امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

ایدز کودکان در ایران / کوه یخی که قسمتی از آن بیرون آب است

13931010-463-7-42آمارهای مبتلایان به ایدز در ایران دارای مشکلاتی است، یکجا معاون وزارت بهداشت می‌گوید چیزی حدود ٢٨‌هزار و ۶٠٠ نفر، در جای دیگری رئیس اداره کنترل ایدز از ابتلای ٨۵‌هزار نفر در کشور به ویروس اچ‌ای‌وی خبر می‌دهد. این آمار‌های دولتی نشان می‌دهند که از ‌سال ١٣٨٨ تا به امروز به‌طور میانگین هر ٣‌ماه یک‌بار ۵٠٠ نفر به جمع مبتلایان به ایدز اضافه شده. البته اینها آمارهایی است که به ایدز پنهان ربطی ندارد و آمار نوزادان مبتلا نیز در آن محاسبه نشده است.
**********

ایدز کودکان در ایران

کوه یخی که قسمتی از آن بیرون آب است

آمارهای ایدز دارای مشکلاتی است. یکجا معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید چیزی حدود ٢٨‌هزار و ۶٠٠ نفر، یکجا رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت از پیش‌بینی ابتلای ٨۵‌هزار نفر در کشور به ویروس اچ‌ای‌وی خبر می‌دهد. تازه اینها آماری است که به ایدز پنهان ربطی ندارد. یعنی مثلا شما به ایدز مبتلا هستید اما خودتان خبر ندارید و بچه داخل شکمتان هم مبتلاست و باز هم خبر ندارید و… به اعتقاد رئیس انجمن ایدز آمار قابل اعتنایی درخصوص جمعیت‌های پنهان ایدز وجود ندارد، جمعیت‌های غیرقابل دسترس شبیه کوه‌یخی می‌مانند که فقط بخشی از آن روی آب است. علاوه‌بر این ایدز نوزادان هم آماری دارد که باید محاسبه شود. شاید گفته شود برای بهبود وضع سلامت جامعه نمی‌توان با انجام روش آزمون و خطا اقدام کرد، چراکه در غیر این صورت آمارهای به‌دست آمده فاصله زیادی با واقعیت خواهند داشت. آمار‌های دولتی نشان می‌دهد به‌طور میانگین از ‌سال ١٣٨٨ تا به امروز هر ٣‌ماه یک‌بار ۵٠٠ نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شوند. آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضع بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از ٢٠‌هزار و ٩٧۵ نفر در‌ سال ١٣٨٨به ٢۶‌هزار و ١٢۵نفر تا ابتدای فروردین١٣٩٢ و ٢٨‌هزار و ۶٠٠نفر در ٣‌ماهه سوم‌ سال ١٣٩٣ رسیده است.
اما گناه کودکان چیست؟ آیا عدم اطلاعات کافی پدران و مادران و نبود آموزش‌های لازم و امکانات بهداشتی می‌تواند بهانه‌ای برای ابتلای آنان به ایدز باشد؟ وزیر بهداشت در دیدار با رئیس قوه قضائیه نگران آمار ایدز در زندان‌هاست و بنا می‌شود آموزش و نظارت وجود داشته باشد تا زندان به مرکز صدور ایدز تبدیل نشود اما چرا کسی پدران و مادران را آموزش نمی‌دهد؟ چرا کودکان در این نگرانی کمتر دیده می‌شوند؟
کودکانی که مبتلا به عفونت HIV هستند اغلب اوقات در طول دوران جنینی یا هنگام تولد دچار این بیماری شده و در حقیقت مادر، بیماری خود را به کودک انتقال می‌دهد. بیشتر کودکانی که مبتلا به عفونت HIV هستند، در بدو تولد طبیعی به نظر می‌آیند محققان مرکز کنترل بیماری‌ها، ٣ الگوی کلی را برای این بیماری در کودکان ارایه داده‌اند.
١- نسبت ١/۴ کودکان مبتلا به عفونت HIV در ١,۵ (یک‌ونیم) سالگی دچار علایم بیماری می‌شوند و رشد بیماری در این کودکان نسبتا سریع هستند.
٢- دومین گروه کودکانی هستند که دارای دوره‌های تهاجمی از ایدز هستند. این کودکان دارای علایم گذرا و خفیفی از بیماری بوده و تا ٣ تا ۵ سالگی زنده می‌مانند؛ ولی در کل نیمی از کودکانی که مبتلا به عفونت HIV هستند تا قبل از ٣ سالگی فوت می‌کنند.
٣- گروه سوم کودکانی هستند که تا سنین آغاز نوجوانی زنده خواهند ماند. بنابر دلایل ناشناخته دوره‌های بیماری در این افراد خفیف‌تر است و به همین دلیل بیماری این کودکان تا قبل از سنین ٩ تا ١١ سالگی تشخیص داده نمی‌شود.
پزشکان هیچ امیدی ندارند تا کودکان مبتلا به عفونت HIV بتوانند بر بیماری خود غلبه کنند. کودکان مبتلا به ایدز تا قبل از مرگشان، عمدتا از اختلالاتی مانند عفونت ریه (سینه‌پهلو)،‌ عفونت شدید سینوس‌ها، ‌کندی رشد و مشکلات ذهنی رنج می‌برند. به‌علاوه این افراد از عوارض مصرف داروهای ضدویروس نیز در امان نخواهند بود.
براساس گزارش سازمان‌ملل متحد، تعداد مبتلایان جدید به ویروس اچ‌ای‌وی ٣٨ درصد، ابتلا کودکان ۵٨‌درصد و مرگ ناشی از ایدز ٣۵‌درصد نسبت به دهه گذشته کاهش یافته است. بنابراین در این دهه با روند کاهنده‌ای روبه‌رو بوده‌ایم. کشورهایی همچون آمریکای شمالی و آمریکای غربی توانستند با برنامه‌ریزی‌های جامع و استفاده از دو راهبرد کلیدی آگاهی و اطلاع‌رسانی و استفاده از روش خود مراقبتی، میزان مبتلایان به این ویروس را به صفر رسانند.
به دنیا آمدن نوزادان مبتلا به ویروس اچ‌ای‌وی انتقال عمودی و رویداد موج سوم این بیماری است. اگر در همه مراکز بهداشت که خدمات مراقبت و بارداری ارایه می‌دهند، مراقبت زنان به درستی انجام شود، مشکلی برای نوزاد پیش نخواهد آمد. اما آمار ایدز در ایران برخلاف دنیا رو به فزونی است…

شهروند ـ ۱۰ دی ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی