امروز:   فروردین ۲۸, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

افغانستان علیه قتل فجیع فرخنده

فرخنده، روز ۵ شنبه به طرز وحشیانه‌ای در کابل، پایتخت افغانستان به اتهام سوزاندن قرآن ، توسط جمیعتی خشمگین از مردان، به قتل رسید. صدها تن از مردم کابل در محکومیت این اقدام امروز دوشنبه (۲۳ مارس / ۳ فروردین) به خیابان رفتند . تظاهرکنندگان خواستار شناسایی عاملان قتل این دختر جوان و مجازات آنها شدند. تابوت فرخنده را این‌بار نه مردان که گروهی از فعالان حقوق زنان تا آرامگاه او بر دوش حمل کردند. /

*****

بنا به گزارش ها سال نوی مردم افغانستان، با چهره خونین «فرخنده» تحویل شد، اما صدها نفر از فعالان جامعه مدنی و بانیان حقوق بشر در کابل، از روز کشته و سوزانده شدن او، دست به اعتراض‌های خیابانی می‌زنند. آن‌ها خواستار اجرای «عدالت» هستند و می‌گویند که دولت افغانستان و سران مذهبی باید به برگزار شدن «محکمه‌های صحرایی» پایان دهند.

روزنامه هشت صبح افغانستان در مطلبی با عنوان «اجازه ندهیم آدم‌سوزی به یک رویه معمول بدل شود»، می‌نویسد: «آدم‌سوزی آخر سال در کابل، بسیار وحشتناک بود. این شهر در طول تاریخش، چنین وحشتی را تجربه نکرده بود. مردم عام و برخی از اوباش‌های اطراف زیارت شاه دوشمشیره، زنی را به جرم سوزاندن چند کاغذ‌ پاره کشتند، به بستر رودخانه پرت کردند و بعد به آتشش کشیدند. واقعیت اندوه‌بار دیگر این بود که پلیس نتوانست از این جنایت جلوگیری کند.»

جسد فرخنده، روز یک‌شنبه، دوم فروردین‎‌ ماه، در ازدحام زنان و مردانی که پلاکاردهایی با مضامین مرتبط با عدالت در دست داشتند، به خاک سپرده شد.

گروهی از زنان فعال افغان، خلاف سنت مردم افغانستان، تابوت فرخنده را بر دوش گرفتند و اجازه ندادند مردی زیر تابوت او را بگیرد.

۳ فروردین / ۱۳۹۴
منابع / دویچه وله/ زمانه

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی