امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

خشونت‌‌خانگی ارتباط مستقیمی با میزان تراکم محل زندگی افراد دارد

خشونت‌‌خانگی ارتباط مستقیمی با میزان تراکم محل زندگی افراد داردروانپرشک و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه همسران کم سواد، بیمار و خانه‌دار بیشتر از دیگر گروه‌ها در معرض خشونت همسرآزاری قرار دارند؛ افزود: فقر، شرایط زندگی پراسترس و تراکم فیزیکی محل زندگی (اینکه چند نفر در مقدار مکان معین زندگی می‌کنند و ازدحام خانواده) در بروز رفتار پرخاشگرانه و کودک آزاری نقش مهمی را ایفا می‌کند…
*********

همسران کم سواد، بیمار و خانه‌دار بیشتر از دیگر گروه‌ها در معرض خشونت همسرآزاری قرار دارند./یشتر شوهران بدرفتار از خانواده‌هایی خشن برآمده‌اند و از ابتدای کودکی خود شاهد کتک خوردن زنان خانواده بوده و یا خود هدف کودک آزای قرار گرفته‌اند.
یک روانپزشک و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با اشاره به دلایل بروز همسر آزاری و خشونت خانگی، اظهار کرد: خشونت‌های خانگی با میزان تراکم محل زندگی افراد ارتباط مستقیم دارد.

«سپیده امیدواری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تعریف پدیده همسر آزاری گفت: اعمال هر‌گونه بدرفتاری و آزار از سوی شریک زندگی را همسر آزاری می‌گویند که معمولا به انواع بدرفتاری جسمی، روانی و جنسی تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تمامی دنیا معمولا بیشتر «زنان» از سوی همسر خود مورد آزار قرار می‌گیرند؛ افزود: بیکاری، تحصیلات کم، پایین بودن درآمد مردان و ابتلاء آن‌ها به اختلالات جسمی و روانی با بروز خشونت خانگی ارتباط مستقیم دارد؛ به علاوه آنکه مصرف مواد مخدر، الکل و داشتن تاریخچه‌ای از خشونت در خانواده، خطر خشونت نسبت به همسر را در سال‌های بعد افزایش می‌دهد.

این روانپزشک ادامه داد: تحقیقات علمی نشان می‌دهد که بیشتر شوهران بدرفتار از خانواده‌هایی خشن برآمده‌اند و از ابتدای کودکی خود شاهد کتک خوردن زنان خانواده بوده و یا خود هدف کودک آزای قرار گرفته‌اند.

امیدواری اظهار کرد: در بحث همسر آزاری نکته بسیار مهم این است که اگر مردی یکبار زن خود را کتک زد، ‌احتمال اینکه دوباره دست به این عمل بزند بالاست، همچنین همسرانی که شریک زندگی خود را مورد آزار قرار می‌دهند معمولا از نظر شخصیتی‌ افرادی ناپخته، وابسته و متزلزل هستند و از احساس عمیق بی‌کفایتی رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه همسران کم سواد، بیمار و خانه‌دار بیشتر از دیگر گروه‌ها در معرض خشونت همسرآزاری قرار دارند؛ افزود: فقر، شرایط زندگی پراسترس و تراکم فیزیکی محل زندگی (اینکه چند نفر در مقدار مکان معین زندگی می‌کنند و ازدحام خانواده) در بروز رفتار پرخاشگرانه و کودک آزاری نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این روانپزشک گفت: ممکن است حاملگی‌های ناخواسته در خانواده‌های فاقد شرایط فرزند آوری خود موجب افزایش تراکم و فقر و در نتیجه افزایش خشونت خانگی شود.

امیدواری با تاکید بر نقش فرهنگ یک جامعه در بروز پدیده‌هایی همچون همسر آزاری، تصریح کرد: هرچند همسر آزاری و کتک زدن در خانواده‌هایی با زمینه‌های نژادی و مذهبی مختلف و در تمامی طبقات اجتماعی- اقتصادی روی می‌دهد، اما برخی عوامل، همچون فرهنگ زمینه ساز خشونت خانگی هستند.

ایلنا/ ۱۰آبان ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی