امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

آغاز کارزار حمایت از مادران زندانی در ایران

kampeinehemayatکارزار حمایت از مادران زندانی با همت جمعی از فعالان مدنی، فرهنگی و سیاسی آغاز شد.این کارزار با شعار «همراه و در کنار مادران زندانی» کار خود را آغاز کرد. یکی از دلایل اصلی راه‌اندازی این کارزار، نامه اخیر نرگس محمدی مدافع حقوق بشر از زندان بود که درباره رنج مادران زندانی سخن گفته بود./

*****

نرگس محمدی: اگر اعمال تبعیض بر زنان آزاد در جامعه رواست و صورت می گیرد بر زن دربند رواتر و سهل‌تر است.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر ایران، یکی از دلایل اصلی راه‌اندازی این کارزار، نامه اخیر نرگس محمدی مدافع حقوق بشر از زندان بود که درباره رنج مادران زندانی سخن گفته بود.

هدف از راه‌اندازی چنین کارزاری، دفاع از خواست‌های مادران زندانی و حق فعالیت مدنی مادران عنوان شده است.

برخی از از فعالان مدنی، فرهنگی و سیاسی با نگارش متنی که در ذیل می‌آید به چرایی راه‌اندازی کارزار حمایت از مادران زندانی پرداخته‌اند: «هر انسانی از جمله زنی که مادر است حق فعالیت مدنی دارد. او باید در انتخاب خود آزاد باشد. هر محدودیتی از جمله سوء استفاده از کودکان برای منع مادر از فعایت مدنی عملی ناپسند است. مادرانی که به خاطر فعالیت‌های مدنی پشت میله‌های زندان‌اند مقصر دوری از بچه‌هایشان نیستند، آنها فعالیت‌های مدنی و مسالمت‌آمیز برای ایجاد آینده‌ای بهتر را انتخاب کرده‌اند نه زندان را. مادران زندانی آزادی خود را قربانی تضمین آزادی‌های اجتماعی، امنیت و رفاه برای کودکان خود و سایر کودکان کرده‌اند. حال چرا این مادران از حق مادری محروم می‌شوند؟ چرا کودکان از آغوش گرم مادرشان جدا می‌شوند؟ مگر نه این که خانواده نهاد بنیادین جامعه است؟ چرا صرف خواست‌های مدنی سبب از بین رفتن بسیاری از خانواده‌ها شده است؟ با هم و در کنار هم خواستار آزادی مادران زندانی هستیم.»

در پی اعلام این خبر در فیس‌بوک نیز صفحه‌ای با نام «کمپین حمایت از مادران زندانی» راه‌اندازی شده تا به انتشار اخبار این کارزار بپردازد.

فعالان این کارزار در اولین اقدام خود در اطلاعیه‌ای از مادران زندانی خواسته‌اند تا خاطره‌ای «مادرانه» خود را از زندان‌های دور و نزدیک‌شان بنویسند.
آنان در این اطلاعیه نوشته‌اند:
«زنان قدرتمند ایرانی در پذیرش نقش‌های گوناگون همچون یک زن،‌ یک مادر و یک کوشنده اجتماعی درراه برابری و عدالت جویی گاه بر فراز شادی‌هایی ماندگار و گاه در نشیب رنج‌هایی بسیار گام برداشته‌اند. اما از رنج‌های زنانه و مادرانه خویش در طی این راه کم سخن گفته و یا هرگز نگفته‌اند .خاموش و تنها در زندان یا دور از وطن و یا در مخفی گاه‌های موقت بسا رنج‌ها که ازغم دوری فرزند کشیده‌اند واکثرا سخنی در این باب نگفته‌اند. گویی آنها نیز پذیرفته‌اند که «تاریخ مذکر» و هواداران «مذکر پسند» آن نوشتن از حس مادری را بر نمی‌تابند. اینک وقت آن است تا زنان پیشگام در شکستن تابوهای قدرت‌مدار و مردانه،‌ با نوشتن یک خاطره «مادرانه» از زندان‌های دور و نزدیک کمپین حمایت از مادران زندانی را حمایت کنند.»
بنابراین ایمیل c.imprisonedmother@gmail.com را برای ارتباط با کمپین حمایت از مادران زندانی اعلام کرده‌اند.

۱۰ مرداد / ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی