امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

کنفرانس جهانی درباره قدرت زنان در توقف جنگ

Women’s Power to Stop War’s campaign image.1امسال سازمان جهانی زنان برای صلح و آزادی (WILPF)، به عنوان قدیمی‌ترین سازمان صلح جهانی، پیش‌قدم شده است تا در جشن صدمین سالگرد فعالیت خود، کنفرانسی برای دستیابی به صلح و با محوریت نقش زنان در ایجاد صلح و توقف جنگ برگزار کند. به همین منظور این سازمان از بیش از ۱۳۰۰ فعال اجتماعی، اندیشمند و سیاست‌گذار دعوت کرده است تا راه‌های نوین ایجاد صلح در قرن ۲۱ را به مشورت بگذارند. کنفرانس جهانی صلح برای اولین بار با عنوان «قدرت زنان در توقف جنگ» برگزار خواهد شد.

 

***********

با حضور فعالان حقوق بشر ایرانی

کنفرانس جهانی درباره قدرت زنان در توقف جنگ

نارسیس زهره نسب: از زمان پایان یافتن جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۵ تا امروز درست صد سال از تشکیل «سازمان جهانی زنان برای صلح و آزادی» می‌گذرد. در آن سال زنانی از بیش از ۷۰ کشور جهان در شهر لاهه گرد هم آمدند تا به فعالیت‌های پراکنده و انفرادی در ایجاد صلح و توقف جنگ رسمیت ببخشند و در قالب سازمانی جهانی خود را به ثبت برسانند.

Women’s Power to Stop War’s campaign image.1امسال سازمان جهانی زنان برای صلح و آزادی (WILPF)، به عنوان قدیمی‌ترین سازمان صلح جهانی، پیش‌قدم شده است تا در جشن صدمین سالگرد فعالیت خود، کنفرانسی برای دستیابی به صلح و با محوریت نقش زنان در ایجاد صلح و توقف جنگ برگزار کند. به همین منظور این سازمان از بیش از ۱۳۰۰ فعال اجتماعی، اندیشمند و سیاست‌گذار دعوت کرده است تا راه‌های نوین ایجاد صلح در قرن ۲۱ را به مشورت بگذارند. کنفرانس جهانی صلح برای اولین بار با عنوان «قدرت زنان در توقف جنگ» برگزار خواهد شد.

محورهای خرد و کلان در کنفرانس جهانی صلح

این کنفرانس دربرگیرنده ۱۵ موضوع کلان و ۴۰ مبحث خرد در مورد راهکار‌ها و چالش‌های برقراری صلح در عصر حاضر است و موضوعات هر بخش در قالب سخنرانی‌ها یا جلسات مبادله افکار با حضور کار‌شناسان، استادان و فعالان اجتماعی به بحث و مذاکره گذاشته می‌شود.

از محورهای کلان مورد بحث در این کنفرانس می‌توان به اهمیت نقش زنان در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و اقتصادی و بررسی راهکارهای افزایش قدرت مشارکت زنان در ایجاد صلح اشاره کرد. از دیگر محورهای اصلی کنفرانس موضوعاتی مانند صلح و جنگ از نگاه مردانه و ضرورت تغییر این نگاه، راه‌های جذب جنس مذکر برای مبارزه علیه خشونت‌های خانوادگی و نیز رفع تبعیض‌های جنسیتی در جامعه هستند.

همچنین این کنفرانس به طور جدی و زیربنایی خواهان توقف ساخت و تولید جنگ افزار‌ها به عنوان منابع اقتصادی، توقف تولیدات اتمی ‌و توقف سرمایه‌گذاری دولت‌ها برای جنگ‌افروزی است. مدافعان صلح جهانی شرکت کننده در کنفرانس بر سر این موضوع توافق جمعی دارند و می‌خواهند با محور قرار دادن صلح آفرینی، راهکارهای تغییر جهت سیاست گذاری‌های اقتصادی و اجتماعی را با هم به مشورت بگذارند. آن‌ها همچنین امیدوارند که راه‌حل‌های‌های مطرح شده بتواند منجر به حفظ محیط زیست، تولید و تقسیم غذای با کیفیت برای همه و کارآفرینی در آینده شود.

از دیگر محورهای خرد و کلان کنفرانس می‌توان به حقوق همجنسگرایان، فقر زدایی، روان‌شناسی و حمایت زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، خشونت‌هایی که جنگ‌های منطقه‌ای و جهانی بر قشر آسیب پذیر جامعه وارد می‌کند و نیز عزم بین‌المللی برای حمایت‌های مالی و معنوی برای صلح آفرینان جهان اشاره کرد.

فعالان حقوق بشر ایرانی در کنفرانس

به نمایندگی از طرف ایرانیان فعال در حوزه صلح و حقوق بشر شیرین عبادی، وکیل برجسته، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳، صنم نراقی، جامعه‌شناس، محقق و فعال حوزه جامعه مدنی و نیز سوسن طهماسبی فعال حقوق زنان، از اعضای تشکیل دهنده کمپین یک میلیون امضا و فعال حوزه جامعه مدنی در این کنفرانس سخنرانی خواهند داشت.

شیرین عبادی

شیرین عبادی

علاوه بر ایران در بخش آسیا و خاورمیانه نمایندگانی از کشورهای، افغانستان، هند، پاکستان، نپال، سری لانکا، یمن، سوریه و عراق در این کنفرانس حضور دارند.

 خاورمیانه در برنامه‌های کنفرانس جهانی صلح

نگاهی به جدول برنامه‌ها و سخنرانان نشان می‌دهد تقسیم بندی اولویت‌ها و امکانات ایجاد صلح پایدار تا حد زیادی با نیازهای موجود در هر منطقه هماهنگی دارد.

در حالی که فعالیت‌های صلح آفرینی در مناطق اروپایی، استرالیا و آمریکا بیشتر بر جلوگیری از گسترش تولید جنگ افزار‌ها یا دفاع از حقوق همجنس گرایان متمرکز است، در مناطق آسیای جنوبی موضوعاتی مانند مبارزه با زن ستیزی یا کارآفرینی برای اقشار کم سواد یا روستایی و در اکثر کشورهای آفریقایی بررسی امکان نقش فعال زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی اولویت سخنران‌ها را تشکیل می‌دهد.

سوسن طهماسبی

سوسن طهماسبی

در همین رابطه می‌توان محورهای اصلی بحث در حوزه خاورمیانه را به مواردی مانند نقش زنان در دوران جنگ، تلاش برای رفع تبعیض‌های جنسیتی و حق انتخاب در جامعه و خانواده اشاره کرد.

سخنرانان بخش آسیا ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت)، در اولین روز کنفرانس، به موضوعاتی مانند چگونگی ایجاد صلح پایدار و جلوگیری از خشونت‌های جنسی با توجه به تبعیض‌های جنسیتی موجود می‌پردازند. همچنین در این بخش فیلم مستند «شش روز «ساخته نیکولینا گیلگرن (۲۰۱۳) به نمایش در می‌آید. این فیلم درباره تلاش سه زن از کشورهای عراق، لیبریا و آبخازیه در دفاع و حمایت از زنان جوان در برابر خشونت‌ها و سنن نابرابر در جامعه‌های درگیر با جنگ است.

در دومین روز کنفرانس، ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت)، در دو بخش جداگانه اهمیت نقش زنان به عنوان پدیدآورندگان صلح و نیز پیامدهای اقتصادی جنگ، محور اصلی سخنرانی‌ها خواهد بود.

در بخش نخست از روز پایانی کنفرانس در۲۹ آوریل (نهم اردیبهشت)، چگونگی رویارویی زنان با گروه اسلامی‌IS (داعش) محور سخنرانی‌هاست. در بخش دوم راه‌های مقاومت در برابر خشونت علیه زنان و امکان‌های دستیابی به عدالت در مناطقی که موفقیت‌هایی در این زمینه داشته ولی همچنان ضربه پذیر باقی مانده‌اند، به بحث و مشاوره گذاشته می‌شود.

صنم نراقی

صنم نراقی

از دیگر اهداف برگزاری کنفرانس جهانی صلح، آگاه سازی و آماده سازی اقشار مختلف مردم درباره راه‌ها و موانع ایجاد صلح‌آفرینی در جهان است. در همین رابطه در کنار سخنرانی‌ها و جلسلات تبادل افکار توسط استادان دانشگاه و فعالان اجتماعی، جلسات پرسش و پاسخ با مشارکت شرکت‌کنندگان ‌و کارگاه‌های متعدد آموزشی برای تمرین عملی ایده‌های مطرح شده برگزار می‌شود.

این کنفرانس سه روزه با حمایت سازمان‌ها، نهاد‌ها و تشکیلات مستقل یا نیمه مستقل از جمله سازمان جهانی زنان برای ایجاد صلح و آزادی، دفتر صلح جهانی و گروه خودجوش زنان برنده جایزه نوبل از روز ۲۷ آوریل برابر با هفتم اردیبهشت ۱۳۹۴ در شهر لاهه آغاز به کار خواهد کرد.

رادیو زمانه ـ ۳۰ فروردین ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی