امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

سیلی «خشونت» بر صورت زنان ایرانی

اسید پاشی اصفهان, اسیدپاشی در اصفهان, اسید پاشی اصفهان 93, اسید پاشی در اصفهان 93, تصاویر اسید پاشی اصفهان«همزمان با حادثه اسیدپاشی وحشت و ترس بر جان مردم و خانواده‌ها افتاده است. برخی تصور می‌کنند چون ترس، توهین و ارعاب، جلوه ظاهری ندارد نباید فردی خاطی را به دلیل این عمل مجازات کرد. در کشورهای پیشرفته افرادی که خشنونت‌های پنهان همچون ترساندن مردم و ارعاب را در قالب شوخی و یا هر عمل دیگری انجام می‌دهند، طبق قانون مجازات می‌شوند. دلیل این مجازات‌ها این است که این فرد هراس اجتماعی به وجود آورده و باعث آسیب دیدن روح و روان آدم‌ها شده و زمینه بیماری روحی را در افراد ایجاد می‌کند.» …

*********

اسیدپاشیدن به صورت زنان و دختران اصفهانی در روزهای اخیر زنگ هشداری بر ریشه‌دار بودن خشونت علیه زنان ایرانی بود. شوخی و ترساندن زنان با بطری‌های آب که همزمان با ماجرای تلخ اسید پاشی در شهر اصفهان صورت گرفت، نشان می‌دهد که خشونت به شکلی معنادار عادی شده و در همه جا خودنمایی می‌کند.

دکتر امان الله قرائی در گفت‌وگو با خبرنگار «آفتاب» به دلایل این رفتار ضداجتماعی می‌پردازد. امان‌الله قرائی‌مقدم جامعه‌شناس، رواج شوخی‌های خشونت‌بار اینچنینی را نشان‌دهنده فرهنگ پایین و نگاه مردسالارانه و شیوع دیدگاه‌های افراط‌گرایانه به زنان و نبود قوانین کافی برای تنبیه این افراد می‌داند.

وقایع اصفهان که منجر به مرگ زنی جوان و کورشدن و سوختگی صورت زنان و دختران شده است، بررسی دلایل افزایش خشونت درباره زنان ایرانی را به خوبی نشان می‌دهد. خشونتی که گاهی در بطری اسید خوابیده و آثارش را بر زیبایی و سلامتی زنان جلوه‌گر می‌کند و گاهی در بطری آب پنهان شده و صدای قهقه‌‌اش برروح و روان زنان پنجه می‌کشد.

هشداری که جامعه و مسئولان آن را نشنیدند

اسیدپاشی چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی و سازمان‌یافته نوعی خشونت عریان علیه زنان محسوب می‌شود. خشونتی که با آسیب‌های جبران‌ناپذیر و غیرانسانی، وجودش را در جامعه به نمایش می‌گذارد. اگرچه انواع دیگر خشونت‌‌ها علیه زنان در جامعه نمود عینی ندارند اما تاثیرات جدی بر روح و روان زنان باقی می‌گذارد. خشونتی که روزی در متلک‌های خیابانی خودش را نشان می‌داد حالا به موازت حوادث اسیدپاشی در اصفهان با بطری‌های آب و تهدید زنان به اسیدپاشی جلوه‌گری می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این خشونت کلامی به دلیل پنهان ماندن و عادی‌شدن در جامعه آمار مشخص و قطعی از خود برجای نمی‌گذارد.

دکتر امان‌الله قرائی‌مقدم جامعه شناس به دلایل این ماجرا اشاره کرده و به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «خشونت‌های پنهان علیه زنان چون متلک‌پراکنی و ارعاب زنان همواره از سوی آدم‌های با سطح فرهنگ پایین و به اصطلاح لمپن در جامعه ما وجود داشته است. دلایل این خشونت متنوع و گوناگون است. اما نبود قانون مشخص برای تنبیه این افراد و عدم نظارت کافی مسئولان، این پدیده را در کشور ما ریشه‌دار و نهادینه کرده است.»

قرائی‌مقدم افزود: «همزمان با حادثه اسیدپاشی وحشت و ترس بر جان مردم و خانواده‌ها افتاده است. برخی تصور می‌کنند چون ترس، توهین و ارعاب، جلوه ظاهری ندارد نباید فردی خاطی را به دلیل این عمل مجازات کرد. در کشورهای پیشرفته افرادی که خشنونت‌های پنهان همچون ترساندن مردم و ارعاب را در قالب شوخی و یا هر عمل دیگری انجام می‌دهند، طبق قانون مجازات می‌شوند. دلیل این مجازات‌ها این است که این فرد هراس اجتماعی به وجود آورده و باعث آسیب دیدن روح و روان آدم‌ها شده و زمینه بیماری روحی را در افراد ایجاد می‌کند.»

اظهارات این جامعه شناس در حالی است که در روزهای اخیر ترساندن زنان با بطری آب نه تنها از سوی نهادهای مسئول دیده نشده است بلکه در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی اگرچه به شکلی انتقادآمیز اما عادی و ملموس عنوان می‌شود.

نگاه مردسالارانه زنان را قربانی می‌کند

اگرچه اخبار و ضد نقیض علیه دستگیری متهان اسیدپاشی در اصفهان به گوش رسیده و ماهیت اصلی این ماجرا هنوز به اثبات نرسیده است با این وجود برخی از کارشناسان افزایش نگاه‌های مردسالارانه و متحجرانه برخی گروه‌های تندرو به زنان را در شکل‌گیری این حوادث بی‌تاثیر نمی‌دانند. امان‌الله قرائی‌مقدم به این موضوع اشاره کرده و به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «همچنان که ریاست‌جمهوری به درستی اشاره کردند برخی با بدبینی و اتهام به زنان ایرانی نگاه می‌کنند و کاستی‌ها و نارسائی‌ها را از دید زنان می‌بینند. این نگاه زمینه خشم پنهان به زنان جامعه را فراهم می‌کند. حال آنکه مشکلات بزرگتر در جامعه ما وجود دارد که زنان مقصر آن نیستند و هیچ‌کس را آشفته نمی‌کند. نگاه مردسالارانه‌ای که ریشه خشونت‌های اجتماعی علیه زنان را تشکیل می‌دهد هنوز در جامعه ما وجود دارد. این خشونت‌ها باید با نظارت قانون پیگیری شده و با متخلفان به شکل جدی برخورد شود. زیرا انباشت خشونت علیه زنان روز به روز فراگیر تر شده و زمینه نارضایتی‌های عمده اجتماعی را فراهم می‌کند.»

ندای آزادی/۴آبان ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی