امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

«به اعتصاب ادامه می‎دهم حتی اگر بمیرم»

آتنا فرقدانی روز گذشته در تماس تلفنی با وکیل و پدر و مادرش از آنها خواسته دیگر به ملاقات او نروند. او گفته علی رغم وضعیت بد جسمی، تا تحقق خواسته هایش و انتقال به زندان اوین، به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد. پدر و وکیل او در مصاحبه با «روز» وضعیت جسمی او را نگران کننده توصیف می‌کنند.

**********

در مصاحبه روز با خانواده و وکیل عنوان شد

آتنا فرقدانی: به اعتصاب ادامه می دهم حتی اگر بمیرم

فرشته قاضی: آتنا فرقدانی روز گذشته در تماس تلفنی با وکیل و پدر و مادرش از آنها خواسته دیگر به ملاقات او نروند. او گفته علیرغم وضعیت بد جسمی، تا تحقق خواسته هایش و انتقال به زندان اوین، به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد. پدر و وکیل او در مصاحبه با “روز” وضعیت جسمی او را نگران کننده توصیف می‌کنند. بیش از ۱۱۶ فعال مدنی، خانواده‌های زندانیان سیاسی و خانواده‌های جانباختگان اعتراضات بعد از انتخابات جنجال برانگیز ۸۸ هم با امضای نامه‌ای هشدار داده‌اند که هر لحظه بیم آن می‌رود که فاجعه‌ای جبران نشدنی روی دهد و آتنا به کما برود.

تقی فرقدانی، پدر آتنا فرقدانی در مصاحبه با “روز” می‌گوید: امروز به ما زنگ زد و گفت همچنان در اعتصاب غذا است. او هم با من، هم با مادرش حرف زد. گفتیم این گونه خودت صدمه می‌بینی و حالت خوب نیست. گفتیم برایت خطرناک است، اعتصابت را بشکن اما گفت تا وقتی به خواسته‌هایم توجهی نشده و به زندان اوین منتقل نشوم، اعتصابم را نمی‌شکنم. بعد هم به ما گفت دیگر به ملاقات من نیایید.

او می‌افزاید: حالش خوب نیست من هم ۱۵ – ۱۶ روز چیزی نخورم و اعتصاب غذا باشم حالم خراب می شود. امروز هم رفتم پیش قاضی صلواتی، تازه آمده ام ولی هنوز هیچ چیزی معلوم نیست. فقط گفت باشد در فکرش هستم. اما اینکه چه تصمیمی بگیرند و چه اتفاقی می افتد نمی دانم.

پدر آتنا فرقدانی می گوید: هنوز هیچ چیزی معلوم نیست، فردا ما باز می رویم زندان قرچک ورامین، شاید بتوانیم آتنا را ببینیم. من فقط امیدوارم بیاید، ملاقات هرچند به ما گفته نیایید اما امیدوارم بیاید و با او حرف بزنیم. آتنا خواسته زیادی ندارد، می خواهد به اوین منتقل شود.

محمد مقیمی، وکیل آتنا فرقدانی هم که دیروز با او صحبت کرده وضعیت موکلش را خطرناک می خواند و در مصاحبه با “روز” می گوید: امروز به من زنگ زد. همچنان در اعتصاب غذا است و وضعیت جسمانی خوبی ندارد. از من خواست با خانواده اش صحبت کنم و بگویم تا زمانی که به خواسته های او توجهی نشده به ملاقات او نروند. گفت تا زمانی که به زندان اوین منتقل نشده ام به اعتصاب غذا ادامه خواهم داد حتی اگر بمیرم. امروز می گفت که وضعیت ام اینقدر ناجور است که بدنم دیگر آب هم نمی پذیرد. آتنا دراعتصاب تر است. در اعتصاب تر، او باید آب و نمک و شکربخورد اما امروز می گفت بدنش آب قبول نمی کند و این بسیار نگران کننده است.

خواسته آتنا فرقدانی به گفته پدر ووکیل اش انتقال به زندان اوین است. او در زندان قرچک ورامین زندانی است. محمد مقیمی، وکیل او می گوید: براساس قانون، زندانی سیاسی باید از زندانیان عادی جدا و در کنار زندانیان سیاسی نگهداری شود. اصل تفکیک زندانیان را هم در قانون داریم که بر همین مساله اشاره و تاکید دارد. در قوانین بین المللی هم این چنین است، که متاسفانه این مساله درباره آتنا رعایت نشده. مساله دیگری هم که درباره موکل من رعایت نشده این است که براساس قانون نباید زندانیان محکوم با زندانیانی که هنوز متهم هستند و دادگاهی نشده اند و ممکن است در دادگاه تبرئه شوند در یک جا نگهداری شوند. موکل من الان اما برخلاف قانون در کنار زندانیانی است که محکوم هستند و جرایم و محکومیت آنها هیچ ارتباطی با اتهامات او ندارد. زندان قرچک هم که متاسفانه زندان استانداردی نیست، به نوعی تبعیدگاه است. از موکلان دیگری هم که در این زندان داشته ام شنیده ام که امکانات بهداشتی ندارد، وضعیت غذایی مناسب نیست و کلا وضعیت خوبی آنجا حاکم نیست.

درباره وضعیت پرونده و قرار بازداشت آتنا فرقدانی سوال می کنم. وکیل اش می گوید: الان موکل من با قرار بازداشت موقت در زندان قرچک ورامین است. او بار پیش که بازداشت شده بود با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد اما قاضی با تشدید قرار، قرار بازداشت موقت صادر کرد. در مورد قرار بازداشت موقت هم که باید دلیل بازداشت به صورت کتبی به متهم و وکیل ذکر شود و این قرار قابل اعتراض است اما به من و موکلم ابلاغ نشده. درباره اتهامات قبلی هم که هنوز دادگاهی تشکیل نشده و به ما زمان را اعلام نکرده اند اما به طور شفاهی گفته اند که بعد از عید دادگاه را برگزار خواهند کرد.

آتنا فرقدانی شهریور امسال بازداشت و پس از دو ماه با قرار وثیقه آزاد شده بود. او پس از آزادی با انتشار ویدئویی در شبکه یوتیوب اعلام کرد که در زندان مورد هتک حرمت قرار گرفته است. او که روز شنبه، ۲۰ دی ماه به عنوان متهم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شده بود، مقابل چشمان پدر و مادرش از مامور زن سیلی خورد و از سوی ماموران مرد مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس به زندان قرچک ورامین فرستاده شد. این در حالی بود که هنوز دادگاه او برگزار نشده و حکمی برای او صادر نشده است.

تقی فرقدانی، پدر آتنا فرقدانی همان زمان به “روز” گفته بود: آتنا که وارد دفتر قاضی شد دیدیم ۱۰ دقیقه هم نکشید که او را با دستبند بیرون آوردند. ما هیچ حکمی ندیدیم و جر و بحثی بین او و مامور خانم صورت گرفت و مامور خانم یک سیلی به او زد. او هم در اعنراض به دفتر قاضی رفت که آنجا هم ماموران مرد او را کتک زده بودند. مادرش هم که اعتراض و داد و بیداد کرد که چرا می‌زنید گفتند اگر حرف بزنید از اینجا می‌اندازیمتان بیرون. بعد هم که اتنا را منتقل کردند به زندان قرچک ورامین.

به گفته او دخترش شاغل نبوده و دانشجوی نخبه دانشگاه الزهرا و نقاش است: آتنا جایی کار نمی کرد، او نقاش است و دانشجوی نخبه دانشگاه الزهرا بود و بیشتر سرگرم نقاشی و نمایشگاه گذاشتن بود. یعنی نمایشگاه نقاشی های خودش.

و حالا با گذشت بیش از ۱۶ روز از اعتصاب غذای آتنا فرقدانی، بیش از ۱۱۶ فعال مدنی که در میان آن‌ها نام تعدادی از خانواده‌های زندانیان سیاسی و خانواده‌های جانباختگان اعتراضات بعد از انتخابات جنجال برانگیز ۸۸ هم به چشم می خورد با انتشار نامه ای نسبت به وضعیت جسمانی این فعال مدنی هشدار داده اند.

در این نامه که محمد ملکی، محمد نوریزاد، نسرین ستوده، نرگس محمدی، محمد کریم بیگی، شهناز اکملی، اکرم نقابی، پروین فهیمی، شهین مهین فر، معصومه دهقان، راحله طارانی، ایرج شکری و فرهاد یگانه از جمله امضاکنندگان آن هستند آمده: خبرهای خوبی به گوش نمی رسد.. هر لحظه بیم آن می‌رود که فاجعه‌ای جبران‌ناشدنی دست بدهد و آتنا به کما برود. مگر آتنا چه می‌خواهد؟ مگر جز این است که می‌خواهد به قانون عمل شود؟ مگر جز این است که می‌خواهد بنا بر تفکیک جرایم در میان زندانی‌های جرایم سنگین مانند قاچاق مواد مخدر و قتل نباشد؟ مگر جز این است که آتنا می‌خواهد به زندان اوین بازگردد؟ مگر آیین‌نامه نحوه تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان که به تأیید و تصویب رئیس محترم قوه قضائیه رسیده است سندی دال بر قانونی بودن خواسته های وی نیست؟ او گفته است تا زمانی که به زندان اوین بازگردانده نشود اعتصاب غذای خود را ادامه خواهد داد حتا اگر منجر به مرگ وی شود. اعتصاب غذای این چند روزه و شرایط نامناسبی که خانواده‌اش پس از دیدار با او گفته‌اند نشان آن است که آتنا در حرف خود مصمم است و این تصمیم آتنا ما را دل‌نگران و پر اندوه می‌سازد.

امضاکنندگان این نامه اضافه کرده اند: ما مصرانه از مقامات مسئول می‌خواهیم که نسبت به جان آتنا فرقدانی احساس مسئولیت داشته باشند و تا کار از کار نگذشته است به خواسته‌های برحق و قانونی این دختر هنرمند که به ناحق زندانی است گوش بسپارند. شاید تنها یک راه برای نجات جان آتنا مانده باشد و آن قبول خواسته‌های آتنا مبنی و بر تفکیک جرایم و بازگشت او به زندان اوین است. ما از مقامات مسئول می‌خواهیم که نگذارید مادر و پدری دیگر داغدار فرزندشان بشوند.

روزآنلاین ـ ۶ اسفند ۱۳۹۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی