امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

زنان هم به کُشتی گرفتن نهادند سر

imagesوقتی با یک کشتی‌گیر زن مواجه می‌شوید، اولین سئوالی که به ذهن می‌رسد، بی‌تردید این است که چرا کُشتی؟ ساحل گوران یکی از بانوان کشتی‌گیر باسابقه می گوید: «من از سال‌ها پیش کشتی را دنبال می‌کردم ولی همیشه تنها بودم. به هرکس می‌گفتم دوست دارم کشتی‌گیر شوم، تعجب می‌کرد! همه به من می‌گفتند تو دیوانه شدی! مگر دختر هم کشتی‌گیر می‌شود؟! با این حال از کودکی آرزو داشتم روزی بتوانم کشتی و فنون آن را لمس کنم و حالا از این‌که به آرزویم رسیدم، خوشحالم.»

 

*******

گزارش «شهروند» از حال و هوای اردوی بانوان کشتی‌گیر در آستانه مسابقات آسیایی
زنان هم به کشتی گرفتن نهادند سر
مسئول کمیته بانوان فدراسیون کشتی در گفت‌وگو با «شهروند»: این بچه‌ها به سطح مردان می‌رسند

تا همین یکی، دوسال پیش اگر حرف از کشتی بانوان در ایران می‌زدی، باید زبانت را گاز می‌گرفتی و خیلی سریع بحث را تغییر می‌دادی اما حالا شرایطی مهیا شده تا بانوان علاقمند به این رشته بتوانند روی تشک بروند و توانایی‌های خود را نشان دهند. کشتی، ورزشی است که شاید تعداد زن‌های علاقه‌مند به آنها زیاد نباشد اما تعداد آنهایی که حاضرند این رشته را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند، کم هم نیست. با این حال جدا از این‌که در فرهنگ ایرانی – اسلامی این رشته به خاطر نوع پوشش زنان جایی ندارد، روحیات بسیاری از زنان ایرانی هم خیلی با این رشته تناسب ندارد. با این وجود هستند آنهایی که به عشق راه‌اندازی کشتی بانوان در ایران سال‌ها منتظر ماندند و مخفیانه تمرینات خود را دنبال کردند. حالا اما با استارت خوردن به مراد دلشان رسیده‌اند. تعداد محدودی از بانوان کشورمان در رشته کشتی با کمربند کارشان را آغاز کرده‌اند و این روزها اگر به کمپ‌ تیم‌های ملی کشتی سری بزنید، زنان کشتی‌گیر را هم مشاهده می‌کنید که خود را برای روزها و تورنمنت‌های دشوار آماده می‌کنند.
احیا با فدراسیون کشتی
از مدتی قبل کمیته بین‌المللی المپیک به اتحادیه جهانی کشتی دستور داد تا تمام کشتی‌های سنتی به زیرمجموعه فدراسیون‌های کشتی دربیایند. در همین راستا فدراسیون کشورمان نیز این اقدام را انجام داد تا استارت کشتی بانوان در ایران زده شود. کشتی با کمربند یا همان کشتی آلیش از ‌سال ٨٣ به صورت محدود پیگیری می‌شد اما این رشته در تمام این سال‌ها مثل یک تکه پارچه بین فدراسیون‌های مختلف دست به دست شد تا این‌که درنهایت زیرنظر فدراسیون کشتی فعالیتش را از سر گرفت. همین امر سرآغازی بود برای استارت کشتی بانوان در ایران. رسول خادم حدود دو ماه پیش برای پیگیری مسائل مربوط به بانوان کشتی‌گیر بدرالملوک کهرنگی را به‌عنوان مسئول این بخش برگزید.
مگر دختر کشتی‌گیر می‌شود؟!
وقتی با یک کشتی‌گیر زن مواجه می‌شوید، اولین سوالی که به ذهن می‌رسد، بی‌تردید این است که چرا کشتی؟ آنهایی که حالا در کمپ تیم‌های ملی تمرینات حرفه‌ای خود را دنبال می‌کنند، با عشق و علاقه‌ای بسیار به این رشته روی آوردند. وقتی با آنها همکلام می‌شوید تازه درمی‌یابید که آرزویی جز کشتی‌گیر شدن(!) نداشتند. اگر باورتان نمی‌شود، جملات ساحل گوران یکی از بانوان کشتی‌گیر باسابقه در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» را بخوانید: «من از سال‌ها پیش کشتی را دنبال می‌کردم ولی همیشه تنها بودم. به هرکس می‌گفتم دوست دارم کشتی‌گیر شوم، تعجب می‌کرد! همه به من می‌گفتند تو دیوانه شدی! مگر دختر هم کشتی‌گیر می‌شود؟! با این حال از کودکی آرزو داشتم روزی بتوانم کشتی و فنون آن را لمس کنم و حالا از این‌که به آرزویم رسیدم، خوشحالم.» او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «روزی که به فدراسیون آمدم، فکر می‌کردم هیچ‌کس حاضر نیست کشتی‌گیر شود اما فهمیدم کم نیستند تعداد آنهایی که علاقه‌شان به این رشته مردانه را نمی‌توانند کتمان کنند. البته من تا پیش از این خودم به صورت اختصاصی تمرین می‌کردم. یادم هست آن اوایل همه فنون را از روی یک فیلم آموزشی آموختم.» گوران درباره کشتی ‌با کمربند هم توضیح می‌دهد: «رشته ما بر خلاف لباس‌مان اصلا شبیه رشته‌های رزمی نیست و پر از فنون کشتی است. رقیب اصلی ما هم ترکمن‌ها هستند که تخصص‌شان در همین رشته است و فعلا قهرمان جهان هستند.»
استارت برای قهرمانی آسیا
بانوانی که پیش از این در رشته کشتی آلیش فعالیت می‌کردند، هرگز عنوان حرفه‌ای را یدک نمی‌کشیدند و با وجود اعزام‌های بین‌المللی هیچ فیلتری برای انتخاب آنها وجود نداشت. به همین دلیل همواره به این رشته یک نگاه سطحی شده و بیشتر به یک رشته دور همی شبیه بوده است. استارت بانوان در فدراسیون کشتی با برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور همراه بود که نفرات اول تا سوم آن به صورت خودکار به تیم‌ملی راه یافتند. از ٢١ فروردین‌ماه نیز اردوی ملی پوشان آغاز شده و آنها خودشان را برای یک رویداد مهم در اولین گام که میزبانی‌اش هم برعهده ایران است، آماده می‌کنند.
ورود به آزاد و فرنگی شدنی است؟
آیا این روند می‌تواند در زیرمجموعه‌های دیگر فدراسیون کشتی نیز ادامه پیدا کند؟ شاید در آینده نزدیک این اتفاق درواقع نشدنی باشد اما مسئولان فدراسیون ایران از پیشنهاداتی برای پوشش مناسب بانوان محجبه جهت حضور در زیرمجموعه‌های دیگر کشتی ازجمله کشتی‌آزاد و فرنگی خبر دادند. شاید اگر استعداد بانوان کشتی‌گیر در ابتدای کار حتی یک‌دهم مردان کشتی‌گیر کشورمان باشد، در صورت موافقت با پوشش مناسب این رشته در بخش بانوان نیز بتوانند برای ایران افتخارآفرینی کنند و تعداد مدال‌ها را افزایش دهند.
توضیحات رئیس
بدرالملوک کهرنگی، مسئول کشتی آلیش بانوان درباره استارت این رشته برای اولین‌بار در ایران به «شهروند» می‌گوید: «رشته کشتی با کمربند قبلا به صورت بسیار محدود در کشور انجام می‌شد اما زمانی که این رشته به فدراسیون کشتی ملحق شد قطعا حساسیت‌ها نسبت به آن افزایش یافت و با برنامه‌ریزی دقیق باید جلو می‌رفت. به نظرم استعدادهای خوبی هم در میان بانوان در کشتی با کمربند وجود دارد که در آینده می‌توانند خودشان را به سطح آقایان نیز برسانند.»او ادامه می‌دهد: «کشتی با خون و فرهنگ ایرانیان عجین شده و همان‌طور که پسران از کودکی در خانه‌هایشان کشتی را تمرین می‌کردند، دختران نیز چنین استعدادهایی دارند. در ضمن یکسری قهرمانان رشته‌های رزمی نیز که سبک آنها به کشتی آلیش نزدیک است، می‌توانند به این رشته ورود کرده و موفق شوند. اولین برنامه ما مسابقات قهرمانی آسیاست که به میزبانی ایران برگزار می‌شود و می‌خواهیم به اولین مدال‌های بین‌المللی هم برسیم. لیتوانی، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان از قدرت‌های جهانی این رشته هستند که باید در آینده‌ای نزدیک به آنها برسیم.»کهرنگی درباره این‌که زیرمجموعه‌های دیگر فدراسیون کشتی نیز در آینده در بخش بانوان فعال می‌شوند، خاطرنشان می‌کند: «این موضوع از اختیار من خارج است چون فعلا من مسئول کشتی آلیش هستم و فقط به این رشته فکر می‌کنم. این بحث نیاز به زمان زیادی دارد که نه‌تنها فدراسیون بلکه بخش‌های دیگر نیز باید برای کسب مجوزهای لازم و نوع پوشش مناسب اقدام کنند تا به سرانجام برسد.»
از پای تلویزیون بلند شوید
مسابقات قهرمانی آسیا که در ایران برگزار می‌شود، می‌تواند جایی برای خودنمایی بانوان کشتی‌گیر باشد که حتی خودشان را در سطح مدال آوری و رفتن روی سکو هم می‌بینند. آنها می‌خواهند به‌زودی نامی برای خود در سطح قهرمانان ایرانی بزرگ این رشته در حد مردان دست و پا کنند. حالا بانوان علاقمند دیگر هم می‌توانند از پای تلویزیون بلند شوند و به تشویق کشتی‌گیران ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بپردازند.خدا را چه دیدید شاید تعداد بانوانی که حرفه‌ای این ورزش را دنبال می‌کنند، بیشتر هم شد.

شهروند ـ اول اردیبهشت ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی