امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

دولت روحانی و اعتراضات صنفی معلمان


سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران: اینکه گفته می‌شود، خواسته‌های معلمان نوعی باج‌خواهی‌ است و جو شدیدی را راه انداخته‌اند، را منطقی نمی‌دانیم؛ چرا که رفع تبعیض‌ها مطالبه به حق معلمان است. خواسته معلمان، دقیقا خواسته ۱۵ سال پیش است…تشکل‌های صنفی معلمان باید به رسمیت شناخته شوند. معلمان خواستار این هستند که حقوقشان بالا‌تر از خط فقر بیاید./

*****

چرا اعتراضات صنفی معلمان در دولت روحانی شعله‌ور شد‌؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، اعتراضات سراسری معلمان در سوم اسفند ۹۳ به صورت خودجوش آغاز و متعاقب آن دهم و ۲۷ اسفند ادامه یافت. در این بین اما نقش فعالان صنفی در بیان اعتراضات نمایان‌تر می‌شود.از همین رو به منظور تشریح چرایی و چگونگی اعتراض معلمان و مطالبات صنفی این قشر با ۳ نفر از فعالان کانون صنفی از ۳ استان مختلف گفت‌و‌گویی را انجام دادیم.

در این گفت‌وگو‌ها بیش از همه بر ضرورت تغییر نظام پرداخت حقوق، زیاده‌خواه نبودن معلمان، به رسمیت شناخته‌شدن تشکل‌های صنفی، ناکارآمد بودن بیمه طلایی، ضعف مدیریت مالی وزارت آموزش و پرورش تاکید شد.

تاریخچه اعتراضات معلمان

محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه تجمعات اعتراضی معلمان از سال ۸۰ وارد فاز جدیدی شد و به شکل حرکت‌های خیابانی ظهور و بروز کرد، اظهار داشت: تا سال ۸۵ این قضایا ادامه پیدا کرد و در واقع شاهد تجمعات گسترده‌ای بودیم.

تغییر نظام پرداخت حقوق

وی افزود: در تجمعاتی که برگزار می‌شد، ابتدا یک خواسته مطرح بود و آن هم اجرای قانون نظام هماهنگ حقوق بوده است. در گذشته از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیغام رسید که قرار است، نظام هماهنگ به لایحه مدیریت خدمات کشوری تبدیل شود و اعلام کردند که این اقدام در جهت اصلاح تبعیض‌هایی است که به مرور زمان در نظام هماهنگ ایجاد شده است.

تصورات واهی معلمان درباره رفع تبعیض‌ها

سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران با بیان اینکه در سال ۸۵ تجمعات معلمان در مقابل مجلس نتیجه‌ای نداشت و در نهایت اعتراضات خاتمه پیدا کرد، افزود: در سال۸۶ یا ۸۷ بود که لایحه مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید و همه تصور می‌کردند که با تصویب این لایحه آن ادعا‌ها در خصوص رفع تبعیض و یکسان‌سازی درآمدهای شغل‌های یکسان محقق خواهد شد که متاسفانه شاهد بودیم با اجرای این قانون هیچ کدام از این وعده‌ها محقق نشد و صرفاً برخی‌ها سهم‌خواهی‌های خودشان را انجام دادند.

فضای بسته در دوران احمدی نژاد/ اعتراضات در دولت روحانی از سرگرفته شد

وی با اذعان به این مطلب که در سال‌های اخیر نابرابری‌ها در دریافت حقوق بیشتر از قبل نمود پیدا کرد، اظهار داشت: بعد از پایان دوره ۸ ساله احمدی‌نژاد که فضا کاملاً بسته بود و هیچ تشکل و نهادی وجود نداشت، کارد به استخوان فرهنگیان رسید و در حال حاضر شاهد هستیم که با آمدن دولت تدبیر و امید و با باز شدن فضا و ایجاد یک آزادی نسبی، اعتراضات از سر گرفته شد.

سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران خاطرنشان کرد: از آنجایی که در گذشته بغض‌های فراوانی وجود داشت و امکان بروز آن وجود نداشت، در فضای جدید امکان آشکار شدن آن و منویاتی که تا این اواخر امکان پیگیری آن وجود نداشت، فراهم شد.

خواسته معلمان، دقیقا خواسته ۱۵ سال پیش است

وی با تاکید بر اینکه خواسته معلمان دقیقاً خواسته ۱۵ سال پیش است، گفت: اگر قانون نظام هماهنگ حقوق که در زمان آقای هاشمی تصویب شد، در حال حاضر اجرا شود، تبعیض‌ها برطرف خواهد شد. فرهنگیان معتقدند؛ اگر ما مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس داریم، باید دریافتی‌مان مشابه کسانی باشد که با همین مدرک کار می‌کنند. البته در این میان باید سختی کار بعضی از مشاغل را هم لحاظ کرد.

وی با انتقاد از اینکه برخی‌ها مدام بحث تعطیلات و ساعت کاری معلمان را مطرح می‌کنند، اظهار داشت: ساعت کاری و تعطیلی معلمان باید با ساعت کاری و تعطیلی اساتید دانشگاه مقایسه شود؛ یعنی نوع این حرفه اقتضا می‌کند که فرصتی برای مطالعه وجود داشته باشد؛ اگرچه در حال حاضر نیز معلمان ما به خوبی به وظایف خود در سر کلاس عمل نمی‌کنند و ما انتقادات زیادی نسبت به آن داریم.

معلمان زیاده‌خواه نیستند

بهشتی با تاکید بر اینکه معلمان زیاده‌خواه نیستند، گفت: اینکه گفته می‌شود، خواسته‌های معلمان نوعی باج‌خواهی‌ است و جو شدیدی را راه انداخته‌اند، را منطقی نمی‌دانیم؛ چرا که رفع تبعیض‌ها مطالبه به حق معلمان است.

تشکل‌های صنفی معلمان باید به رسمیت شناخته شوند

پیمان نودینیان دبیر کل کانون صنفی معلمان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه معلمان خواستار این هستند که حقوقشان بالا‌تر از خط فقر بیاید، اظهار داشت: یکی دیگر از خواسته‌های فرهنگیان که در دولت جدید نیز هنوز به اثبات نرسیده، مسئله به رسمیت شناختن تشکل‌های صنفی و اعطای پروانه مجدد برای فعالیت آنهاست.

تامین امنیت تشکل‌های صنفی یک ضرورت است

وی افزود: استاندار کردستان هنوز انجمن صنفی معلمان را به حضور نمی‌پذیرند و می‌گوید، فعالیت آن‌ها قانونی نیست. البته ما با وزارت کشور و نمایندگان مجلس نشست‌های زیادی داشتیم و خواست اساسی ما تامین امنیت برای فعالیت کانون بوده است.

رویکرد نسبت به فعالیت‌های صنفی در دولت فعلی مثبت است

دبیر کل کانون صنفی معلمان کردستان با اشاره به اینکه در گذشته چندین بار به دلیل فعالیت‌های صنفی به دادگاه رفتیم و پرونده‌های زیادی برایمان تشکیل می‌شد، گفت: در گذشته بار‌ها بازداشت و یا از کار تعلیق شدیم، اما خوشبختانه در دولت آقای روحانی رویکرد نسبت به فعالیت کانون‌های صنفی مثبت است.

دبیر کل کانون صنفی معلمان کردستان با انتقاد از کیفیت پایین آموزشی و نابرابری جنسیتی در تالیف کتاب‌های درسی که در دولت قبل به سمت مردسالاری رفته بود، گفت: البته هنوز هم هیچ تغییری در کتاب‌های درسی صورت نگرفته است.

به رسمیت شناختن تشکل‌ها از نان شب برای معلمان واجب‌تر است

نودینیان خاطرنشان کرد: اگر دولت نسبت به وعده‌های انتخاباتی خود پایبند است و بنا به گفته آقای روحانی منزلت معلمان با شعار دادن تغییر نمی‌یابد، بنابراین اولین حق هر معلمی حق شهروندی اوست و اینکه باید تشکلش به رسمیت شناخته شود. به عنوان یک فعال صنفی می‌گویم که حق تشکل‌ها و به رسمیت شناخت فعالیت آن‌ها از نان شب برای معلمان واجب‌تر است.

وی تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای است که پیگیری برخی از مسائل از طریق کانون‌های صنفی خارج شده و شاهد هستیم که معلمان به صورت خودسازمانی در شبکه‌های اجتماعی تصمیم می‌گیرند، برای اینکه چه روزی و کجا تجمع کنند.

تشکر از نامه فانی برای پیگیری بسته‌شدن پرونده فعالان صنفی

بنودینیان با اشاره به نامه فانی در خصوص بسته شدن پرونده فعالان صنفی، اظهار داشت: آقای فانی چندین بار در نامه‌ای خواستار بسته شدن پرونده فعالان صنفی شدند و من به سهم خودم از این اقدام تشکر می‌کنم.

قصد تقابل با دولت نداریم/ از مجلس گله‌مندیم

وی با تاکید بر اینکه قصد تقابل با دولت را نداریم، تصریح کرد: ما خواستار تحقق مطالبات به حق خودمان هستیم. البته بیشتر خواسته‌های ما بیرون سازمانی و مربوط به دولت است و در این بین از مجلس گله‌مندیم، چرا که آن‌ها می‌توانستند در زمان تدوین بودجه اعتبارات بیشتری را به فرهنگیان اختصاص دهند.

حرکت فرهنگیان به جناح‌ها وابستگی ندارد

دبیر کل کانون صنفی معلمان کردستان تصریح کرد: در حال حاضر که اعتراضات معلمان شدت گرفته بعضاً می‌بینیم که طیف‌های مختلف سعی می‌کنند، از این شرایط به نفع خودشان استفاده کنند که ما قبول نداریم. بر این باور هستیم که حرکت فرهنگیان در ۱۴ سال اخیر مستقل بوده و به جناح‌ها وابستگی ندارد و مستقل هم باید بماند. در این بین به همکاران گوشزد می‌کنیم که مواظب باشند بهره‌برداری خاصی از آن‌ها صورت نگیرد.

فضا باز شد، اعتراضات بالا گرفت

محمد تقی سبزواری عضو هیات مدیره کانون فرهنگیان شیراز با اشاره به اینکه اعتراضات معلمان به موضوعات صنفی از سال ۸۶ مسکوت ماند و در این دولت نمود کرد، اظهار داشت: دولت نهم و دهم اجازه این اعتراضات را نمی‌داد، اما در دولت یازدهم با توجه به فضای بازی که ایجاد شد، این امکان را به معلمان داد که خواسته‌های خود را اعلام کنند.

عملکرد تیم مالی فانی قابل قبول نیست

وی در ادامه تاکید کرد که همکاران معتقدند؛ عملکرد تیم مالی فانی قابل قبول نیست و به خوبی نتوانسته‌، جوابگوی فرهنگیان باشد و بیشترین اعتراضات در این زمینه صورت گرفته است.

سبزواری به موضوع فوق العاده شغل معلمان اشاره کرد و گفت: بحث فوق العاده شغل معلمان از دولت‌های قبلی وجود داشته و در این دولت به وجود نیامده است، اما فضای باز ایجاد شده در دولت یازدهم این امکان را به معلمان داده که خواسته‌های خود را اعلام کنند. به طوری که اعتراضات در این دولت فراگیر و چشمگیر‌تر شده و رسانه‌ها آن رابه خوبی انعکاس می‌دهند. این مطالبات از قبل وجود داشته اما به واسطه فضای باز سیاسی در این دولت نمود بیشتری پیداکرده است.

نداشتن امکانات رفاهی و تسهیلاتی فرهنگیان را آزار می‌دهد

عضو هیات مدیره کانون فرهنگیان شیراز افزود: یکی از مسایلی که فرهنگیان را آزار می‌دهد، نداشتن امکانات رفاهی و تسهیلاتی است که در دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها وجود دارد، اما در آموزش و پرورش وجود ندارد. ما در بودجه یک فصلی به نام فصل بودجه داریم که به رفاه پرسنل توجه دارد، اما در آموزش و پرورش این میزان به نسبت یک میلیون پرسنل بسیار اندک است و فرهنگیان هیچ خدمات جانبی را از آموزش و پرورش دریافت نمی‌کنند.

نارضایتی فرهنگیان از بیمه طلایی

وی همچنین در ارتباط با بیمه طلایی فرهنگیان و مشکلات به وجود آمده در خدمات‌دهی این بیمه، گفت: استارت بیمه طلایی در زمان حاجی بابایی بسیار خوب زده شد و نرخ و سهم پرسنل در حد مناسبی بود، ا ما با توجه به اینکه بیمه ایران حاضر نبود با این شرایط کار کند، با بیمه‌گذار دیگری قرارداد منعقد شد ولی ما ضعف را از فانی می‌دانیم که چطور یک زمانی بیمه طلایی معلمان را راضی می‌کرد اما در حال حاضر نمی‌تواند آن‌ها را اقنا کند؟

عضو هیات مدیره کانون فرهنگیان شیراز با بیان اینکه مفاد بیمه طلایی اقناع کننده اما نحوه مدیریتش از راس تا ذیل ایراد دارد، اظهار داشت: برای سال جاری وزارتخانه ۴ بسته بیمه جدید را به منظور اعمال نظر فرهنگیان به استان‌ها ابلاغ کرده که در بسته اول و دوم هزینه‌ها بالاست و بعید می‌دانم استقبال خوبی صورت گیرد. البته بسته سوم و چهارم بد نیست، اما مساله این است که فرهنگیان به مقوله بیمه طلایی و قول و قرار‌هایی داده می‌شود، بی‌اعتماد هستند.

۲۲ ساعت تدریس باید معادل با ۴۴ ساعت کار کارمندی شود

وی در ادامه با تاکید بر برابر شدن دستمزد فرهنگیان با دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها، گفت: فرهنگیان بر این باورند که در نظام مدیریت خدمات کشوری باید دستمزدشان با دستمزد دیگر دستگاه‌ها یکسان دیده شود و ۲۲ ساعت تدریس‌شان باید معادل با ۴۴ ساعت کار کارمندی یا کار یدی باشد. از همین رو در حال حاضر به مطالبه اصلی فرهنگیان باید خارج از وزارتخانه رسیدگی شود.

ایلنا۱۲- اردیبهشت / ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی