امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

ممانعت از برگزاری مراسم شانزدهمین سالگرد قتل فروهرها

parvane u. dariushگزارش ها حاکی است که ماموران امنیتی روز شنبه اول آذرماه مانع برگزاری مراسم شانزدهمین سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر در تهران شده اند.این مراسم قرار بود ساعت ۴ بعدازظهر در خانه داریوش و پروانه (اسکندری) فروهر برگزار شود

***

گزارش ها حاکی است که ماموران امنیتی روز شنبه اول آذرماه مانع برگزاری مراسم شانزدهمین سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر در تهران شده اند.

این مراسم قرار بود ساعت ۴ بعدازظهر در خانه داریوش و پروانه (اسکندری) فروهر برگزار شود.

اما، پرستو فروهر دختر این دو چهره فعال سیاسی در گفت وگو با رادیو فردا تصریح کرده است که امسال هم ازبرپائی مراسم گرامیداشت یاد وخاطره داریوش و پروانه فروهر درمنزلشان درتهران جلوگیری بعمل آمده است.

سال گذشته نیز، بعد از سالها ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد قتل فروهرها، با روی کار آمدن حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، مجوز برگزاری مراسم پانزدهمین سالگرد قتل فروهرها به خانواده شان داده شده بود، اما همان زمان پرستو فروهر در گفتگو با رادیو فردا گفت که زمان برگزاری مراسم، محدودیت های رفت و آمد در دو سر کوچه از طرف نیروی انتظامی اعمال شد.

این دو چهره سرشناس سیاسی اول آذرماه ۱۳۷۷ توسط عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به قتل رسیدند.

پرستو فروهر شنبه اول آذرماه درگفت و گو با رادیو فردا درباره مراسم امسال می گوید: «متاسفانه از ساعت ۲ بعد از ظهر، یعنی دو ساعت مانده به شروع مراسم، حضور سنگین نیروهای امنیتی و انتظامی در دو سر کوچه مشخص شد و دو طرف را بستند و هیچ کس اجازه ورود به خانه را پیدا نکرد و تنها ده-دوازده نفری که قبل از این ساعت به خانه آمده بودند، حضور داشتند و مراسمی اجرا نشد».

بگفته وی با کسانی که برای شرکت در مراسم شانزدهمین سالگرد قتل فروهرها آمده بودند «با تندی» برخورد شده و گفته اند که نباید اینجا بایستند.

خانم فروهر می گوید که شنبه قبل از برگزاری مراسم به کلانتری محل احضار شده و به وی گفته اند که فقط بستگان و نزدیکان باشند و تریبون «خاصی» آنجا نباشد.

وی می گوید که انتظار نداشته است که این مراسم به کلی از طرف نیروهای امنیتی ممنوع شود.

داریوش و پروانه فروهر، هر دو از رهبران حزب ملت ایران و جبهه ملی ایران بودند. آقای فروهر قبل از انقلاب نیز چندین بار بازداشت شده بود و ۱۴ سال عمر خود را در زندان سپری کرده بود.

وی پس از انقلاب به همراه دیگر زندانیان سیاسی آزاد شد و در دولت مهدی بازرگان به وزارت کار و امور اجتماعی منصوب شد. وی سپس بعنوان وزیر مشاور و نماینده دولت در امور کردستان منصوب شد. با اینحال، آقای فروهر بعد از چندی، یکی از منتقدان نظام جمهوری اسلامی شد و خواهان همه پرسی درباره تعیین نوع حکومت گردید. وی در سال ۱۳۶۰ به زندان محکوم شد و نهایتا در اول آذرماه شانزده سال پیش، در خانه خود همراه با همسرش پروانه فروهر به طرز فجیعی با ضربات چاقو به قتل رسید. این قتل یکی از سلسله قتلهایی بود که به «قتلهای زنجیره ای» مشهور شد.

قتل این دو فعال سیاسی به همراه قتل تنی چند مانند محمد مختاری و محمدجعفر پوینده از طرف جمهوری اسلامی به «گروهی خودسر» و «عوامل خاص» در وزارت اطلاعات منسوب گردید و سعید امامی مسئول اصلی این قتل ها معرفی شد.

بعد از بازداشت امامی، گفته شد که وی در زندان داروی نظافت خورده و خودکشی کرده است

ـ شانزدهمین سالگرد فروهرها هم با ممنوعیت همراه بود
ـ سخنرانی پروانه فروهر در سال ۱۹۹۵ دز بنیاد پژوهش زنان
 

مادران پارک لاله

۳ آدر ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی