امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

وضعیت سکته های قلبی و مغزی در ایران/خطرات آترواسکلروز


بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، سالانه ۹۳ هزار سکته قلبی و ۴۳ هزار سکته مغزی در کشور اتفاق می افتد که می توان با تغییر سبک زندگی و اصلاح الگوی غذایی، از تعداد این سکته ها کم کرد./

*****

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی ها نشان می دهد مبتلایان به فشار و چربی خون بالا، مرض قند، سیگاری ها و افراد کم تحرک زودتر از دیگران در معرض ابتلا به سکته های مغزی و قلبی قراردارند. بطوریکه دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که عمده مرگ ها در فاصله سنی ۳۰ تا ۷۰ سالگی است، خاطرنشان کرد: اکثر این مرگ ها قابل پیشگیری است و با رفتارها و سبک زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد.

۴ بیماری عامل مرگ ایرانی ها

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، ۴ بیماری عمده مهمترین علل مرگ ایرانی ها است، بطوریکه بیماری های قلبی و عروقی سالانه منجر به ۹۳ هزار سکته قلبی می شود. ضمن این که در سال ۴۳ هزار نفر دچار سکته مغزی می گردند. بیماری دیابت و بیماری های تنفسی نیز از جمله این بیماری ها است. ضمن این که حوادث ترافیکی نیز از علل عمده مرگ ایرانیان محسوب میشود.

سیاری خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد مردم ما در کشور سیگار می کشند، سه میلیون نفر قلیان مصرف می کنند و ۹۰ درصد علت سرطان ریه سیگار است به طوری که خطر سکته قلبی را ۴ برابر می کند.

به گفته وی، مردم ایران سالانه ۳۳ لیتر نوشابه مصرف می کنند که این عدد قبلا ۴۲ لیتر بوده و با آگاه سازی مردم نسبت به مضرات آن به این میزان کاهش یافته است.

سیاری ادامه داد: ۲۵ میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند و ۳۴ هزار نفر مرگ مربوط به چاقی است. از سوی دیگر ۱۰ میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند که ۸۳ هزار مورد مرگ در سال مرتبط با فشار خون است.

شایعترین عامل معلولیت افراد

دکتر محمدرضا قینی رئیس انجمن سکته مغزی ایران با اعلام اینکه طبق آمار جهانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نفر دچار سکته مغزی می شوند، گفت: از آنجا که سکته های قلبی و مغزی به دنبال گرفتگی عروق ایجاد می شوند، از این رو در یک خانواده قرار می گیرند و بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرائین اینجا معنا می گیرد.

وی با اشاره به اینکه آترواسکلروز نقطه نهایی سکته مغزی و قلبی است، تصریح کرد: یعنی آترواسکلروز از ۲۰ تا ۲۵ سال قبل ایجاد می شود و عواملی نظیر فشارخون بالا، قندخون و چربی خون بالا و سیگار زمینه ساز و فاکتورهای خطر سازش محسوب می شوند.

قینی، سکته های مغزی را شایعترین عامل معلولیت افراد در سطح جهان دانست و گفت: شاید از این رو نیاز داریم تا برنامه هایی از طرف سیستم های بهداشتی طراحی و اجراکنیم که افراد در سنین پایین تر از ۲۵ تا ۳۰ سالگی به صورت مرتب فشار خون و چربی خون شان را بررسی کنند تا در نهایت با تشخیص علائم خطر بتوانیم بگوئیم که از سکته های قلبی و مغزی پیشگیری کرده ایم.

چه کسانی بیشتر در معرض سکته قرار دارند

دکتر محمود هاشمیان متخصص بیماری های قلب و عروق گفت: “آتروترومبوزیس اسکلروزیس” به نوعی بیماری گفته می شود که عروق و رگهای بدن فرد بر اثر عوامل مختلف دچار تصلب شرائین شده و منجر به لخته شدن خون و سکته مغزی یا قلبی می شود.

وی با یادآوری مشکلات مربوط به عوارض ورود داروهای تقلبی و بی کیفیت قلبی و عروقی در چند سال گذشته گفت: یکی از مشکلات جدی کشور در سالهای نه چندان دور مربوط به ورود داروهای قلبی و عروقی تقلبی و چینی بود که خوشبختانه همزمان با روی کارآمدن دولت جدید این معضل تاحد زیادی برطرف شد و امیدواریم این روند پایا باشد.

هاشمیان گفت: زمانی که برخی از داروها گران شد، عده ای سوداگر و بی وجدان به تولید داروی قلابی پلاویکس (داروی ضد پلاکتی که خطر بروز سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش می دهد) که از نشاسته تهیه شده بود، پرداختند و با جان مردم بازی کردند.

وی به مردم توصیه کرد: مردم برای اطلاع از خرید داروی اصل می بایست به داروخانه های معتبر و شناخته شده مراجعه کنند و به هیچ عنوان این داروی حیاتی را ازدستفروش ها ودلال ها و…خریداری نکنند. بر روی جعبه داروهای اصلی کدی به نام کد اصالت دارو و شماره تلفنی موجود است که با فرستادن کد به صورت پیامک یا پیام صوتی به شماره مندرج بیماران میتوانند از اصل بودن دارو مطمئن شوند.

همایش آترواسکلروز، روز جمعه ۱۴ آذر ماه جاری در هتل آزادی پارسیان تهران و با همکاری انجمن های آترواسکلروز، قلب، سکته های مغزی و اینترونشنال کاردیولوژی، بخش قلب و عروق شرکت سانوفی و ده ها متخصص از سراسر کشور برگزارمی شود.

محور اصلی این همایش که با حضور دهها تن از متخصصین قلب و عروق و مغز و اعصاب برگزار می شود، بحث در مورد داروهای ضد انعقادی مورد استفاده برای بیماران سکته مغزی و قلبی است که در خصوص آخرین اطلاعات روز دنیا، مدت زمان مناسب مصرف این نوع داروها، بهترین زمان و میزان تجویز بحث خواهد شد. همچنین در این همایش به بررسی وضعیت داروهای ضد دیابت، ضد چربی، ضد فشار خون و داروهای مربوط به ترک سیگار و… نیز پرداخته می شود.

۱۳ آذر ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی