شدند اما با شدت یافتن این درگیری‌ها امکان جمع آوری آمار و اطلاعات دقیق از تعداد مبارزان زنی که در این نبردها کشته شده‌اند، وجود ندارد.
 ۲۳ مهر ۱۳۹۳

 

 

 

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی