امروز:   اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

بازداشت پیاپی فعالان اجتماعی زن/ پروژه جدید اطلاعات سپاه چیست؟

evinدر حالی که با نگه داشتن مهدیه گلرو در بازداشت هم اقدامات بازجویان اطلاعات سپاه علیه تلاش های جدید فعالان حقوق زنان به جایی نرسیده است، پرونده سازان امنیتی دست به بازداشت های جدیدی زده اند تا ناکامی های قبلی خود را بپوشانند

***

به گزارش کلمه، ماموران اطلاعات سپاه پاسداران پروژه جدیدی را علیه فعالان اجتماعی زن آغاز کرده اند که تاکنون شش قربانی گرفته است، اما هنوز ابعاد و اهداف آن به طور کامل روشن نیست.

این پروژه جدید پس از آن در دستور کار بازجویان سپاه گرفت که چند ماه تلاش آنها برای اتهام سازی برای غنچه قوامی و ربط دادن موضوع تلاش زنان برای حضور در استادیوم والیبال به افراد و جریان های موهوم به جایی نرسید.

مهدیه گلرو که در حرکت بعدی فعالان حقوق زنان در اعتراض به اسیدپاشی اصفهان بازداشت شد، همچنان در زندان است تا بازجویان بتوانند برای متهم ساختن او سناریویی دست و پا کنند. اما بازداشت های جدیدی نیز در این ارتباط صورت گرفته است تا به پرونده سازی های امنیتی کمک کند.

حرکت خزنده و زیر پوستی سپاه پاسداران در برخورد با فعالان سیاسی و اجتماعی و تشدید فضای امنیتی در داخل کشور، این روزها رو به گسترش است. اطلاعات سپاه در هفته های اخیر روزهای پرکاری را می گذراند و با بازداشت فعالان کمتر شناخته شده، کار خود را برای تحدید بیشتر جامعه مدنی و فعالان اجتماعی آغاز کرده است.

همزمان با این بازداشت ها، موارد متعددی از احضارهای بی سر و صدا نیز وجود دارد که به نظر می رسد با تلاش های کور و غیر هدفمند بازجویان برای سناریونویسی و پرونده سازی مرتبط است.

بازجویان نه تنها موضوعاتی همچون تلاش برای ورود به ورزشگاه مسابقات والیبال و تجمع در اعتراض به اسیدپاشی را به عنون اتهام مورد سوال قرار می دهند، بلکه فعالیت های کاملا قانونی برای تشکیل و ثبت تشکل های مدنی، فعالیت عادی و متعارف در فضای مجازی و نیز انتقاد از سهمیه بندی جنسیتی برای ورود به دانشگاه ها را هم در فهرست اتهامات احضارشدگان قرار می دهند.

پرستو بیرانوند، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان، از جمله بازداشتی های دو هفته اخیر بود که برای چهار روز در بازداشت ماموران اطلاعات سپاه پاسداران ماند و تحت بازجویی های پیاپی بود.

زهرا خندان، روزنامه نگار و فعال سابق دانشجویی، نیز هفته گذشته بازداشت شد. این دانشجوی سابق دانشگاه امیرکبیر که با خبرگزاری ایلنا و روزنامه اعتماد سابقه همکاری دارد، در منزلش توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد و کمی بعد در تماس تلفنی با خانواده اش اعلام کرد که در بند دو الف زندان اوین نگهداری می شود. او در تجمع مقابل ورزشگاه آزادی برای در اعتراض به ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه محل برگزاری مسابقات والیبال هم برای یک روز بازداشت شده بود.

فرشته طوسی، فعال دانشجویی دانشگاه علامه که روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان است، از دیگر بازداشت شدگان اخیر بوده است. او یک ماه پیش به همراه همسرش سجاد درویش در منزل شخصی بازداشت شدند. ماموران در زمان بازداشت آنها حکمی ارائه ندادند و وسایل شخصی آنها را نیز توقیف کردند. فرشته طوسی یادداشت هایی در انتقاد از سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه ها منتشر کرده بود.

سها مرتضایی، فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، نیز هفته گذشته در ارتباط با همین پرونده بازداشت شد. ماموران برای بازداشت وی، در ورودی منزل او را شکستند و با سلاح گرم وارد خانه شدند. آنها ابتدا ادعا کرده بودند که مامور مواد مخدر هستند و به همین خاطر مرتضایی اجازه نداده بود به منزل وارد شوند. وی یک روز بعد آزاد شد، اما فردای آن روز دوباره بازداشت و به بند امنیتی سپاه در اوین منتقل شد. مرتضایی هم در جریان تجمع مقابل ورزشگاه آزادی برای یک روز بازداشت شده بود.

این فعالان حقوق زنان در حالی به طور پیاپی بازداشت می شوند که از بازداشت مهدیه گلرو نیز حدود سه ماه می گذرد و بازجویی های وی از مدت ها قبل به پایان رسیده، اما هنوز پرونده وی برای آزادی یا ارسال به دادسرا تکمیل نشده است و بازجویان به بهانه های مختلف خواستار تمدید قرار بازداشت موقت او می شوند.

سناریوهای خیالی بازجویان سپاه در حالی همچنان از میان زنان فعال در دانشگاه ها و مطبوعات قربانی می گیرد که به نظر می رسد این بازداشت شدگان تاوان ناکامی پرونده سازان امنیتی در خصوص قربانیان قبلی را می دهند.

اینها همه در حالی است که نهادهای انتظامی و امنیتی با وجود ادعاهای بسیار، هنوز نتونسته اند یا نخواسته اند متهمان جنایت اسیدپاشی زنجیره ای در اصفهان را معرفی کنند. اما در گزارش های خود به مقام های قضایی، اعتراض های مردمی به آن جنایت ها را اقدام علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام معرفی می کنند.

 

کلمه ـ  ۵ بهمن ۱۳۹۳

 

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی